وایرال

جایگزین پول ساز مافیا برای قرعه کشی خودرو

صف خرید خودرو

صف های قرعه کشی و شانس کم برنده شدن خودرو از زمانی شروع شد که در نمایشی بی بدیل و پرقدرت دولتمردان تصمیم گرفتند ظاهرا سمت مردم باشند و با جلوگیری از واردات خودرو و وعده ی کارآفرینی و پیشرفت در صنعت خودرو ضربه ی مهلکی به دهان غربی ها و استکبار جهان و آمریکای جنایتکار زدند و توانستند مافیایی پرقدرت بین خودشان راه بیندازند!

این مافیای پرقدرت جلو واردات را گرفت و صنعت خودروی ایران که پاسخگوی نیازهای هموطنان نبود اقدام به راه اندازی قرعه کشی کرد و هر از چندگاهی قطره ای به دهان مردم تشنه می انداخت تا سیرآب نشوند اما تشنه بمانند و این روند را چند سال ادامه داد تا تقاضا در برابر عرضه به قدری زیاد شد که مردمی که واقعا نیاز داشتند یا این خودروهای گران قیمت و بی کیفیت داخلی را نمی خواستند حاضر بودند مبالغ بسیار بیشتر از قیمت جهانی خودرو را بپردازند تا بتوانند خودرو با کیفیت و بدون صف تهیه کنند. این مافیا به هدفش رسیده بود، خودرو وارد می کرد و به قیمت های بالای دو برابر قیمت تک فروشی جهانی عرضه می کرد (خرید از کارخانه حدود سی درصد ارزان تر است و خرید عمده سود بسیاری برایشان دارد اما به قیمت حداقل دو برابر بازار جهانی در ایران می فروختند) ماجرا ادامه داشت تا اینکه دولت گفت چرا ما بی نصیب بمانیم! به جای قرعه کشی در بورسی که قبلا تبلیغ کردیم و کلی آدم میلیاردها تومان ضرر کردند دوباره خودرو به قیمت کارخانه عرضه کنیم البته با حساب وکالتی! یعنی باید پولت رو بخوابونی شاید برنده بشی و در بورس هم ( نوعی مزایده ی خودرو بر پایه ی بالاتر از قیمت کارخانه) صف عرضه از بالاترین قیمت پیشنهادی حساب می شد پس از کشف قیمت و به اونی که قیمت تبلیغاتی را پیشنهاد داده بود هم نمیرسید و اینطوری خودرو را با سود بیشتر به مردم میدادند، بعد باز دولت گفت خب این بحث که خیلی پر سود بود پس بریم سراغ یه روش دیگه تا مردمی که با بورس هم آشنایی ندارند پول بدهند و حساب های وکالتی را به بهانه های الکی وارد قرعه کشی کرد و در یک قرعه کشی هشتاد هزار میلیارد تومان از مردم پول گرفت!!! این پول های جیب مردم که از سر اجبار برای خودرو دارند سر و دست می شکنند خیلی به دهن مافیا و دولت شیرین آمد تا آنجا که گفتند طبق وعده قرعه کشی رو حذف می کنیم و به جاش شما اول پول بده بعد برو تو صف واستا!!! صد میلیون تومان یکساله بزار شاید دیدید اونقدری عرضه داشتیم که بتونیم دو سال دیگه بهت خودرو بدیم!!!

حال بشنویم از داستان صف انتظار
هجوم ۱۲۰ هزار نفری برای خرید خودروهای «فردایی» حسابی سمیه‌نشینان را سر ذوق آورده است. نتیجه آن، ارائه پیشنهاد بی شرمانه وزارت صمت به جای قرعه کشی شده است. آیا این پیشنهاد برای پایان دادن به قرعه کشی خودرو بی شرمی و وقاحت به شمار نمی آید؟
برخلاف تصور، خلاء ۵ ساله ممنوعیت ورود خودروهای وارداتی و غلبه خودروهای چینی، ۱۲۰ هزار نفر را مجاب به ثبت نام با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در سامانه وزارت صمت کرد. البته برای این موضوع دلایل دیگری هم ذکر می شود که بیش تر به واقعیت نزدیک هستند. شاید از منظر برخی این نوع خرید، تیری در تاریکی باشد، اما همان طور که ثبت نام کنندگان می دانند با توجه به نوسان و افزایش نرخ ارز و تورم بدون تردید در این دادوستد سود خواهند کرد؛ وزارت صمت هم می داند که می توان به بخشی از اهداف سود ۸۵ درصدی از محل واردات دست پیدا کند.
با این حال، همین مسئله و همچنین تأکید سال گذشته ریاست جمهوری مبنی بر قرعه کشی، وزارت صمت را به صرافت انتخاب یک راه حل جایگزین انداخته است، راهکاری که در برنامه اول سیمای ملی و از سوی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت بیان شده است.
منوچهر منطقی در این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که در حذف قرعه کشی به کجا رسیدیم گفته است: «اکنون قرعه کشی حذف و صف خرید جایگزین آن شده است. بعد از کرونا درخواست خودرو بالا رفته است و در همه جای دنیا برای خرید خودرو صف دارند. در این صف حتماً به همه متقاضیان خودرو داده می شود، اما مکانیزمی برای تعیین نوبت هر متقاضی و زمان تحویل به صورت رندومی وجود دارد. راه دیگری هم پیشنهاد شده است که هر کسی پول کامل بدهد در اول صف باشد، که روی آن فکر می کنیم.»

مزایده خودرو

این پیشنهاد در حالی ارائه شده است که ابتدا قرار بود تمرکز واردات روی خودروهای اقتصادی باشد. کمی بعد منطقی در نشستی خبری به صراحت اعلام کرد که قیمت خودروهای اقتصادی لزوماً اقتصادی نخواهد بود، اما حالا به نظر می رسد علاوه بر دور شدن از اهداف آیین نامه واردات، با تحلیل رفتار خریداران و واکنش های بازار، به راحتی قرار است اولویت ها را طوری دیگری تعیین کنند. البته برای وزارت صمت این راهکار می تواند یک تیر و دو نشان باشد؛ از یک سو، مدعی اجرای یکی دیگر از بندهای فرمان هشت‌ماده ای رئیس جمهوری می شوند و از سوی دیگر، به جمع آوری نقدینگی کمک بیش تری می کنند.
معاون وزیر صمت البته برای این که نشان بدهد به فکر اقشار کم درآمد است نیز گفته است: «بیش از ۶۵ درصد مشتریان خودرو توان خرید خودروهای بالای ۱۰ هزار دلار را ندارند، اما باید با مبلغ پایین خودروی مدرن و ایمن نصیب آن ها شود. یک مدل خودروی اقتصادی را با ایران خودرو ادامه دادیم که آن را سه بخش کردیم؛ یک بخش در سایپا انجام شد که انتهای بهمن سال آینده به بازار عرضه می شود، یک مدل خودروی برقی داریم که در ایران خودرو تولید می شود و یک خودرو هم در بخش خصوصی تولید خواهد شد. در مجموع، سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی اقتصادی با قیمت حدود ۲۲۰ میلیون تومان خواهیم داشت. در کل باید زیر ۶ هزار دلار به مشتری عرضه شود.»

در این شرایط به نظر می رسد این گفته های منطقی بیش تر برای دلداری و دلگرمی اقشار کم درآمد بیان شده است و مصرف دیگری ندارد. البته منطقی در بخش دیگری از سخنانش به بورس کالا اشاره و آن را راهکاری غلط دانسته است.
وی در پاسخ به پرسش که وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس مخالف است تصریح کرده است: «در عرضه خودرو در بورس فرآیند غلطی را جلو رفتیم. بورس راه حل موقت برای حالتی که قیمت گذاری غیر واقعی داریم، است. قیمت گذاری دستوری نباید باشد، اما شرایطی دارد که یکی از آن شروط تعادل عرضه و تقاضاست.»
این در حالی است که وزارت صمت برای فروش خودروهای وارداتی حساب ویژه ای روی آن باز کرده بود، اما به نظر می رسد وی برای جلب حمایت و یا جلوگیری از مخالفت ها برای عرضه بزرگ و راهکار حذف قرعه کشی، به طور ماهرانه ای مسیر بازی را تغییر داده است.
با این حال، اگر وزارت صمت بخواهد در ازادی دریافت پول بیش تر اولویت ها را تعیین کند به صراحت باید گفت که نه تنها با طرح عرضه بزرگ و پیش فروش وارداتی ها آینده خودروسازان را به خطر انداخته است، بلکه در کمال وقاحت و بی شرمی گام های بلند دیگری برای دور شدن کم درآمدان از رؤیای خودرودار شدن برداشته است.

این همه گفتند و شنیدیم و عمل نکردند و دیدیم اما عاقبت چه می شود خدا عالم است. 

مردم ما مشکلی در صنعت خودرو نداشتند و واقعا باید دولت مردان ما کور و کر باشند یا جزو خود مافیای درآمد زای خودرو که نمی توانند ببینند قیمت خودرو ها چند صد برابر شده است و کیفیت چند صد برابر کم شده است! خودم خودرو ۴۰۵ صفر خریدم سال ۸۸ به قیمت ۱۱ میلیون تومان الان دست دوم با چهارده سال کارکرد را از من ۲۰۰ میلیون تومان می خرند!!!! پارسال با خودروی ۴۰۵ مدل ۹۸ (یعنی ده سال بالاتر و بهتر از مدل خودروی خودم) تصادف کردم و نصف ماشینش جمع شد و ماشین من اندکی آسیب دید!!! این است کیفیتی که با دست می توان بدنه ی ماشین را خم و راست کرد چه برسد به تصادف!!!

مسئولین عزیز مردم راضی هستند به برگشت به گذشته، نه وعده های کارآفرینی و نه وعده های خودکفایی صنعت خودرو شما هیچ یک عملی نشد و کشورهایی هم که صادر می کردید یکی یکی به خاطر کیفیت پایین محصولاتتان خرید از شما را لغو کردند و متاسفانه مردم همیشه در صف ایران را خیلی دارید اذیت می کنید. با این قانون واردات جدید که قرار بود به نفع قشر کم درآمد باشد اما سودش باز هم فقط برای شما و اقشار پر درآمد است و برای خودروهایی که با حداقل پایه ی حقوقی یک کارمند دولتی باید ۹ سال نه بخورد نه خرج کند تا بتواند ارزانترین خودرو ایران را بخرد آن هم اگر تا آن زمان افزایش چند صد برابری نداشته باشد.

واقعا ممنون میشم کمی دست از تکبر و خود خواهی و فکر درآمد زایی برای خودتان و نسل های بعدیتان بردارید، باور کنید از همین صنعت خودرو آنقدر برای خود و خاندانتان جمع کردید که تا صدها سال بعد از شما در خاندانتان بدون کار کردن می توانند زندگی کنند اما هشتاد میلیون نفر انسان دیگر در حال زجر کشیدن هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

1 نظر در “جایگزین پول ساز مافیا برای قرعه کشی خودرو

  1. کاش جای دیگه به دنیا میومدم گفت:

    این مافیای خودرو کین؟ خودشونن همش دست خودشون هست ببینید چقدر هماهنگ کار می کنند و سرویس های حمل و نقل عمومی داخل و خارج شهری رو اونقدر افتضاح در میارن که مردم تمایل به سفر با خودرو داشته باشن بعدم میان تو بازار خودرو هر طور میتونن سرکیسه می کنند و بعدم میگن مبارزه با مافیای خودرو!! خودتون مافیا هستید الکی به کس دیگه نسبت ندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *