آشنایی با نیشابور, گردشگری, نیشابور

آرامگاه خیام در نیشابور

آرامگاه خیام در نیشابور

عاشقان علم و تاریخ و ادبیات در استان خراسان مرکزی فقط یک مکان را می شناسند که همه ی نیازشان را یکجا برطرف کند. آرامگاه خیام نیشابوری دقیقا مکانی است که همه چیز را در آن می توان یافت از فضای زیبا و بزرگ با درخت های کهنسال بگیر تا بناهایی الهام گرفته از ریاضیات و تاریخ همراه با بخش های فرهنگی و هنری و ادبی که می توانید ساعات خوشی در این مکان آرام سپری کنید. با تک کارت همراه باشید تا شما را با این مکان زیبا آشنا کنیم.

مقبره ی خیام

اولین آرامگاه این شاعر، عالم، محقق، منجم، ریاضی دان و خلاصه همه چیز دان مخروبه ‌ای نابسامان بود و با وجود درخواست‌ های بازسازی گردشگران خارجی، اجازه آن از طرف دولت ایران صادر نمی ‌شد! درخواست بازسازی این بنا در زمان ساخت آرامگاه فردوسی نیز رد شد؛ تا اینکه انجمن آثار ملی در زمان جشن هزاره فردوسی (سال ۱۳۱۳) بازسازی آن را برعهده گرفت. آرامگاه کنونی خیام نیز توسط هوشنگ سیحون در سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۱ ساخته شد. معماری این آرامگاه، آن را در رده جذاب ‌ترین بناهای ایران قرار می ‌دهد. کافی است عکس مقبره خیام از بالا را نگاه کنید، تا به اشکال منظم و شگفت‌ انگیز هندسی در این بنا پی ببرید.

محوطه ی آرامگاه خیام

همانطور که در ابتدا گفته شد این مکان بسیار بزرگ و زیباست و در داخل آن درختان کهنسال بیشماری وجود دارند که اکثر مناطق را زیر سایه ی خود قرار داده اند. در کنار راهروهای اصلی اکثرا درخت های کاج دیده می شود که به خاطر سر سبزی همیشگیشان کاشته شده اند تا در تمام فصول مسیرهای اصلی این باغ بزرگ سرسبز و همراه با سایه باشد. در بین درختان کاج نیز درختان بزرگ و زیبای دیگری وجود دارند که زیبایی خاصی به این محوطه بخشیده اند.تک کارت
در اطراف محوطه ی اصلی بخش های سنتی برای همچون چایخانه برای استراحت و لذت بردن در این مکان وجود دارد و می توانید با خوردن چایی و استراحت از صدای پرندگان و زیبایی این باغ بزرگ لذت ببرید.

موزه خیام

موزه خیام هم ‌زمان با برگزاری کنگره جهانی «حکیم عمر خیام» در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد. این موزه بخش‌ های مختلفی دارد که ابزار و ادوات هیجان‌ انگیز علمی را به نمایش گذاشته ‌اند. موزه خیام هزینه ورودی ندارد.

مطالب مفید:

خیام نیشابوری

عطار نیشابوری

کمال الملک

کتابخانه خیام

کتابخانه خیام نیز در زمان ساخت مجموعه تاسیس شده بود که امروز به کاروان ‌سرای شاه عباسی در خیابان امام خمینی نیشابور انتقال یافته است.

امکانات آرامگاه خیام

با کمی گشت‌ و گذار در مجموعه آرامگاه خیام نیشابوری با امکانات خاص آن رو به ‌رو می‌ شود که سفر شما را دل ‌پذیر تر خواهند کرد. سفره‌ خانه ‌های سنتی، کافه ‌ها، رستوران ‌ها و فضای پذیرایی گردشگران جزء امکانات استراحت و غذاخوردن گردشگران هستند. بازارچه‌ های سنتی و صنایع دستی این مجموعه را نباید از دست بدهید. تماشا و خرید سوغات نیشابور نظیر زیور آلات فیروزه‌ ای می ‌تواند خاطره ‌هایی فراموش ‌نشدنی برای شما بسازد.

مکانی مناسب برای مسافران

در اطراف محوطه ی آرامگاه خیام مناطق بسیاری برای اسکان مسافران وجود دارد چه کسانی که خواستار استراحت در هتل یا میهمان خانه هستند و چه کسانی که می خواهند چادر بزنند. برای کسانی که می خواهند چادر بزنند در داخل بلوار های منتهی به آرامگاه خیام و عطار مکان هایی همراه با امکاناتی نظیر بادگیر و محلی برای آتش درست کردن در نظر گرفته شده است و در اطراف نیز پارکینگ ها و همینطور امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است داخل بلوارها هم همچون آرامگاه درختان بزرگی وجود دارد که بر روی محل اسکان سایه بیندازند تا در گرمای تابستان مسافران اذیت نشوند. این مکان به خاطر سیل عظیم توریستی که هر ساله به خود جذب می کند تمام امکانات مورد نیاز را آماده کرده است تا مردم و میهمانان به راحتی به توانند در آن سکنی گزینند.تک کارت

امکانات اطراف آرامگاه

برای گفتن امکانات اطراف آرامگاه خیام بهتر است بگوییم هر آنچه یک بازدید کننده نیاز دارد جهت اسکان، تفریح، عکاسی و … در این مکان وجود دارد و در کل این منطقه (مسیر آرامگاه خیام تا عطار) همه نوع امکانات مانند سرویس بهداشتی، حمام، رستوران، فست فود، نوشیدنی گرم و سرد، مهمانخانه ، سوئیت، بومگردی، تالار، فروشگاه، فروشگاه سوغاتی، عکاسی، کافه و …. وجود دارد و تقریبا هر گونه نیازهای اولیه میهمانان را می تواند به طور کامل تامین نماید.

در اطراف آرامگاه خیام چه مکان های دیدنی وجود دارد؟

شما زمانی که به سمت آرامگاه خیام حرکت می کنید و وارد بلوار اصلی می شوید به میدانی می رسید که می توانید از یک جهت آن به سمت افلاک نما، آرامگاه خیام، عطار، کمال الملک و بخش تاریخی شادیاخ بروید و از سمت دیگر می توانید به سمت مسجد چوبی بروید.
ابتدای راه افلاک نما وجود دارد که مکانی بزرگ و زیباست و پس از آن مجددا به میدانی میرسید که در یک سمت آن عطار و شادیاخ و کمال الملک قرار دارند و در سمت دیگر آرامگاه خیام است.
فاصله ی آرامگاه خیام با عطار و کمال الملک حدودا ۱.۵ کیلومتر است که مسیری مستقیم با بلواری زیبا بین این دو آرامگاه قرار دارد و پس از آن ها هم سایت تاریخی شادیاخ وجود دارد که حدود ۲ کیلومتر با آرامگاه خیام فاصله دارد.تک کارت

مطالب مرتبط :

استاد پرویز مشکاتیان

پهلوان یعقوبعلی شورورزی

چطور به آرامگاه خیام برویم؟

اگر از سمت تهران به نیشابور می آیید و میخواهید مسیرتان از میان شهر نباشد ، باید تمام ورودی های شهر را رد کنید و به سمت مشهد بروید در فاصله ی حدودا ۵ کیلومتری بعد از نیشابور در سمت راست به بلوار آزادگان می رسید. اگر از سمت مشهد هم می آیید کافی است زمانی که بلوار آزادگان را دیدید از اولین زیرگذر خارج شوید و به سمت مخالف بروید.
پس از رسیدن به بلوار آزادگان، این بلوار را تا انتها ادامه دهید تا به تقاطعی برسید که یک سمت آن به بلوار جمهوری میرسد و زمانی که به این مکان رسیدید از اولین خروجی سمت چپ خود به لاین مخالف بروید (۳ لاین وجود دارد که به انتهایی ترین آنها باید بروید) و سپس از زیرپل سمت راست عبور کنید تا به بلوار خیام برسید.تک کارت
بلوار خیام را تا انتها ادامه دهید و به میدانی می رسید که اولین خروجی آن به سمت آرامگاه خیام و عطار و کمال الملک و استاد پرویز مشکاتیان و پهلوان شورورزی و سایت تاریخی شادیاخ و افلاک نما می رود و سمت دیگر به سمت بهشت فضل و دهکده ی چوبی. از اولین خروجی که حرکت می کنید در ابتدا افلاک نمای خیام را مشاهده می کنید که در سمت چپ قرار دارد و مسیر را مستقیم بروید به دو راهی می رسید با یک میدان کوچک در وسط آن که به سمت چپ حرکت کنید و انتهای جاده آرامگاه خیام را مشاهده می کنید.
البته می توانید از سمت راست حرکت کنید و وارد بلوار بشوید و آن را تا انتها دنبال کنید تا ابتدا به آرامگاه عطار و کمال الملک و سایت تاریخی شادیاخ و آرامگاه پهلوان شورورزی و آرامگاه استاد پرویز مشکاتیان بروید و در مسیر برگشت نیز به آرامگاه خیام بیایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *