اخبار نیشابور, نیشابور

جمعیت نیشابور

جمعیت نیشابور

شهرستان نیشابور یکی از شهرهای بزرگ ایران است و همواره یکی از شهرهایی بوده که پذیرای افرادی است که از شهرهای دیگر برای مقاصد گوناگون به این شهر مهاجرت می کنند. اما سیر صعودی جمعیت نیشابور هیچ گاه بدون مشکل نبوده و در این مقاله قصد داریم به بخش هایی از آن نگاه کنیم که باید مسئولین شهرستان در حل این مشکلات اقدام کنند. با تک کارت همراه باشید تا بیشتر در مورد این مشکلات آگاه بشوید.

فهرست مطالب

جمعیت

میزان جمعیت از فاکتورهای اصلی شناخت هر منطقه است و اینکه کدام شهرها و شهرستان ها از جمعیت بیشتری برخوردار هستند مهم بوده و بعضا باعث اختلاف بین شهرهای رقیب. در استان خراسان رضوی نیز ادعای دومین شهرستان بزرگ و پرجمعیت استان (بعد از مشهد) بین دو شهرستان نیشابور و سبزوار دست به دست شده است و هر کدام ادعای شهر دوم بودن را دارند اما اینکه واقعا کدام شهر و شهرستان از میزان بیشتر جمعیت برخوردار است را باید آمار رسمی کشور به اثبات برسانند نه گفته ها و ادعاها !. آمار سرشماری سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ که توسط مرکز آمار ایران تهیه و منتشر شده است نشان میدهد که جمعیت شهر و شهرستان نیشابور در رتبه دوم استان بعد از مشهد قرار دارد و شهر و شهرستان سبزوار در رتبه سوم جمعیتی استان قرار گرفته است. بر اساس آمار رسمی سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان نیشابور ۴۳۳٬۱۰۵ (رتبه دوم استان) و جمعیت شهر نیشابور ۲۳۹٬۱۸۵ نفر (رتبه دوم استان) بوده و شهرستان فیروزه نیز دارای ۴۲٬۷۳۹ جمعیت بوده که مجموع جمعیت کل این دو شهرستان ۴۷۵۸۴۴ نفر بوده است در حالیکه شهرستان سبزوار در سال ۹۰ دارای ۳۱۹٬۸۹۳ نفر جمعیت (رتبه سوم استان) و شهر سبزوار نیز ۲۳۱٬۵۵۷ نفر جمعیت (رتبه سوم استان) را داشته است که حتی جمعیت کل این شهرستان با مجموع جمعیت شهرستان های جوین – جغتای – خوشاب نیز رقم ۴۵۹۸۶۶ نفر می باشد که به نسبت جمعیت کل شهرستان نیشابور و فیروزه حدود ۱۶۰۰۰ نفر اختلاف دارد.تک کارت

مهاجرت به نیشابور

مردم سبزوار دلیل کاهش جمعیت شهر خود را جدا شدن شهرهای جوین، جغتای و خوشاب می دانند اما آن ها شهرستان های زیر مجموعه سبزوار به حساب می آیند و دلیل اصلی کاهش جمعیت شهرستان سبزوار افزایش مهاجرت مردم این شهرستان به شهرستان ها و استان های اطراف هستند که دلیل این مهاجرت افت شدید اقتصادی سبزوار و نبود بازار کار مناسب در این شهر است و نمی توان با آوردن دلایل واهی از این امر غافل شد و مسئولین سبزوار همواره برای پوشاندن مشکلات دلایل دیگری را آورده اند.
شهرستان نیشابور خوشبختانه در بحث اقتصاد با رونق دادن بخش صنعت و گردشگری خود توانسته است خود را تبدیل به یکی از قطب های اصلی شرق کشور بکند و در بحث اقتصاد و گردشگری رتبه ی دوم استان و در بحث اقتصاد رتبه ی سوم شرق کشور و در بحث گردشگری رتبه ی دوم شرق کشور را از آن خود کرده و با گسترش دادن این دو مبحث توانسته بسیار پیشرفت کند و همواره پذیرای مهاجران شهرهای اطراف باشد که برای امرار معاش و جست و جوی کار به این شهر پناه می آورند.
افزایش رونق اقتصادی شهرستان نیشابور باعث شده بازار کار به طور چشمگیری افزایش پیدا کند و این شهرستان در سرشماری های سال ۱۴۰۰ توانست جمعیتی حدود ۶۰۰.۰۰۰ نفر را از آن خود کند و توانسته جمعیتی بالاتر از ۱۱مرکز استان داشته باشد و ۲۴امین شهر پرجمعیت ایران لقب بگیرد.
یکی از دلایل رشد منفی جمعیت در سایر شهرستان های استان خراسان رضوی وجود نیشابور است که باعث شده از تمامی شهرها حتی از استان خراسان شمالی و شهر بجنورد به این شهر مهاجرت کنند چرا که رونق کسب و کار بسیار بیشتر و متنوع تری نسبت به سایر شهرها دارد.

مشکل تاریخ و بافت قدیمی

شهرستان نیشابور یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران زمین است که این امر باعث شده اکثر اراضی آن به عنوان اراضی میراث فرهنگی محافظت بشوند و این مشکل باعث شده شهرستان نیشابور دارای تراکم شدید جمعیتی باشد و به جای پهناور تر شدن رو به ساختمان های بلند تر بیاورد و بخاطر بافت قدیمی تقریبا نیمی از شهر موجب افزایش ترافیک شدید و ایجاد گره های مختلف ترافیکی در این شهر شده که البته چند سالی است با ساخت بلوارهای عریض مسئولین این شهر توانستند ترافیک شرق به غرب شهر را کنترل کنند اما ترافیک شمال به جنوب همچنان یکی از معضلات پیش روست که با چندین بلوار نتوانستند این مشکل را حل کنند.

شاهراه های شهرستان

سمت شمال شهرستان چندین شهرک وجود دارد که با عبور بزرگراه امام رضا از میان بخش شمالی به سمت مرکزی شهر ، باعث شده محدودیت های بسیاری در جاده کشی در این بخش بشود. بخش شمالی شهر بافت جدید دارد و داخل خود به هیچ عنوان ترافیک سنگین ندارد اما کلا سه ورودی به این بخش از سمت مرکز شهر کشیده شده است که باعث می شود این سه ورودی با اینکه عریض ساخته شدند اما باز هم گره های ترافیکی را در ساعات شلوغ دارند.

نیاز به کمربندی

شهرستان نیشابور به خاطر فشردگی جمعیت خود و اینکه اکثر مردم نیاز بسیار به رفت و آمد از مرکز شهر دارند (برای رفتن از شمال به جنوب یا رفتن از شرق به غرب) مطمئنا نیازمند شاهراه های جدیدی است که بتواند ترافیک را از مرکز شهر کاهش دهد و این کار با ایجاد کمربندی های مختلف در اطراف شهر امکان پذیر است که برای مسئولین شهر کم هزینه تر نیز هستند و ترافیک قابل توجهی را از سطح شهر کاهش می دهند. در حال حاظر شخصی در شمال شهر که خودروی دارد و نیاز به تعمیر دارد باید به جنوب شهر برود که مرکز اصلی تعمیرات خودرو است. با یک خودرو خراب که سرعت و شتاب کمی دارد باید از مرکز شهر برای تردد استفاده کند که این خود معضلی است زیرا این خودرو باعث ایجاد ترافیک می شود و جلو روان بودن عبور و مرور را می گیرد. اگر از سمت شمال به جنوب جاده ی کمربندی وجود داشته باشد دیگر نیاز نیست این خودرو از مرکز شهر عبور کند و علاوه بر کاهش ترافیک باعث کند شدن تردد نیز نمی شود. این قبیل مشکلات فقط و فقط با ایجاد کمربندی های نزدیک به شهر حل می شود و نباید به مانند برخی شهرستان های اطراف کمربندی ها را با فاصله از شهر و بیشتر برای کاهش ترافیک خارج شهر ایجاد کنیم.تک کارت

فشردگی جمعیت

مشکل افزایش زمین برای ساخت و ساز و زمین هایی که در طرح های میراث فرهنگی بودند و اجازه ی ساخت و ساز نداشتند یکی از عمده مشکلاتی بود که باعث شد نیشابور فشرده باقی بماند و با وجود افزایش جمعیت اقدام به ساخت مجتمع های چندین واحدی و چندین طبقه بکند و آنها را جایگزین منازل ویلایی کنند.
بخش کوچکی از این مشکل در سال ۱۴۰۱ با ورود وزیر میراث فرهنگی و اختصاص بخشی از بافت تاریخی (سمت جاده باغرود) به اراضی شهری اسما حل شده است و باید دید این مناطق در سال های آینده چگونه طرح ریزی می شوند تا مردم بتوانند بدون ترافیک و مشکلات رفت و آمد کنند.

ساماندهی اماکن عمومی

ناگفته نماند برای حل مشکلات ساماندهی در اماکن اداری شده است که مانند سایر شهرها نباشد و در یک نقطه متمرکز باشد و مردم بتوانند برای کارهای اولیه خود به این اماکن مراجعه کنند. شهرداری نیشابور سه شعبه مرکزی ، بخش یک و بخش دو ایجاد کرده که کارهای اولیه مردم در شمال و جنوب شهر حل شود و اگر نیاز به مراحل بالاتر بود به مرکز شهر و شهرداری مرکزی مراجعه کنند، بانک ها و بیمارستان ها و مراکز درمانی و سایر ادارات نیز از همین رویه استفاده کردند و توانستند کمی سفرهای شهری را کاهش دهند.تک کارت

پیام به مسئولین

امیدواریم مسئولین شهرستان نیشابور که خود کاملا به امر افزایش جمعیت و مشکلات بوجود آمده به خاطر فشردگی شهرستان واقف هستند هر چه سریعتر اقدامات مناسب را انجام دهند تا شهرستان نیشابور بتواند در چیدمان شهری و امکانات شهری نیز رتبه ی در خور شان خود را بدست آورد. البته با وجود این مشکلات این شهرستان هنوز نسبت به سایر شهرستان های استان خراسان رضوی رتبه ای بهتر دارد و از لحاظ امکانات رفاهی به مراتب قوی تر عمل کرده اما در بحث هایی نظیر چیدمان شهری، ورزش و تفریح همگانی بسیار ضعیف عمل کرده و می توان به مواردی همچون استادیوم ۳۰۰۰۰نفری انقلاب نیشابور پرداخت که پس از گذشت چندین دهه و کاهش گنجایش هنوز تکمیل نشده با وجود اینکه شهرستان نیشابور تیم هایی در لیگ های برتر دارد اما به این بحث اصلا بها داده نمی شود و فعلا بیشتر تمرکز مسئولین بر روی رفع مشکل ترافیک است که در چند سال اخیر موفق عمل کردند.

۴.۵/۵ - (۳۲ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “جمعیت نیشابور

  1. آرمین ح گفت:

    روستای زیبای عشرت آباد در ده کیلومتری شرق نیشابور قرار دارد که بعد از پلیس راه نیشابور میتوان به آن رسید. این روستا پر از باغ های میوه و زمین های کشاورزی است و همچنین دارای مردمانی مهمان نواز که جمعیتی بالغ بر چهل تا پنجاه خانوار می باشد.حتما به آن سر بزنید.

  2. ابی گفت:

    سلام سمت غرب شهر زمین زیاده نه مشکل میراث داره از این زمینها بابت توسعه شهر استفاده شود

    1. در عوض زمین های سمت غرب یه سری مشکلات داره و اون هم اراضی ملی و در کنارش مرغوبیت سنگ ها و … هست ، دقت کرده باشید تمام معادن در سمت غرب نیشابور هستند و این معادن میتونه تا میرآباد بیاد چون رده های معدنی پیدا شده اما به خاطر مسکونی بودن فعلا سکوت کردند

  3. علی گفت:

    مسئولین اصلا براشون مهم نیست ، آسفالتای شهر گویاست

  4. قادر نیابی گفت:

    نیشابور که ترافیک نداره ، یه بار تو ترافیک های تهران یا مشهد گیر کنید میفهمید ترافیک چیه

    1. علیرضا سلیمانی گفت:

      نیشابور شهر کوچیکه، و به نسبت خودش ترافیک سنگینی داره.

      1. خود شهرستان بزرگ هست ولی شهر نسبت به جمعیت خیلی کوچک و فشرده هست و این به خاطر انفجار جمعیتی چند سال اخیر بوده که جمعیتش نزدیک به دوبرابر شده اما چون از همه ی طرف های شهر توی محدوده میراث فرهنگی بوده اجازه ی گسترش نداشته و رو اورده به ساخت و ساز چند طبقه و فشرده سازی و همین بحث باعث ایجاد ترافیک سنگین شده

  5. سمیه گفت:

    واقعا مسئولین باید یه فکری یکنند اگر کمربندی بزنن خیلی رو ترافیک تاثیر داره و یه بار بزرگ از رو دوش خیابان ها برمیداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *