اخبار نیشابور, نیشابور

جشنواره ریواس نیشابور

جشنواره ریواس نیشابور

بعد از گذشت سالها نیشابور بلاخره تصمیم گرفت مجددا جشنواره ای به نام ریواس راه اندازی کند که امیدواریم مادام پا برجا باشد چرا که ریواس نیشابور مرغوب ترین ریواس در جهان می باشد و حتی از لحاظ مرغوبیت گوی سبقت را با اختلاف از ریواس های دیگر بخش های ایران و افغانستان ربوده است. جشنواره ی ریواس سالها قبل نیز در نیشابور و در شهر خور برگزار شد اما یک سال بیشتر تداوم نداشت و بعد از آن شهرهای دیگر یاد گرفتند و نیشابور کنار گذاشت!
چند سال اخیر در شهر کاشمر جشنواره ی ریواس برگزار شد و نام ریواس را به نام خود گره زده اند در حالی که در تمام کتب و منابع زادگاه ریواس را نیشابور در ایران می دانند و شهر کاشمر با این کار می خواست به مانند چندین چیز دیگر که متعلق به نیشابور بود و به نام خود کرد، ریواس را نیز به نام خود کند. این جشنواره ها در کاشمر باعث اعتراض اهالی و مردم شهرستان نیشابور شد و مسئولین همیشه در خواب نیشابور بعد از چند سال بلاخره تصمیم گرفتند تن به فشارها دهند و قدمی مثبت بردارند و جشنواره ی ریواس را سال ۱۴۰۲ اینبار در روستای خوش آب و هوای میرآباد برگزار کردند. تک کارت

روستای میرآباد در نزدیکی شهرستان نیشابور و در شمال غربی آن واقع شده است و به همت دهیاری و مردم این روستا مراسمی با امکانات کم اما به صورت کامل برگزار کردند و توانستند رضایت حاضرین را جلب کنند.
پیش از شروع مراسم غرفه های داخل سالن آماده پذیرایی شدند و درب سالن با ربانی بسته شده بود که مردم پس از لحظه ی افتتاح بتوانند وارد شوند و جمعیتی زیاد در پشت درب زیر آفتاب و گرمای این روزها ایستاده بودند تا مسئولین برسند و مراسم آغاز شود و مطابق معمول مسئولین با تاخیر به مراسم آمدند.

پس از ورود مسئولین و بریدن ربان قرمز مردم توانستند به داخل سالن بیایند و بی توجه به مسئولینی که بدون احترام گذاشتن به انتظار مردم با تاخیر بیست دقیقه ای وارد شده بودند، به داخل سالن هجوم بردند تا بتوانند حداقل در سایه و روی صندلی بنشینند. و مسئولین هنوز جلوی درب ورودی ایستاده بودند.
داخل سالن شرایط آماده ی پذیرایی بود و به تعداد بسیار زیادی صندلی چیده شده بود تا هیچ کس مجبور نشود ایستاده مراسم را تماشا کند که البته مردم خیلی بیشتر از حد پیش بینی آمده بودند و صندلی ها کم بود که مسئولین حین مراسم باز هم صندلی آوردند و تا جایی که توانستند سعی کردند بهترین پذیرایی را در اختیار عموم بگذارند.تک کارت
مسئولین باز هم بدون توجه به مردمی که منتظر نشسته اند شروع کردند به بازدید از غرفه ها و باز هم نیم ساعت دیگر گذشت تا بلاخره مراسم آغاز شد. شروع مراسم با یک ساعت تاخیر همراه شد که نه تقصیر مردم بود نه تقصیر هماهنگ کنندگان و فقط تمام تاخیر متوجه مسئولین بالا رتبه ی سطح شهر بود.
مراسم با سخنرانی آغاز شد و مجری سخنان زیبا و مرتبط با مراسم را بیان کرد که از ایشان تشکر می کنیم و درست از ابتدای شروع مراسم عده ای شروع کردند به پذیرایی کردن از میهمانان با شربت های سرد و دلچسب و سعی کردند از تمام میهمانان پذیرایی کنند.

پس از سخنرانی مجری در مورد شهرستان نیشابور و ریواس و خواص آن ، مجری برای پایان صحبت های خود همه را غافلگیر کرد و شروع کرد به خواندن ترانه ای در مورد شهرستان نیشابور که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.
پس از آن مطابق تمام جشنواره های کشورمان مسئولین به ترتیب از رتبه ی پایین تر تا بالاتر شروع کردند به سخنرانی کردن و متاسفانه تماما سخنرانی های طولانی را شاهد بودیم. تمام مضامین این سخنرانی ها تشکر از یکدیگر بود و بیان وظایفی که انجام داده اند با عنوان دستاورد و شاهکار!تک کارت

پس از دو سخنرانی که حدود نیم ساعت طول کشید، برای تغییر در حال و هوای جشنواره دو گروه به روی صحنه آمدند یک گروه که با آهنگ های زیبای محلی می نواختند و گروهی دیگر که با رقص زیبای محلی مردم را شاد کردند. پس از رقص و شادی دوباره نوبت رسید به سخنرانی های بعدی و پشت سر هم که متاسفانه نتوانستم تا انتهای جشنواره حاضر باشم و سالن را دو ساعت و نیم بعد از زمانی که وعده ی شروع مراسم را داده بودند ترک کردم. اما به گفته ی چند نفر از حاضران سخنرانی های ادامه دار زیاد بود و بعد از آن نیز بین حاضرین در جشنواره ریواس نیشابور قرعه کشی برگزار شد و جوایزی اهدا شد.تک کارت

۱.۶/۵ - (۲۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *