رشد کسب و کار

از ایده تا اجرا – صفر تا صد

از ایده تا اجرا

ذهن انسان ایده پرداز و بسیار خلاق است و شیوه ی پرورش ذهن انسان از کودکی بسیار مهم است که بتواند انسان را به سمتی ببرد که قدرت ایده پردازی قوی و همینطور پرورش دادن ایده و مهم تر از آن نظارت و اجرای ایده را داشته باشد. در گذشته این بحث ها زیاد جدی گرفته نمی شد که و در اصل فکر را به نوعی خدمتگزار یا جنگنده پرورش می دادند و معدود افرادی مانند تسلا و انیشتین از بین میلیون ها انسان خودنمایی می کردند.
در حال حاضر با پیشرفت دانش انسان و افزایش سواد فردی خانواده ها اصول پرورش ذهن کودکان بیشتر رعایت می شود که باعث شده افراد خلاق بسیاری هر روز معرفی بشوند و ایده هایی در حال حاضر بیان می شوند که حتی فکرش در حال حاضر نیز سخت است. با تک کارت همراه باشید تا مراحل صفر تا صد عملی کردن یک ایده ی خام را برایتان معرفی کنیم.

این مقاله خلاصه ی مقاله ای است که توسط تیم کانون تبلیغات طرفدار نیشابور نوشته شده و هر گونه کپی برداری از آن با ذکر نام کانون تبلیغات طرفدار بلامانع می باشد.

فهرست مطالب

از بحث پرورش فکر بگذریم میرسیم به نسل امروز که بسیار خلاق هستند ، این خلاقیت در ذهن اکثر افراد مخصوصا قشر تحصیل کرده بسیار دیده می شود اما چطور یک ایده را از ذهن به اجرای کامل برسانیم بسیار مهم است.
تا حالا براتون پیش اومده کاری را بخواهید انجام بدهید و ایده ای در مورد آن داشته باشید که به نظر خودتان بسیار عالی باشد ولی در اجرای آن به کلی مشکلات پیش بینی نشده بخورید و اجرای ایده را رها کنید یا بسیار ضعیف تر از آن چیزی که در ذهن شماست انجام شود و این باعث نا امیدی شما بشود و اکثر افراد بعد از شکست تحمل آن را ندارند و دیگر به کار ادامه نمی دهند با اینکه می دانند تا شکست نخورند تجربه ی کافی بدست نمی آورند و هر شکست را باید پلی برای پیروزی دید.
بحث بالا مقدمه ای بود برای اینکه شما را آماده کنیم تا بدانید یک ایده از خام بودن در ذهن تا اجرایی موفق مسیر پر پیچ و خمی را دارد و بهتر است برای ایده ی خود از ابتدا تا انتها برنامه ریزی داشته باشید. در بین این برنامه ریزی نیز همیشه بخش هایی پیش می آید که ممکن است از قبل پیش بینی نشده باشد و موجب شود بخشی از پروژه بهم بریزد اما چون پایه ها ی اصلی پروژه را برنامه ریزی کردید به راحتی می توانید دوباره پروژه را به سمت موفق شدن پیش ببرید.

ایده های خود را یادداشت کنید

یادداشت کردن ایده برای این است که اولا فراموش نکنید ، دوما دائم مشاهده می کنید و طبق مراحل بعدی دائما تغییرات جدیدی روی ایده می دهید که در مسیر پخته شدن و بهتر شدن ایده مهم است. برای ایده پردازی و برنامه ریزی باید به دو روش ایده های خود را یادداشت کنید.تک کارت

یه دفتر بردارید

بستگی به اینکه ایده ی شما چقدر بزرگ است نیاز به برگه های کاغذ یا دفتر دارد. نوشتن ایده در یک دفتر موجب می شود در هنگام نوشتن مجددا شما به ایده فکر کنید و برخی بخش ها را تغییر دهید.
اگر ایده ای بزرگ دارید که باید کارهای فراوانی برای آن انجام دهید بهتر است که دفتر خود را بخش بندی کنید و ایده ی خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید که در ادامه بخش ها را برایتان می آوریم. در بخش بندی دقت کنید ایده ای که دارید ممکن است مانند یک درخت باشد که تنه ی آن ایده ی اصلی است و شاخه های اصلی بخش بندی ها و شاخه ها و برگه های فرعی جزئیات بخش هایی هستند که بهتر است بعدا به آنها فکر کنید. پس شاخ و برگ های اضافی را بچینید و فقط بخش های اصلی را در دفتر یادداشت کنید. شاخ و برگ ها را در بخشی جدا قرار دهید و در آن بخش آنها را بنویسید.

برگه های کوچک بنویسید

ایده ی خود را بر روی کاغذ های کوچک بنویسید و مانند دفتری که یادداشت کردید تمام بخش ها را نیز داخل کاغذهای مجزا بنویسید و جایی بچسبانید که همواره در دید باشد و بتوانید آنها را ببینید. این کار باعث می شود هر بار که برگه ها را می بینید به ایده فکر کنید و بخشی را کم یا زیاد کنید یا تغییر مسیری در کار ایجاد کنید.
یکی از راهکارهایی که خیلی از روانشناسان پیشنهاد می کنند این است که کاغذ های کوچک را محلی بچسبانید که زمان دراز قبل از خواب آنها را ببینید، اوج خلاقیت ذهن در زمان استراحت پیش از خواب است که ذهن انسان به سمت های مختلف می رود، اگر شما بتوانید تمام این مسیرها را به سمت ایده های خود ببرید بسیار خلاقانه می توانید فکر کنید.

مسیریابی کنید

بین کاغذهای کوچک مسیر ها را به ترتیب بکشید تا بهتر بدانید برای رسیدن به اجرای پروژه باید چه راه هایی را بروید. این مسیرها را ابتدا ذهنی بکشید و روی مسیر کارهای مورد نیاز را بنویسید و بعد از تحقیق کردن می توانید مسیرها را تغییر دهید و کارهای مورد نیاز را کم و زیاد کنید.تک کارت
 

نیازهای اجرای پروژه را پیدا کنید

هر ایده ای جهت اجرا به یه سری پیش نیازها نیاز دارد و در طول پروژه نیازهای دیگری شکل می گیرند که شما باید طبق آنها نیازهای خود را پیدا کنید تا بتوانید در مورد نیازهای اولیه تحقیق کنید. برای مثال نباید به این بسنده کنید که برای ایده ی ساخت یک اپ ما فقط به برنامه نویس نیاز داریم. نیازهای شما بسته به نوع اپ شما خیلی متفاوت است و برنامه نویس هر بخش متفاوت است و بعد از آن باید ببینید چه همکاری هایی با سایر بخش ها نیاز است تمام جزئیات را برنامه ریزی کنید تا بتوانید در مورد اجرای پروژه تحقیقات مفید داشته باشید.
 

بخش بندی کردن ایده برای اجرا

طبق مسیر یابی که انجام دادید و نیازهای اولیه پروژه بخش بندی های مختلف انجام دهید مثلا برای همان کامیون که مثال زدم چندین بخش باید داشته باشد و این بخش ها به صورت کلی و جزئی طبقه بندی بشود مثلا برای بخش بندی کلی می توان به موتور – آناتومی – چهارچوب – دیفرانسیل – بخش حمل بار – کابین اشاره کرد و بعد از آن به بخش های ریزتر باید بپردازیم مثلا ویژگی های اجباری کابین – ویژگی های اختیاری کابین جزو بخش های جزئیات می شود و پس از آن هر کدام از جزئیات نسبت به تحقیقات بعدی تبدیل به بخش های مختلفی می شود که می تواند در تکمیل و بهتر شدن پروژه بسیار کمک کند.
 

به هیچ کس اصل ایده ی خود را نگویید

مراحل پایین در مورد کسب اطلاعات و تحقیقات هست و افراد بیشماری در این مرحله ایده ی خود را گفتند و بقیه به جای آنها و به نام خود اجرا کردند. بهتر است تحقیق های خود را بخش بندی کنید و با کمترین اطلاعاتی که می دهید بیشترین اطلاعات رو دریافت کنید. سعی کنید همیشه شنونده باشید نه گوینده چرا که اگر زیاد صحبت کنید خواه یا ناخواه اطمینان بین دو طرف بالاتر می رود و امکان این که به جزئیات بیشتر یا کل ایده اشاره کنید بالا می رود. این بخش واقعا مهم هست و سعی کنید بسیار روش کار کنید و حساس باشید تا اگر طرف مقابل زیاد کنجکاوی کرد بتوانید آن شخص را به سمت دیگری هدایت کنید که ایده ی شما را متوجه نشود ولی اطلاعات بدهد.
برای مثال فرض کنید هنوز کامیون ساخته نشده ، من در ذهنم ساخت یک کامیون را ایده پردازی کردم که بتواند کلی بار را حمل کند به صنف سازندگان لاستیک خودرو می روم و از آنها باید در مورد تحمل وزن لاستیک ها و جنس آنها بپرسم و اینکه آیا ممکن است لاستیکی بسازند که حداقل ۱۰ تن وزن را تحمل کند و چطور می شود ساخت. اگر به جای این کارها بروم بگویم من طرح ساخت کامیون دارم با این امکانات و این شکل و توضیح کامل. مطمئن باشید ایده ی شما را شخص دیگری ثبت و اجرا می کند.

به سمت صاحبین کسب و کارهای مشابه بروید

تحقیق در مورد ایده مهمترین بخش هر پروژه هست چرا که در موفقیت یا شکست یک پروژه یکی از اساسی ترین بخش هاست و حتما جدی بگیرید.تک کارت
ایده ها اکثرا در گروه های از پیش مشخص شده ی کسب و کارها قرار دارند حتی ایده ی ساخت تلفن همراه که حدود ۶۰ سال قبل بوجود آمد و آن زمان کمتر کسی تلفن را دیده بود چه برسد به اینکه بخواهد تلفن همراه را اختراع کند اما باز هم در آن زمان گروه های کسب و کار مرتبط وجود داشت و توانستند اولین تلفن همراه را بسازند. 
پس اینگونه فکر نکنید که ایده ی من هیچ جای زمین وجود ندارد که بتوانم کمک بگیرم، به ایده ی خود نگاه کنید پیش نیازهایش را پیدا کنید و نسبت به پیش نیازهای آن می توانید به اصناف مختلف مراجعه کنید و از آنها اطلاعات کسب کنید.
همیشه برای هر موضوع به چندین نفر از یک صنف مراجعه کنید و به صحبت های یک نفر بسنده نکنید. بعضی ها اصلا اهل اطلاعات دادن نیستند و ممکن است در آن زمینه بی تجربه باشند یا اطلاعات غلط به شما بدهند و زمانی که شما به جای یک نفر از ده نفر تحقیق کنید مطمئن باشید متوجه کلیات و اصول اصلی مورد نیاز کار خود خواهید شد.
برای تحقیق از اصناف طبق بخش بندی ایده ی خود باید برنامه ی تحقیقاتی داشته باشید مثلا برای ویژگی های اصلی کابین کامیون می توانید از افرادی که حمل بار با وسایل دیگر انجام میدهند تحقیق کنید که ببینید وسایل حمل بار چه ویژگی های اصلی دارند و چطور آنها را در ایده ی خود پیاده کنید و بعد از آن ویژگی های اختیاری را می توانید از چندین نفر بپرسید که به نظرتان چه ویژگی روی وسیله ی شما کم است و … به همین صورت بسته به ابعاد پروژه باید تحقیق کنید.
 

خودتان یاد بگیرید

حتما شنیده اید که می گویند در هر کاری میخواهی موفق شوی باید خودت بلد باشی. این حرف در مورد این نیست که شما ریز کار را یاد داشته باشید و نیاز اصلی این است که شما کلیات هر کار را بدانید و بهتر است برای این که با کاری که در ذهن دارید کامل آشنا شوید در مورد آن تحقیق و مطالعه کنید و کسانی که شبیه ایده ی شما داشته اند را پیدا کنید و کار آنها را تحلیل کنید تا با کلیات  کار آشنا باشید. اگر نیاز به خرید قطعات برای اجرای پروژه دارید بهتر است حتی در مورد انواع قطعات تحقیق کنید تا بدانید کدام قطعات چه مزیت های بهتری دارند و کدام ها با یکدیگر به اصطلاح مچ هستند و بازده بیشتری را دارند. تمام این تحقیقات از روی اصناف نیست و باید مطالعه و جستجو در فضای مجازی را هم در نظر بگیرید و در کنار پرس و جو و استفاده از تجربه ی سایرین مطالعه را فراموش نکنید.
این نکته را هم باید بیان کنم که ۹۷% ایده هایی که هر انسان می دهد در رابطه با کاری است که تجربه کرده است و این که بخواهید یاد بگیرید اکثرا کار ساده ای است چرا که پیش نیاز ذهنی کار را دارید یا تجربه ای در این مورد داشته اید.

ایده ی شما پخته شد

فرض کنیم زمانی که ایده به ذهنتان رسید در حد یک جمله بود. بعد از یادداشت کردن آن و فکر کردن درمورد آن حدود سه صفحه شد و بعد از تحقیق مطمئنا این ایده بسیار بزرگتر و با جزئیات بیشتر شده و این نشان میدهد که ایده ی شما روز به روز پخته تر و کامل تر می شود.تک کارت
 

بوم کسب و کار خود را آماده کنید

بوم کسب و کار یا مدل کسب و کار یکی از بخش های مهم برای شروع کسب و کارهاست که با پیش بینی بخش مرکزی، بخش مشتری و بخش کسب و کار باعث میشود شما کارهای خود را برای اجرا بخش بندی کنید و بتوانید از طریق این بخش ها مدلی بسازید که قابلیت برنامه ریزی دقیق تر و بهتر داشته باشید. در این مرحله شما باید هدف گذاری انجام بدهید و بگویید برای اینکه به هدف خود برسید نیاز دارید پروژه چگونه به مشتری ها خدمات بدهد و راهکارهای جذب مشتری را پیدا کنید و پس از آن نیازمند این هستید که بگویید برای اجرای پروژه نسبت به هدف به چه بخش هایی برای کسب و کار نیاز دارید.
 

نوشتن پروپوزال

شما تمام مراحل را انجام دادید و پروژه تقریبا آماده است حالا کافیست به مراحل قبلی نگاه کنید و یک مقاله ی کامل (پروپزال) در مورد پروژه ی خود بنویسید. برای نوشتن پروپوزال باید به صورت بخش بندی شده پروژه ی خودتان را معرفی کنید و بعد از آن به سراغ ویژگی های آن بروید و توضیح دهید روی چه پروژه های مشابهی تحقیق کردید که آنها این ویژگی ها را نداشتند و یه سری از مشکلات پروژه های مشابه را که می توانید برطرف کنید پس از آن به سراغ مخاطبین بروید و بازار هدف خود که می خواهید چه خدماتی را چگونه ارائه دهید و نقاط تمایز خود را با سایرین بیان کنید و بعد از آن به نیازهای پروژه ی خود بپردازید که برای تکمیل شدن به چه بخش هایی نیاز دارید و چگونه می توانید تکمیل کنید و در انتها هزینه های حدودی و درآمد حدودی پروژه را محاسبه کنید.

برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای اجرای پروژه بسیار مهم است شما تا قبل از برنامه ریزی تحقیقات خود را کامل کردید و اطلاعات را جمع کردید و حالا به مرحله ی تکمیل پروژه رسیدید باید یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید که تک تک بخش های پروژه را در آن مد نظر داشته باشید و بگویید برای ساخت این پروژه اول چه نیازهایی دارم و برای برطرف کردن هر نیاز به صورت جدا برنامه بریزید و پس از آن برای متصل کردن بخش های مختلف به هم برنامه بریزید و در انتها برای جذب مخاطب و شروع درآمد زایی و انتهای آن افزایش درآمد زایی باشد.تک کارت
برای برنامه ریزی هم بهتر است با کسانی که تجربه در بخش های مختلف پروژه ی شما دارند مشورت کنید چرا که شما ممکن است آنقدر اطلاعات در مورد کار نداشته باشید و با تحقیقات قبلی فقط کلیات را بدانید. برای مشورت هم پیش چندین نفر بروید و به هر کسی فقط بخشی از پروژه را بگویید و بپرسید چطور اجرا کنم.
برنامه ریزی ها به چند صورت است که متداول ترین آنها برنامه اجرای کامل و برنامه ریزی بلند مدت است،

برنامه برای اجرای کامل

شما تمام پروژه را برنامه ریزی می کنید و همزمان از ابتدا تا انتهای پروژه را اجرا می کنید و پس از آن پروژه ای تکمیل شده و کامل را به مشتریان می دهید. مانند ساخت خودرو که از ابتدای طراحی تا زمان تحویل حدود ۳ سال طول می کشد اما زمان تحویل پروژه آن را کامل در اختیار مخاطب می گذارند.
این نوع برنامه ریزی به درد زمانی می خورد که پروژه ی شما قرار است فقط یک کار را انجام بدهد و نیاز نیست چندین کار را بزرگ را انجام بدهد ، اما به مرور زمان می توانید بسته به نوع پروژه امکانات و گزینه های جدید را اضافه کنید. مثلا شما در ذهنتان طراحی یک سایت پوشاک را دارید و آن را اجرا می کنید و بعد از اینکه در اجرای کار خود تجربه کسب کردید می گویید حالا به این سایت لوازم الکترونیک هم اضافه می کنم و با سرمایه ای که از فروش قبل داشتید کار را گسترش می دهید اما اصل پروژه ی شما همان فروشگاه است و هیچ تغییری نکرده و فقط گزینه ها بیشتر شده.

برنامه ریزی بلند مدت

شما قدم به قدم پروژه را اجرا می کنید و در هر قدم برای درآمد زایی و جذب مخاطب بخشی از پروژه را به مخاطبان عرضه می کنید مانند برنامه ریزی یه اپلیکیشن جامع که ممکن است تا اجرای نهایی سال ها زمان ببرد اما ابتدا یک یا چند بخش را به مخاطب عرضه می کنند و بعد از تکمیل هر بخش دیگر با آپدیت جدید به مخاطبین ارائه می دهند تا زمان تکمیل شدن پروژه (ممکن است اصلا این پروژه به پایان نرسد و هر سال بسته به نیاز مخاطبین یک بخش جدید اضافه شود و این کار باعث می شود روز به روز پروژه ی شما بزرگتر و کارآمد تر و پر مخاطب تر باشد) بهترین مثال در این بخش اپلیکیشن اسنبپ هست که ابتدا با عنوان اسنپ وارد بازار شد اما به مرور زمان و قدم به قدم با جذب مخاطب گزینه های دیگری مانند اسنپ فود و فروشگاه و … اضافه شد.

دنبال سرمایه گذار بگردید

خیلی از افراد ایده های بزرگی دارند اما زمانی که محاسبه می کنند مخارج ایده اجرای ایده را می ترسند و ادامه نمی دهند. در این بخش شما همه چیز را آماده دارید و یک پروپزال بسیار جامع آماده کردید با برنامه ریزی خودتان که می توانید دنبال سرمایه گذار بگردید و به سرمایه گذارها هم فقط کلیات پروژه را بگویید و میزان مخارج و درآمد زایی آن را و تا قبل از عقد قرارداد به هیچ عنوان پروپزال خود را در اختیار آنها نگذارید.

تبلیغات کنید

خیلی از ایده ها اجرا می شوند و به مخاطبین عرضه می شوند اما شخصی که ایده را دارد یا اعتقادی به تبلیغات ندارد یا هزینه ی پروژه بالا بوده و توان مالی تبلیغات را ندارد، اما مهمترین راه جذب مخاطب تبلیغات است که این بحث را باید بسیار جدی بگیرید و با مشاوره تبلیغاتی خود برنامه ای بریزید که بتوانید مخاطبین را جذب کنید. حتی زمانی که اسم و رسم دار شدید هم مطمئن باشید رقبا دنبال ضعیف شدن شما هستند تا بتوانند جای شما را در بازار بگیرند و نباید هیچ وقت از تبلیغات غافل شوید.
درحال حاضر شرکت های بزرگی همچون گوگل، اپل، سامسونگ یا در ایران دیجیکالا یا اسنپ را نگاه کنید، بسیار بزرگ هستند و نام آشنا و شرکت های بین المللی که مثال زدم را همه در تمام جهان می شناسند اما هیچ وقت از تبلیغات و ترغیب مشتری دست نمی کشند و حتی گوگل درآمد ۳ روز در ماه را برای تبلیغات آن ماه صرف می کند.تک کارت
بحث تبلیغات فقط به تبلیغ روی محصول بر نمی گردد و گزینه های ترغیب کننده ی بسیاری باید برای پروژه ی خودتان داشته باشید.

نکته ی پایانی

در اطلاعات دادن به هر کسی تا زمانی که قراردادی با آن شخص نبستید دقت کنید و سعی کنید همیشه طوری اطلاعات بدهید که پروژه ی اصلی شما لو نرود.
اگر ایده ی ساخت اختراعی جدید در هر زمینه ای را دارید یا کاری که شما می خواهید انجام دهید را تا کنون هیچ کس انجام نداده حتما گواهی ثبت اختراع را قبل از اینکه دنبال سرمایه گذار بگردید، بگیرید. این کار باعث می شود سود جویان نتوانند به نام خود کار شما را انجام دهند و حتی اگر انجام دهند شما می توانید کل پروژه را بعلاوه ی خسارت از آنها دریافت کنید.

این مقاله خلاصه ی مقاله ای است که توسط تیم کانون تبلیغات طرفدار نیشابور نوشته شده و هر گونه کپی برداری از آن با ذکر نام کانون تبلیغات طرفدار نیشابور بلامانع می باشد.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “از ایده تا اجرا – صفر تا صد

  1. محمود گفت:

    جالب بود

  2. علیرضا میرآبادی گفت:

    کاش توضیحات کاملتری در مورد بوم کسب و کار میدادین تو دانشگاه خیلی روش تاکید داشتن اما سطحی آموزش دادن و هر کار میکنم نمیتونم اون چیزی رو که تو ذهنم هست با بوم کسب و کار پیاده کنم

  3. sasan گفت:

    مراقب باشید ایده هایتان را ندزدند حتی رئیس دانشگاه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *