آموزشی, تکنولوژی, وایرال

راهنمای خرید گوشی موبایل

راهنمای خرید موبایل

تلفن همراه یا موبایل یکی از وسایل ضروری در زندگی امروزی انسانها به حساب می آید و در واقع نداشتن یک موبایل انسان را از برقراری ارتباط و زندگی در جهان دور می کند و ارزشی فراتر از یک وسیله ی کوچک پیدا کرده است.

هر روزه مردم به دنبال خرید تلفن همراه هستند اما اطلاعات کافی در مورد موبایل ندارند و بسیار پیش می آید با پرداخت هزینه ی زیاد نمی توانند موبایلی را که مد نظرشان بود خریداری کنند. ما در تک کارت برای شما مطالبی را آماده کردیم که می توانید با مطالعه ی آنها به بهترین انتخاب مد نظر خود برسید.

فهرست مطالب

موبایل ها انواع مختلفی دارند و داخل هر کدام از آنها بخش هایی وجود دارد که بسیاری از مردم اطلاعات کافی ندارند و فکر می کنند هر چقدر اعداد بزرگتر باشد کیفیت بالاتر و موبایل بهتری را دریافت خواهند کرد. تصمیم داریم اطلاعات شما را بالا ببریم تا اگر نیاز به خرید موبایل داشتید بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.تک کارت

موبایل را برای چه کاری می خواهید استفاده کنید؟

اولین چیزی را که باید در نظر بگیرید برای خرید موبایل این است که با آن تلفن همراه چه کاری می خواهید انجام دهید؟ برای مثال فقط برای عکاسی باشد یا فقط برای گیمینگ یا فقط برای گشت و گذار در اینترنت. هر کاری که می خواهید انجام بدهید نیاز به سخت افزار متفاوتی دارد که باید با یکدیگر به اصطلاح مَچ باشند (همخوانی داشته باشند یا همکاری کافی داشته باشند) هر خواسته ای که از گوشی خود دارید را مشخص کنید  مثلا دوست دارید دوربین پرقدرت با باطری قوی و مقاوم در برابر آب باشد. یا باطری قوی و سرعت اینترنت بالا یا …

چقدر می خواهید هزینه کنید؟

دومین نکته برای هر خرید میزان هزینه ای است که می خواهید برای آن انجام دهید و موبایل هم از این قائده جدا نیست. شما می توانید در دومین قدم میزان هزینه را مشخص کنید تا بتوانید بهترین گوشی موبایل را در آن رنج قیمتی انتخاب کنید. گاهی اوقات پیش می آید گوشی با دو برابر قیمت میخرید اما از لحاظ امکانات چند قدم با گوشی قیمت پایینتر فاصله دارد و این فاصله به خاطر برخی قابلیت های آن است که شما نیازی به آن نداشتید و اینجا مشخص می شود که هزینه ی اضافه انجام داده اید. پس ابتدای کار برای خود یک رنج قیمت در نظر بگیرید.

امکانات سخت افزاری را بررسی کنید

حالا که کاری را که نیاز دارید مشخص کردید و رنج قیمتی معلوم شد باید مشخصات سخت افزاری گوشی ها را چک کنید برای مشخصات سخت افزاری باید با یک سری نکات آشنا بشوید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سی پی یو (CPU) 

اگر نیاز به گوشی دارید که بتواند با سرعت بالا و بدون مشکل کار کند یا بخواهید با گوشی بازی کنید باید دقت کافی به سرعت سی پی یو داشته باشید چرا که اصلی ترین بخش برای سرعت بخشیدن به وسایل الکترونیکی سی پی یو است.

سی پی یو در کامپیوتر و تبلت و گوشی به عنوان قلب تپنده شناخته می شود و وظیفه ی آن دریافت اطلاعات، رمزگشایی، اجرای اطلاعات است و از تمام بخش های الکترونیکی پالسها را دریافت می کند و کارهای مربوطه را منتقل می کند و در هر ثانیه میلیون ها کار انجام می دهد. تک کارت

اولین نکته در سی پی یو سرعت آن است و هر چقدر این سرعت بیشتر باشد یعنی می تواند تعداد اطلاعات بیشتری را در ثانیه بررسی کند و از همین رو سرعت دستگاه شما بالاتر می رود. این سرعت یک سرعت کلی است و پس از آن بسته به تعداد هسته سرعت هر هسته مشخص می شود که نشان دهنده ی سرعت پردازش است.

تعداد هسته در سی پی یو مهم است چرا که هر هسته به مانند یک صف است و اگر سی پی یو ۴ هسته ای باشد یعنی در آن واحد ۴ درخواست را بررسی می کند و اگر ۸ باشد یعنی هشت درخواست را بررسی می کند و به این صورت می تواند با بررس همزمان سرعت را بالا ببرد و از دیلی یا تاخیر در کارها پیش گیری کند.

رم (RAM) یا حافظه موقت

اگر نیاز به گوشی پر سرعت دارید حتما در کنار میزان cpu به حافظه ی Ram توجه داشته باشید.

حافظه ی موقت برای این است که به فضای ذخیره سازی یا هارد گوشی فشار وارد نشود و همینطور بار بسیاری از روی دوش سی پی یو برداشته شود. شاید شما در طول روز یک عملیات را هزاربار روی گوشی انجام بدهید (مانند تکان دادن انگشت در جهت خاصی در یک برنامه ی خاص) و اگر این عملیات هزار بار به سی پی یو منتقل بشود باعث ایجاد صف بسیار طولانی می شود و امکان کند شدن وجود دارد و به خاطر این حافظه ی موقت یا ram ایجاد شده که عملیات ها را نسبت به فضایی که دارد موقتا ذخیره می کند و هر عملیات ابتدا در آن بررسی می شود  و در صورت تکراری بودن با سرعت بالا اجرا می شود و نیاز به پردازش ندارد و این کار باعث بالا رفتن سرعت گوشی می شود.

قابلیت دیگر رم موبایل این است که عملیات های تکراری روی هارد را انجام ندهد. هر هارد عمر مفیدی دارد که بسته به حجم اطلاعاتی دارد که در آن پردازش می شود و این حجم اطلاعات دائمی است و هر کاری که انجام میدهید از هارد شما خوانده می شود و یا بر روی آن نوشته می شود و حافظه ی رم این فشار را کم می کند و کارهای تکراری را در خود ذخیره می کند تا هم عمر دستگاه بالا برود و هم سرعت کار بیشتر بشود.تک کارت

میزان فضای ذخیره سازی یا هارد

این مورد کاملا بستگی به میزان استفاده ی شما دارد و اگر شما در کنار گوشی خود یک هارد اضافه دارید که بتوانید اطلاعات را به آن انتقال دهید نگرانی زیادی از بابت ذخیره سازی اطلاعات نخواهید داشت اما اگر تنها منبع شما گوشی است باید به میزان عکس و فیلم و داده ها و برنامه هایی که روی گوشی قرار می دهید توجه کنید.

وجود هارد پر حجم به تنهایی نمایانگر سرعت گوشی شما نیست و در زمان خرید باید دقت کنید برای گوشی با هارد پر حجم حتما سی پی یو مناسب و میزان رم کافی را در نظر داشته باشید چرا که هر چقدر حجم داده ها در هارد شما بیشتر شود میزان درخواست به سی پی یو و رم افزایش پیدا می کند و حتما باید پاسخگوی درخواست ها باشند مثلا گوشی با فضای ذخیره سازی (هارد) ۱ ترابایت با رم ۴ گیگ و سی پی یو ۴ هسته ای ۱.۸ گیگاهرتزی بسیار کند عمل می کند و فقط شما هزینه ی فضای ذخیره سازی یا هارد را داده اید که حدودا بعد از ۱۲۰ گیگابایت ذخیره ی اطلاعات گوشی شما روند کند شدن را در پیش می گیرد.

البته شرکت های معتبر معمولا در انتخاب این سه سخت افزار بسیار حساس عمل می کنند اما ممکن است شما به خاطر هزینه ی کمتر گول تبلیغات شرکت های بی نام و نشان را بخورید یا به سمت گوشی فیک بروید مثلا یک گوشی آیفون فیک را با حافظه ی ۱ ترابایت به قیمت ۱۰ میلیون تومان بخرید اما توانایی کاری آن گوشی در حد گوشی های دو تا سه میلیون تومانی است و فقط با بزرگ کردن یک عدد شما را از سخت افزارهای اصلی غافل کرده اند.

سیستم عامل و بروز رسانی حیاتی است

برای خرید یک گوشی خوب شما به این نکته باید توجه کنید که سیستم عامل گوشی چیست و آیا به اندازه ی کافی در کشور شما پشتیبانی می شود؟ مثلا گوشی اندروید برای کاربران ایرانی محدودیت های بسیار ناچیزی دارد اما  گوشی آیفون و سیستم عامل ios در ایران بسیار محدودیت دارد و اکثر کارهایی را که می خواهید با این سیستم عامل انجام دهید را باید از طریق شرکت های رابط و با پرداخت هزینه های اضافه انجام دهید.

نکته ی مثبت دوم اندروید این است که یک سیستم عامل متن باز است و به خاطر همین بسیاری از برنامه نویسان به سمت اندروید می روند و میزان اپلیکیشن های موجود برای موبایل های اندرویدی بسیار بیشتر و متنوع تر هستند اما در آی او اس اینگونه نیست و معمولا نرم افزارها پس از تست چند ماهه یا سالانه و مطمئن شدن سازنده از کسب درآمد، برای آی او اس نیز ساخته می شوند.تک کارت

نکته ی مهم دیگر میزان ارائه ی بروز رسانی گوشی هاست که در زمان معرفی هر گوشی معمولا شرکت های سازنده اعلام می کنند مثلا برای سامسونگ گوشی ها بین ۳ تا ۵ سال بروز رسانی دریافت می کنند. این به روز رسانی های سیستم عامل هر بار امکانات فراوان جدیدی به گوشی شما اضافه می کنند و زمانی مهم می شوند که اپلیکیشن ها با آن به روز رسانی آپدیت جدید می دهند و آپدیت های جدید فقط روی سیستم عامل های جدید کار می کنند و دیگر بر روی گوشی های قدیمی امکان استفاده ندارند مثلا برای واتس آپ جدیدا دیگر نسخه های جدید نرم افزار بر روی سیستم عامل های کمتر از اندروید ۹ نصب نمی شوند.

در بازار بروز رسانی هم معمولا شرکت ها خوب عمل می کنند و طبق وعده بروز رسانی یا آپدیت سیستم عامل جدید را عرضه می کنند اما در این بین بسیاری از شرکت ها یا با ارائه ی حجم زیادی از انواع موبایل یا با ارائه ی موبایل های بی کیفیت آپدیت های جدید عرضه نمی کنند که این خود دردسری برای مشتری می شود.

میخواهید با گوشی بازی کنید؟

برای گیمیرها و عاشقان بازی معمولا بهترین نسخه از هر چیز پیشنهاد می شود چرا که برای بازی های سنگین باید به بهترین نحو پاسخگو باشند.تک کارت

برای یک گوشی گیمینگ باز هم شما نیاز نیست بیشترین هزینه را بکنید و نسبت به بازی هایی که بیشتر از همه انجام می دهید می توانید میانگین سخت افزاری را بدست آورید.

مهم ترین نکات برای گیمر ها در نظر گرفتن قدرت و سرعت سی پی یو ، میزان حافظه رم ، میزان حافظه ی گرافیک ، نرخ نوسازی صفحه ی نمایشگر، میزان باطری ، سیستم خنک کننده ی دستگاه و در انتها میزان حافظه ی دستگاه است.

میخواهید عکاسی کنید یا کلیپ درست کنید؟

کسانی که می خواهند با گوشی کارهای مولتی مدیا انجام بدهند باید به یه سری نکات توجه کنند که اولین نکته دوربین های دستگاه و انواع لنزهای به کار رفته در موبایل می باشد.

اینکه می گویند یک گوشی لنز ۱۰۸ پیکسلی دارد و یک گوشی لنز ۱۲ پیکسلی دلیل بر آن نیست لنز ۱۲ پیکسلی ضعیف تر عمل کند و شما باید نگاه کنید به مشخصات موبایل که آیا این ۱۰۸ پیکسل با نرم افزار ساخته شده است یا سخت افزار و از لحاظ عملی هنوز لنز های ۱۰۸ پیکسلی به صورت فیزیکی روی گوشی ها قرار نمی گیرد و نهایت تکنولوژی به لنز های ۱۶ پیکسلی رسیده است و بقیه ی کارها به صورت نرم افزاری انجام می شود و اینجاست که باید نگاه کنید کدام تکنولوژی نرم افزاری روی گوشی ها بهتر عمل می کند و می توانید تصاویری با کیفیت بهتر از آنها دریافت کنید.تک کارت

نکته ی بعدی نوع لنزهاست که از آن استفاده می کنید مثلا در حال حاضر لنزهای عریض روی اکثر گوشی ها یافت می شود که می توانید تصاویر عریض با زاویه دید تا ۱۶۰درجه را دریافت کنید . این لنز زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید در یک تصویر فضای بیشتری را دریافت کنید و البته نکته ای که در این بخش وجود دارد این است که هر مقدار پیکسل دوربین که معرفی می کنند فقط برای لنز اصلی است و بقیه لنزها کیفیت بسیار پایینتری دارند.

لنز ژیروسکوپ ، برای زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید تصاویر را زوم کنید و این کار با کاهش کیفیت نباشد و به صورت سخت افزاری انجام بشود و در واقع برای زوم بیشتر کاربرد دارد.

لنز ماکرو، لنز ماکرو نسبت به لنزهای دیگر کاربرد بسیار کمتری دارد و فقط به نوعی برای تفریح است که شما بخواهید شی ء را از نزدیک مشاهده کنید و باید موبایلتان را در فاصله ی ۵ سانتی قرار دهید تا بتوانید مقداری آن جسم را واضح تر ببینید. البته لنزهای ماکرو روی گوشی ها اصلا کیفیت کافی ندارند آنطوری که برخی شرکت ها تبلیغ می کنند که می توانید موهای روی تن یک مورچه را کامل مشاهده کنید نیست.

بخش بعدی میزان باطری است و بهینه شدن مصرف باطری گوشی که شما می توانید در هر گوشی مشاهده کنید که مثلا باطری ۴۰۰۰ میلی آمپری می تواند برای ۲ روز مکالمه پاسخگو باشد و گوشی ۴۵۰۰ میلی آمپری می تواند برای ۲ روز مکالمه کافی باشد. اینجا مشخص می کند حجم باطری موبایل دوم بیشتر است اما موبایل اول با بهینه سازی بهتر مصرف باطری می تواند خواسته ی شما را بهتر فراهم کند و شما بهتر است هزینه ی اضافه برای میزان باطری بیشتر پرداخت نکنید.تک کارت

نکته ی بعدی میزان استانداردهای مقاومت موبایل است که باید به آن دقت کنید چرا که کسانی که دوست دارند عکاسی و فیلم برداری کنند معمولا گوشی را در حال حرکت در دست دارند و باید آمادگی این را داشته باشند موبایل از دستشان بیفتد و یا بخواهند چند صحنه را از داخل آب فیلم بگیرند و به این خاطر باید به استانداردهای مقاومت موبایل توجه کنند.

بخش انتهایی مقدار روشنایی صفحه ی موبایل است چرا که شما تصویر اولیه را روی موبایل خود می بینید و حتی اگر تصویر خیلی خوب شده باشد امکان دارد به خاطر کم بودن نور صفحه فکر کنید عکس تاریک یا نا واضح باشد و چندین و چند بار اقدام به عکاسی کنید.

برای گردش در اینترنت به چه موبایلی نیاز دارید؟

برای گردش در اینترنت به موبایلی احتیاج دارید که از لحاظ سرعت اتصال شبکه و تکنولوژی های اتصالی حرف هایی برای گفتن داشته باشد و بعد از آن نیاز به مصرف باطری بهینه تر شده دارید و همینطور میزان حافظه ی ram بالاتر و cpu مناسب و در نهایت به میزان حافظه ی بالا ، حافظه ی بالا پیشنهاد آخر است چرا که هر از چند گاهی می توانید با خالی کردن حافظه ی موقت برنامه ها میزان فضای ذخیره سازی را افزایش دهید.

حتما نظرات را مطالعه کنید

در پایان باید به این نکته اشاره کنم که برای خرید هر گوشی به این توجه نکنید که شما اولین نفر باشید که آن را میخرید و سعی کنید بگذارید حداقل ۲ ماه از زمان عرضه ی موبایل بگذرد و سپس به سایت های فروشگاهی مراجعه کنید و نظرات سایر کاربرها را در مورد تجربه ی کار کردن با این گوشی مرور کنید. در دنیای الکترونیک بسیار این اتفاق افتاده است که وسیله ای با سخت افزار بسیار عالی ارائه شده است اما به خاطر داشتن مشکلی در بین همخوانی سخت افزاری یا سازگاری یا … باعث شده مشتریان در تجربه ی استفاده ناراضی باشند و این امر را می توان با صنعت خودرو سازی مثال زد، خودرو شاهین وارد بازار شد با ظاهری زیبا در زمان خود و امکانات بالا اما بعد از چند ماه صدای تمام مشتریان در آمد که این چه خودرو بی کیفیتی است که در بخش الکترونیک و در بخش سخت افزاری و موتوری بسیار مشکل داشت و درست کردن این خودرو توسط شرکت سازنده و رفع عیوب گزارش شده از سمت مردم تقریبا ۴سال طول کشید اما بازهم خودرویی است پر از ایراد فنی. در صنعت موبایل نهایت زمان برای درست کردن یک وسیله ۲ تا ۳ ماه است و بعد از آن آنقدر گوشی بدنام می شود که دیگر خریداری ندارد و از رده خارج می شود و یا با مدلی جدید جایگزین می شود.

پس دقت کنید همیشه نظرات و تجربه ی سایر کاربران را بعد از استفاده بخوانید و این که می گویم بعد از ۲ماه از عرضه ی موبایل ها آن ها را بخوانید به این خاطر است که هر انسانی ابتدا که وسیله ای را می خرد با خوشحالی کار می کند و عیوب را نمی بیند اما بعد از مدتی رفته رفته ایرادات را مشاهده می کند و کم کم گزارش می دهد و در بین مردم این ایرادات بیشتر دیده می شود.

امیدوارم سایت تک کارت با ارائه ی این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند بتوانید موبایل بهتری را از بازار بخرید و هیچ وقت به حرف های یک فروشنده یا یک خریدار بسنده نکنید و همیشه از نظرات بیشتری بهره ببرید و نکته ی بعدی هم این است که سعی کنید اول مشخص کنید موبایل را برای چه کاری می خواهید و کدام قسمت های موبایل شما برایتان مهم است تا بتوانید مدیریت کافی در میزان هزینه داشته باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *