وایرال

مقابل دوربین های کشف حجاب چطور شناسایی نشویم؟

دوربین کشف حجاب

چند روزی است بحث شناسایی افراد بد حجاب با دوربین های امنیتی و ارسال پیامک به آنها در فضای مجازی به صورت گسترده ای مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و این شیوه ی کار موافقان و مخالف بسیاری دارد. این نوع شیوه های شناسایی تکنولوژی جدیدی ندارد ولی تکنولوژی گران قیمتی دارد. حال سوالی که پیش می آید برای مخالفان این است، این همه هزینه برای حجاب؟! چرا این هزینه رو برای جلوگیری از اختلاس ها و کاهش میزان دزدی و جرم و جنایت در کشور که روز به روز در حال زیاد شدن است استفاده نمی کنید؟ این تکنولوژی از قبل در کشور ما وجود داشته ولی اصلا برای مقاصد عمومی استفاده نشده. پاسخ موافقان این طرح هم این است که افزایش حجاب باعث افزایش امنیت می شود!!! دزدی که مرد است و کیف مرد دیگری را به زور می گیرد و هزاران بار مراحل اداری را طی می کنید و دستگیر نمی شود چگونه به حجاب مرتبط است ؟ خدا می داند!

از این بحث موافق و مخالفان حفظ حریم شخصی فردی و جامعه بگذریم، با تک کارت همراه باشید تا در مورد دوربین های تشخیص چهره و شیوه ی کار آنها بیشتر بگوییم.

فهرست مطالب

طرح کنترل حجاب (طرح ناظر) چیست؟

طرحی ویژه که سردار احمد نوریان، سخنگوی ناجا آن را «طرح ناظر» می‌خواند و چرایی قرار گرفتن آن در دستور کار پلیس را این گونه شرح می‌دهد: پلیس فارغ از نگاه‌های سیاسی و جریانی حاکم بر جامعه به عنوان ناظم اجتماعی و مدافع امنیت عمومی در چارچوب قوانین جاری کشور، خود را موظف به حفظ نظم عمومی و تأمین امنیت تمام قشرهای جامعه با هرگونه نگرش و گرایشی می‌داند؛ لذا ملاک عمل نیروی انتظامی، رعایت قوانین و ارزش‌های رسمی و پذیرفته حاکم و حقوق شهروندی است.
معاون اجتماعی ناجا در ادامه می‌گوید: سالم نگه داشتن فضای زیست عمومی و اجتماعی یک وظیفه همگانی، به ویژه برای پلیس است. دشمنان در چهار دهه گذشته، بیشترین امکانات و اقدامات مذبوحانه خود را صرف تهاجم فرهنگی و تضعیف ارزش‌های دینی و رسمی جامعه از جمله عفاف و حجاب کرده و تلاش دارند در این زمینه با شکستن سد‌های هنجاری، نظم و امنیت عمومی و آرامش حاکم بر جامعه را مخدوش سازند.تک کارت
وی با تأکید بر این مهم که کشف حجاب بر اساس قانون «جرم مشهود» است، می‌افزاید: بر اساس نص صریح قانون، پلیس موظف است با افرادی که عامدانه و بر اساس تبلیغات سوء دشمنان در داخل خودرو یا اماکن عمومی اقدام به برداشتن حجاب می‌نمایند برخورد کرده و آن‌ها را به محاکم قضایی معرفی کند؛ دستور کاری که با استفاده از ابزار‌های تکنولوژیکی، دوربین‌های ترافیکی و انتظامی و مشاهدات عینی مأموران پلیس در جریان است.
طرحی که سخنگوی ناجا تاکید دارد به شناسایی خودرو‌های متخلف در زمینه کشف حجاب منجر می‌شود که در گام نخست، با ارسال پیامکی به صاحب خودرو، مجرمانه بودن این عمل به ایشان متذکر می‌شود و در صورت تکرار در دفعات بعد به فراخوان مالک خودرو به صورت حضوری و اخذ تعهد کتبی از ایشان می‌رسد و در صورت اصرار مالک یا سرنشینان خودرو به تکرار عمل مجرمانه، به حکم قضایی برای توقیف خودرو منتج می شود.

سیستم تشخیص چهره چیست؟

تشخیص چهره راهی برای شناسایی یا تأیید هویت افراد با استفاده از چهره آنهاست. قابلیت تشخیص چهره در دوربین ‌های مداربسته تکنولوژی جدیدی است که به صورت خودکار چهره ‌های انسان را تشخیص می ‌دهد. این دوربین ‌ها بدون شک جزء بهترین اختراعات این نسل هستند. بدیهی است که به دلیل مزایای بسیاری که در این زمینه دارند، بیشتر استفاده می‌شوند.
تشخیص چهره در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. وودی بلدسو، هلن چان ولف و چارلز بیسون روی رایانه برای شناسایی چهره انسان کار کردند. دفاتر اداره وسایل نقلیه در ویرجینیای غربی و نیومکزیکو اولین مکانی بودند که از این سیستم استفاده کردند. این کار با هدف جلوگیری و شناسایی افرادی که گواهینامه ‌های رانندگی متعدد با نام‌ های مختلف دارند انجام شد.
تشخیص چهره هنگام صدور اسناد هویت و اغلب در ترکیب با سایر فناوری ‌ها مانند اثر انگشت (جلوگیری از تقلب در شناسنامه و سرقت هویت) استفاده می ‌شود.
فرودگاه ‌های بین المللی کانادا از تشخیص چهره به عنوان بخشی از برنامه بازرسی اولیه استفاده می ‌کنند که چهره مسافر را با عکس پاسپورت تطبیق می‌ دهند. به این صورت که پس از شناسایی، اثر چهره جدید را با اثر ذخیره شده صورت مقایسه می ‌کنند تا مشخص شود که آیا مطابقت دارد. این برنامه برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۷ به فرودگاه بین المللی ونکوور آمد و در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به تمام فرودگاه ‌های بین المللی پیوست.تک کارت
برخی از دوربین ‌های مداربسته منازل دارای تشخیص چهره هستند. هنگامی که دوربین، یک چهره را می‌ بیند تعیین می ‌کند که آیا متعلق به فردی در لیست چهره ‌های شناخته شده شما است یا خیر.
امروزه اکثر مردم و سازمان ‌ها دوربین‌ های سنتی خود را با دوربین ‌های تشخیص چهره تعویض می ‌کنند. همچنین این دوربین ‌ها نیز مانند سایر قطعات تکنولوژی، معایبی نیز دارند.

منظور از تشخیص چهره چیست ؟

این دوربین ‌ها دارای قابلیت آنالیز تصویر دوربین مداربسته می ‌باشند. الگوریتم ‌های تشخیص صورت معمولاً با جستجوی چشم انسان شروع می ‌شود (یکی از آسان‌ ترین ویژگی ‌ها برای تشخیص). الگوریتم ممکن است ابرو، دهان، بینی، حفره ‌های بینی و عنبیه را تشخیص دهد. هنگامی که یک صورت تشخیص داده شد، دوربین عکسی از اطلاعات به دستگاه ضبط شما ارسال می ‌کند تا داده ‌ها را تجزیه و تحلیل و پردازش کند. این قابلیت بر روی همه دوربین های مداربسته وجود ندارد و فقط دوربین‌ های خاص این تکنولوژی را دارند.
از فاصله حدود ۴۵ متر می توان چهره افراد را دید.
 

تفاوت face detection با face recognition:

face detection ‌ به این معنی است که سیستم قادر است تشخیص دهد که آیا در تصویر یا ویدئو، چهره انسان وجود دارد. در صورتی که face recognition می ‌تواند هویت را تأیید کند. بنابراین برای کنترل دسترسی به مناطق حساس استفاده می ‌شود.تک کارت
 

مزایای دوربین مداربسته تشخیص چهره

۱. کمک در جمع آوری شواهد

برای جمع آوری شواهد از سیستم نظارتی، دوربین مداربسته تشخیص چهره شما را در شناسایی چهره انسان، کمک بیشتری می ‌کند.
این دوربین ها در جذب چهره افرادی که در حوزه های مربوطه قرار دارند، خوب عمل می‌ کنند. بنابراین شما شواهدی که نیاز دارید را به سادگی بدست می ‌آورید.
 

۲. از جرم و جنایت جلوگیری می­‌کنند

همه سیستم ‌های نظارتی برای جلوگیری از جرم و جنایت مؤثر هستند. سیستم ‌های تشخیص چهره بسیار بهتر عمل می ‌کنند. مجرمان می ‌ترسند که به محل جرم و یا ساختمان و… برسند، زیرا می ‌دانند اولین کاری که سیستم نظارت انجام می ‌دهد ثبت چهره آنهاست.تک کارت
زمانی که مجرمان بدانند سیستم دوربین مدار بسته دارای ویژگی های تشخیص چهره است، ممکن است قبل از ارتکاب جرم به انجام آن بیشتر فکر کنند.
در فیلم ‌های ضبط شده توسط این دوربین ‌ها، فوراً صورت شخصی که مرتکب جرم شده است ثبت می ‌شود و اطلاعات ملموس را به شما ارائه می ‌دهد.
 

۳. نظارت بهتر بر فعالیت ها

هنگامی که شما سیستم نظارتی خود را به سیستم تشخیص چهره ارتقا دهید، فعالیت ها را با کیفیت بالاتر نظارت می­‌کنید.
 

شیوه ی کار دوربین های نظارتی

شیوه ی کار این دوربین ها به این صورت است که به صورت اتوماتیک نقاطی را در چهره ی هر شخص مشخص می کنند و از آن فرد عکس می گیرند و سپس نقاطی را که قبلا به صورت دستی برای آنها تعریف شده را بررسی می کنند مثلا در نقاط بالای سر اگر مو وجود داشته باشد، تصویر برای بررسی به پایگاه ارسال می شود و با بانک تصاویر به طور اتومات تطابق داده می شود تا فرد را پیدا کند و سپس به مشخصات فرد پیامک را ارسال می کند. روش دیگر و راحت تر این است که اگر فرد شناسایی نشود یا به هر نحوی عدم رعایت  حجاب وی تایید شود سیستم دوربین دنبال وسایل الکترونیکی همراه فرد می گردد مانند کارت های هوشمند یا تلفن همراه و در صورتی که اطلاعات را پیدا کند به صاحب آن وسایل پیامک ارسال می کند. تمام این ها در ثانیه اتفاق می افتد و زمانبر نیست.
 

چطور توسط این دوربین ها جریمه نشویم؟

برای جریمه نشدن راهی جز کنترل حجاب خود ندارید و در صورتی که حجاب را رعایت نکنید با شناسایی چهره یا کارت های هوشمند یا گوشی تلفن همراه یا پلاک خودرو به آسانی جریمه می شوید که البته راه های بسیاری برای دور زدن این شناسایی وجود دارد که به خاطر حفظ مسائل امنیتی نمی توانیم آنها را بیان کنیم. فقط کافیست کمی در مورد شیوه های کار این دوربین ها مطالعه کنید و با آنها آشنا شوید.
۱.۷/۵ - (۱۰۱ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “مقابل دوربین های کشف حجاب چطور شناسایی نشویم؟

  1. سارا گفت:

    نیم ساعت وقت بگذارید در شب که خیابان خلوت است و با ماسک دوربینی که باعث ارسال پیامک شده را از کار بیاندازید. این دوربین‌ها به شدت در مقابل ضربه و زاویه تنظیم آسیب پذیر هستند و دقت خود را از دست می‌دهند.
    اکثرا دوربین های جدید چهارراه ها و خیابان که بزرگتر از نسل قبل هستند این سیستم را دارند . هر کدام از ما در مسیر خود با ۱ یا ۲ دوربین بیشتر سروکار نداریم از روی آدرس پیامک دوربین مسیر تردد خود را شناسایی کنید و از دوستان خود جهت تخریب کمک بگیرید. تیم تعمیر و نگهداری این دوربین‌ها کمتر از ۵۰ نفر در هر شهر هستند و امکان مقابله با مردم را ندارند.

  2. 0313 گفت:

    خب براچی این همه کار انجام بدی که شناسایی نشی؟؟؟؟
    حجابتو رعایت کن…

    1. توی تمام کشورها قوانین رو طوری میچینن که برای رفاه کلی جامعه باشه نه برای لج و لج بازی و اذیت کردن عموم مردم ، بحث اذیت شدن باشه و بیفته به لج و لج بازی مردم دنبال راه فرار می گردن و ازش استفاده می کنند

  3. میانبندی گفت:

    مردم رو به جون هم انداختن و خودشون در حال عیش و نوشند، مقصر ما مردم هستیم

  4. ناشناس گفت:

    اون روز تو یه برنامه تلوزیونی در شبکه های طرفدار مردم شیوه های کار این دوربین ها رو گفت، یه سری نقاط روی صورت وجود داره که اون ها رو تطبیق میده با عکس های بانک اطلاعات شهروندان، اگر شما بخشی از صورت رو بپوشونید با ماسک یا بتونید رنگ پوست رو عوض کنید یا خلاصه هر کاری که چهره ی شما کمی تغییر کنه این دوربین ها قادر به پیدا کردن شما نیستند. از همراه داشتن تلفن همراه (چه خاموش چه روشن) و همینطور کارت های هوشمند مثل گواهی نامه و عابر بانک و کارت ملی و… هم پرهیز کنید. نکته ی آخر هم روی بحث اتوموبیل هست که ماشالا تو طرح ترافیک مردم یاد گرفتند چطوری دورش بزنند.
    یه چیز دیگه، این دوربین ها همیشه در حال کار نیستند چون نیازمند اپراتور هست و برنامه دارن مثلا یه روز از فلان ساعت توی فلان خیابان و… معمولا هم تو جاهای شلوغ انجام میشه و نگران نباشید دم در خونتونم بیان گیر بدن بهتون

  5. د گفت:

    دوربین هوشمندوتکنولوژی گران است وبه صرف دولت نیست ازچهارراه به نبودن حجاب مقابله می شود پلاک خودرو ردیابی شماره موبایل ازطریق نگاه به دوربین هاتوسط افراد پلمپ ها تذکردراماکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *