مشاهیر, نیشابور

خیام نیشابوری

خیام نیشابوری

در کتاب‌های کهنی که زندگی خیام و کارهای او را بیان کرده‌اند، اختلاف‌های بسیاری، به‌ویژه در تاریخ تولد و مرگ او وجود دارد. نخستین منبعی که به‌طور گسترده خیام را معرفی کرده‌است، چهار مقالهٔ نظامی عروضی، نوشته‌شده نزدیک ۵۵۰ قمری است. دومین زندگی‌نامهٔ خیام را ابوالحسن علی بیهقی، در ۵۵۶ قمری، در کتاب تتمهٔ صوان الحکمه یا تاریخ الحکما نوشته‌است. نظامی عروضی و ابوالحسن بیهقی، هردو هم دوره خیام بوده و او را از نزدیک دیده‌اند.

فهرست مطالب

حکیم عمر خیام نیشابوری کیست؟

غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری که به نام عُمَر خَیّام نیشابوری شناخته می شود زاده ی سال ۴۴۰ هجری قمری است و در سال ۵۱۷ هجری قمری درگذشته است. از جمله القاب خیام می توان به خیامی، خیام نیشابوری و خیامی النّیسابور نیز اشاره کرد. خیام را یک همه چیز دان می دانند چرا که در بسیاری از علوم تخصص داشته است. از جمله علوم ایشان می توان به فیلسوف ، موسیقی دان ، فیزیک دان ، عارف، ادیب، مفسر، شیمی دان، دین شناس، ریاضی دان، ستاره شناس، زمین شناس، زیست شناس، شاعر، ربایی سرا اشاره کرد. اگر چه خیام در علم جایگاهی بسیار بالاتر از ادبیات دارد و با نام ” حجّهالحق” شناخته می شود، اما رباعیات خیام نیشابوری بیشتر آوازه ی جهانی پیدا کرده است و بیشترین تلاش را برای جهانی شدن خیام نیشابوری ” ادوارد فیتزجرالد” انجام داد و با ترجمه ی رباعیات خیام ، این دانشمند را جهانی کرد.

شماری از تاریخ نویسان، خیام را شاگرد ابن‌سینا و شماری نیز او را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند. صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن‌سینا بوده‌است، بسیار دور از ذهن می‌نماید، زیرا از دیدِ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن‌سینا را استاد خود می‌داند، ولی این استادی ابن‌سینا، جنبهٔ معنوی دارد.

سلام من سارا هستم ۱۱ ساله از نیشابور، این مقاله رو برای مسابقه ی سایت تک کارت ارسال کردم ، ممنون میشم با امتیاز دادن (زیر پست) و نظر دادن در مورد مقاله ام بتونید بهم امید بدید بیشتر در مورد زادگاهم تحقیق کنم.

شما هم مقالات خودتون رو ارسال کنید

زندگی خیام

خیام در قرون وسطی در قرن پنجم هجری قمری بدنیا آمد، در زمان بدنیا آمدن وی ابر شهر نیشابور مرکز اصلی دین زرتشت بود. نام کامل خیام را در کتب عربی ابوالفتح عمر بن ابراهیم الخیام ذکر کردند و در پارسی از او به عنوان حکیم عمر خیام نام می برند.

محققان بر اساس گفته ای از بیهقی که از دوستان نزدیک عطار بود تاریخ تولد وی را ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ می دانند (معادل ۱۸می ۱۴۰۸ میلادی).
خیام شاگرد ریاضی دان زرتشتی به نام “بهمنیار” بود. در حدود سال ۴۴۹ هجری قمری با سرپرستی “قاضی القضات سمرقندی” کتابی درباره ی معادله های درجه ی سوم به زبان عربی با عنوان ” رساله فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله” نوشت و آن را به نظام الملک طوسی تقدیم کرد.

پس از آن خیام به دعوت پادشاه جلال الدین ملک شاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک به اصفهان می رود و هجده سال سرپرستی رصدخانه ی این شهر را بر عهده می گیرد.به همت وی در سال ۴۵۸ طرح سر و سامان دادن به گاهشمار را تنظیم می کند و تقویم جلالی را دسته بندی می کند. در این دوران خیام به عنوان ستاره شناس در دربار خدمت می کرد هر چند وی بر ستاره شناسی باوری نداشت. در سال ۴۵۶ خیام مهمترین و تاثیر گذارترین اثر ریاضی خود را با نام ” رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس” را می نویست و در آن خطوط موازی و نظریه ی نسبت ها را شرح می دهد.

همچنین گفته می‌شود که خیام هنگامی که سلطان سنجر، پسر ملک‌شاه در کودکی به آبله گرفتار بوده وی را درمان نموده‌است. پس از درگذشت ملک‌شاه و کشته شدن نظام‌الملک، خیام مورد بی‌مهری قرار گرفت و کمک مالی به رصدخانه (زیج) قطع شد. بعد از سال ۴۷۹ خیام اصفهان را به قصد اقامت در مرو که به عنوان پایتخت جدید سلجوقیان انتخاب شده بود، ترک کرد. احتمالاً رساله‌های میزان “الحکم و قسطاس المستقیم” را در آن‌جا نوشت. رسالهٔ “مشکلات الحساب” (مسائلی در حساب) نیز احتمالاً در همین سال‌ها نوشته شده‌است. غلامحسین مراقبی گفته‌است که خیام در زندگی زن نگرفت و همسر برنگزید.

مرگ خیام را میان سال‌های ۵۱۷–۵۲۰ هجری قمری می‌دانند که در نیشابور رخ داد. گروهی از تذکره‌نویسان نیز مرگ او را سال ۵۱۶ نوشته‌اند، ولی پس از بررسی‌های لازم مشخص گردیده که تاریخ مرگ وی سال ۵۱۷ هجری قمری بوده‌است. آرامگاه وی هم‌اکنون در شهر نیشابور، در باغی که آرامگاه امامزاده محروق در آن واقع می‌باشد و در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری، قرار گرفته‌است.

پیرمردی با کلاه ایرانی در حال مطالعه ی رباعیات عمر خیام نیشابوری زیر نور شمع اثر آدالاید هسنکام

پژوهش ها درباره ی خیام در ایران

نخستین شخصی که درباره ی خیام نیشابوری دست به پژوهش زد را “صادق هدایت” می دانند. تحقیقات صادق هدایت برای تشخیص رباعیات اصیل خیام بوده است. وی دو اثر در مورد خیام منتشر کرده است با عنوان:
  1. مقدمه ای بر رباعیات خیام (سال ۱۳۰۳ خورشیدی)
  2. ترانه های خیام (سال ۱۳۱۳ خورشیدی)
تا کنون نوشته ها و تحقیقات زیادی از روی این دو کتاب صادق هدایت درباره ی خیام نیشابوری نوشته شده.
محمد علی فروغی و قاسم غنی در سال ۱۳۲۱ خورشیدی کتابی با عنوان “رباعیات حکیم خیام” را منتشر کردند که در آن ۱۸۷ رباعی از رباعیات منسوب به خیام، اصیل شناخته شده و به چاپ رسیده است. در این کتاب دیدگاه کسانی که رباعیات خیام را دلیل کفر وی می دانستند نقد شده و بر دینداری و تایید او بر معمای هستی و حیرت وی از کار جهان تاکید شده است. رویکردی که در بیان شخصیت خیام در این کتاب آورده شده بود مورد استقبال پژوهشگران زیادی قرار گرفت و بسیاری پژوهش های خود را با رویکردهای مبتنی بر این کتاب منتشر کردند.
پژوهشی توسط “حسن لی” و “حسام پور” صورت گرفت و نشان داد از سال ۱۳۰۰ خورشیدی تا سال ۱۳۸۰ خورشیدی ۴۲۵ مقاله درباره ی خیام منتشر شده است. بیشترین مقاله ی منتشر شده درباره ی زندگی و شخصیت و شعر خیام بوده که تعداد ۱۶۶ مقاله می باشد و پس از آن ۱۸ مقاله به بررسی آثار کلامی و فلسفی خیام پرداخته بودند و ۸ مقاله به نسخه شناسی و ۱ مقاله نیز به زیبایی شناسی شعر پرداخته بودند. در همان بازه نیز ۷۰ کتاب در پیوند با خیام در ایران زمین منتشر شده بود.
 

شناخته شده ترین دستاوردهای خیام

ساخت تقویم ایران

از جمله برجسته ترین کارهای خیام می توان به نظام دادن و سرپرستی به گاهشمار (تقویم) ایران در زمان وزارت خواجه نظام الملک که در دوره ی پادشاهی ملک شاه سلجوقی (بین سال های ۴۲۶ تا ۴۹۰ هجری قمری) بود، اشاره کرد. محاسبات منسوب به حکیم عمر خیام نیشابوری در این زمینه همچنان معتبر است و بسیار دقیق تر از گاهشمار قمری و میلادی است.
 

حل نظریه اقلیدس

نوپیدا کردن نظریه‌ای دربارهٔ نسبت‌های هم‌ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم‌ترین کارهای اوست. خیام در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود، نقش خیام در حل معادلات درجه ی سوم و مطالعاتش درباره ی اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان یک ریاضی دان تمام عیار در تاریخ علم ثبت کرد.

سایر دستاوردهای خیام

نجوم

با توجه به یکی از رباعیات خیام دربارهٔ چرخش جهان و سیارات و حیران و سرگردان بودن آدمی در این میان، بسیاری از محققان ادبی و علمی معتقدند که خیام سالها قبل از دانشمندان مشهوری همچون گالیله و کوپرنیک می‌دانسته که سیارات درحال گردش به دور خورشید می‌باشند. در این شعر این‌چنین آمده‌است که:
“این چرخ فلک که ما در او حیرانیم
فانوس خیال از او مثالی دانیم
خورشید چراغ‌دان و عالم فانوس
ما چون صوریم کاندر او حیرانیم (گردانیم)”
ادوارد فیتز جرالد ترجمه ی خود از اشعار خیام، شاعر، ریاضی‌دان و منجم ایرانی را «رباعیات عمر خیام» نامیده‌است. در اهمیت رباعیات خیام همین بس که مارک تواین نیز آن را می‌ستاید؛ مارک تواین در زندگی‌نامهٔ خود نوشتش فاش می‌سازد که قصد داشته‌است گلچینی از ترجمهٔ فیتز جرالد از رباعیات خیام را، اساس و سرلوحهٔ کارهای خود قرار دهد. در زمان تواین ترجمه فیتز جرالد از اثر خیام، بی‌اندازه مشهور شده بود، چون روح تقدیر و تقدیرگرایی، قرن نوزدهم میلادی را فراگرفته بود.
رباعی پیش‌نوشته خیام بسیار مورد توجه محققان بوده‌است؛ و اینک ترجمه فیتز جرالد از آن:
«در درون و بیرون، بالا و پایین و پیرامون این جهان هیچ چیزی نیست جز یک نمایش سایهٔ جادویی که در جعبه‌ای نمایان می‌شود و شمع این نمایش سایهٔ جادویی، خورشید است، دایره‌ای که ما در آن پیکره‌های خیالی هستیم که می‌آییم و می‌رویم.»
ادوارد بایلز کاول، دوست و استاد زبان فارسی فیتز جرالد، در همان سال‌ها رونوشت خود از رباعیات خیام را منتشر ساخت و در آن این عبارت را این گونه ترجمه کرد: «تصویر یک فانوس خیال». این استعاره در اینجا شبیه به «سایه بازی» است، اما در اصل به «فانوس خیال» اشاره دارد. نخستین نمونهٔ پروژکتور اسلایدی در اواخر قرن شانزدهم میلادی اختراع شد. آتاناز کیرشر و کریستین هوگنز، به عنوان مخترعان فانوس خیال در جهان شناخته شده‌اند؛ مشهور است که کیرشر اصل آن را در سال ۱۶۴۶ میلادی اثبات کرده و هوگنز که دانشمند و نظریه‌پرداز امواج نور است، یکی از این فانوس‌های خیال را در سال ۱۶۵۹ میلادی ساخته؛ یعنی مدت‌ها بعد از این شعر خیام.
شاید این مطلب هم جالب باشد: آرامگاه خیام نیشابوری
 

ریاضیات

س.ا. کانسوا گفته: «در تاریخ ریاضی سده‌های ۱۱ و ۱۲ [میلادی]، و شاید هم بتوان گفت در تمام سده‌های میانه، حکیم عمر خیام متولد نیشابور خراسان نقش بِسزایی داشته‌است.»
پیش از کشف رسالهٔ خیام در جبر، شهرت او در مشرق‌زمین به‌واسطهٔ اصلاحات سال و ماه ایرانی و در غرب به‌واسطهٔ ترجمهٔ رباعیاتش بوده‌است. اگر چه کارهای خیام در ریاضیات (به ویژه در جبر) به صورت منبع دست اول در بین ریاضی‌دانان اروپایی سدهٔ ۱۹ میلادی مورد استفاده نبوده‌است، می‌توان رد پای خیام را به واسطهٔ طوسی در پیشرفت ریاضیات در اروپا دنبال کرد. کهن‌ترین کتابی که از خیام نامی به میان آورده و نویسندهٔ آن هم‌دورهٔ خیام بوده، نظامی عروضی مؤلف چهار مقاله است؛ ولی او خیام را در ردیف منجمین ذکر می‌کند و اسمی از رباعیات او نمی‌آورد. با این وجود جورج سارتن با نام بردن از خیام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان قرون وسطی چنین می‌نویسد:
خیام اول کسی است که به تحقیق منظم علمی در معادلات درجات اول و دوم و سوم پرداخته، و طبقه‌بندی تحسین‌آوری از این معادلات آورده‌است، و در حل تمام صور معادلات درجه سوم منظماً تحقیق کرده، و به حل (در اغلب موارد ناقص) هندسی آن‌ها توفیق یافته، و رسالهٔ وی در علم جبر، که مشتمل بر این تحقیقات است، معرف یک فکر منظم علمی است؛ و این رساله یکی از برجسته‌ترین آثار قرون‌وسطایی و احتمالاً برجسته‌ترین آن‌ها در این علم است.
او نخستین کسی بود که نشان داد معادلهٔ درجهٔ سوم ممکن است دارای بیش از یک پاسخ باشد یا این که اصلاً جوابی نداشته باشند. «آنچه که در هر حالت پنداشته شده رخ می‌دهد بستگی به این دارد که آن مقاطع مخروطی که وی از آن‌ها استفاده می‌کند در هیچ نقطه یک‌دیگر را برش ندهند، یا در یک یا دو نقطه یکدیگر را برش ندهند.». گفته: خیام «نخستین کسی بود که گفت معادلهٔ درجهٔ سوم را نمی‌توان عموماً با تبدیل به معادله‌های درجهٔ دوم حل کرد، ولی می‌توان با بکار بردن مقاطع مخروطی به حل آن دست یافت.» همچنین گفته: «در مورد جبر، کار خیام در ابداع نظریهٔ هندسی معادلات درجهٔ سوم موفق‌ترین کاری است که دانشمندی مسلمان انجام داده‌است.».
یکی دیگر از آثار ریاضی خیام رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس است. او در این کتاب اصول موضوعهٔ هندسهٔ اقلیدسی اصل موضوعهٔ پنجم اقلیدس را دربارهٔ قضیهٔ خطوط متوازی که شالودهٔ هندسهٔ اقلیدسی است، مورد مطالعه قرار داد و اصل پنجم را اثبات کرد. به نظر می‌رسد که تنها نسخه کامل باقی‌مانده از این کتاب در کتابخانهٔ لایدن در هلند قرار دارد. خیام در این کتاب نسبت به اصول هندسهٔ اقلیدسی که صدها سال کتاب درسی سراسر دنیا بود، شک کرد. باید قبول کرد که ایجاد هندسهٔ غیراقلیدسی برای آن دوره بسیار زود بوده‌است؛ زیرا تمامی مسائل آن زمان با استفاده از هندسهٔ اقلیدسی قابل حل بودند. بیش از ۷۰۰ سال بعد، همان روش خیام مبنای کار لباچفسکی (۱۷۹۲–۱۸۵۶ میلادی) در ساختن هندسهٔ غیر اقلیدسی قرار گرفت که با فاصلهٔ کمی مورد استفادهٔ اینشتین (۱۹۵۵–۱۸۷۹ میلادی) قرار گرفت.
صفحه ی اول شرح الخطبه الغراء تفسیر الخطبه الغراء ( خطبه توحیدیه) ابن سینا توسط خیام به زبان فارسی، کتابخانه دیجیتالی کارو میناسیان
صفحه ی اول شرح الخطبه الغراء تفسیر الخطبه الغراء ( خطبه توحیدیه) ابن سینا توسط خیام به زبان فارسی، کتابخانه دیجیتالی کارو میناسیان

سلام من سارا هستم ۱۱ ساله از نیشابور، این مقاله رو برای مسابقه ی سایت تک کارت ارسال کردم ، ممنون میشم با امتیاز دادن (زیر پست) و نظر دادن در مورد مقاله ام بتونید بهم امید بدید بیشتر در مورد زادگاهم تحقیق کنم.

شما هم مقالات خودتون رو ارسال کنید

ستاره‌شناسی

یکی از برجسته‌ترین کارهای خیام را می‌توان سروسامان دادن گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶–۵۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی بدین منظور مدار گردش کرهٔ زمین به دور خورشید را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه نمود. سروسامان دادن در ۲۵ فروردین ۴۵۸ هجری خورشیدی (۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری) انجام شد.
خیام در مقام ریاضی‌دان و ستاره‌شناس پژوهش‌ها و نوشته‌های مهمی دارد. از جمله آن‌ها رساله فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله است که در آن از جبر عمدتاً هندسی خود برای حل معادلات درجه سوم استفاده می‌کند. او معادلات درجه دوم را از روش‌های هندسی اصول اقلیدس حل می‌کند و سپس نشان می‌دهد که معادلات درجه سوم با قطع دادن مقاطع مخروطی با هم قابل حل هستند. برگن باور دارد که که «هر کس که ترجمهٔ انگلیسی [جبر خیام] به توسط کثیر را بخواند استدلالات خیام را بس روشن خواهد یافت و نیز، از نکات بسیار جالب توجهی در تاریخ انواع گوناگون معادلات مطلع خواهد شد.» مسلم است که خیام در رساله‌هایش از وجود پاسخ‌های منفی و موهومی در معادلات آگاهی نداشته‌است و جواب صفر را نیز در نظر نمی‌گرفته‌است.
 

فلسفه

تاکنون از خیام پنج رساله فلسفی یافت شده‌است که عبارت اند از: فی الکون و التکلیف، فی الوجود، الضیاء العقلی فی موضوع العلم الکلی، الجواب عن ثلاث مسائل؛ ضروره التضاد فی العالم و الجبر و البقا و در علم کلیات وجود. از این میان تنها رساله در علم کلیات وجود به فارسی بوده و سایرین به زبان عربی می‌باشند. همچنین خیام به درخواست جمعی از دانشمندان اصفهانی در سال ۴۷۲ هجری قمری ترجمه ای به فارسی از خطبه توحیدیه ابن سینا انجام داده‌است.
در سفری به شیراز در سال ۴۷۳ هجری قمری خیام نامه ای از ابونصر محمد بن عبدالرحیم سفری، قاضی القضات فارس – که زمانی شاگرد ابن سینا بوده‌است – دریافت می‌کند که حاوی دو مسئله در باب «کون» و «تکلیف» بود. آن گاه خیام در فرصت اندکی که در اختیار داشت، رساله کوتاهی را به رشته تحریر درآورد که می‌توان آن را چکیده و آرای بسیاری از فیلسوفان دوره اسلامی در دو مقوله مذکور دانست. در این رساله خیام بحث را از مبانی منطقی آغاز، و به اجمال گذری بر مسئله «کون» می‌کند و سرانجام به مسئله «تکلیف» می‌پردازد. رساله الضیاء العقلی فی موضوع العلم الکلی نوشتاری دربارهٔ اثبات اصالت ماهیت، به معنای ذات و اعتباریت وجود می‌باشد که موضوع اصلی رساله فی الوجود است و خیام برای اثبات این نظریه، برهان‌هایی اقامه کرده و به دفع اشکالاتی پرداخته که فیلسوفان پیشین، بدین تفصیل بدان‌ها نپرداخته‌اند. رساله در علم کلیات وجود یا «سلسله الترتیب» آخرین رساله فلسفی خیام و تنها اثر برجای مانده از او به زبان فارسی است که در چند فصل تشکیل یافته. این اثر در پاسخ به درخواست یکی از وزیران سلجوقی، که بارها تحریر رساله ای در علم کلیات را از خیام طلب کرده بود، به رشته تحریر درآمد. براساس شواهد تاریخی این رساله احتمال نزدیک به سال ۵۰۰ هجری قمری نوشته شده‌است.

موسیقی

خیام موسیقی را نیز واکاوی کرده‌است و در القول علی اجناس الذی بالاربعه مسئلهٔ تقسیم یک چهارم را به سه فاصله مربوط به مایه‌های بی‌نیم‌پرده، با نیم‌پردهٔ بالارونده، و یک چهارم پرده را شرح می‌دهد.
 

ادبیات

خیام زندگی‌اش را به عنوان ریاضیدان و فیلسوفی شهیر سپری کرد، در حالی‌که هم دوره‌هایش از رباعیاتی که امروز مایه شهرت و افتخار او هستند بی‌خبر بودند. هم دوره‌های خیام نظیر نظامی عروضی یا ابوالحسن بیهقی از شاعری خیام یادی نکرده‌اند. صادق هدایت در این باره می‌گوید:
گویا ترانه‌های خیام در زمان زیستنش به دلیل خشک مغزی مردم پنهان بوده و دسته‌بندی نشده و تنها بین یکدسته از دوستان همرنگ و صمیمی او شهرت داشته یا در حاشیهٔ جنگ‌ها و کتب اشخاص با ذوق به گونه اب قلم‌انداز چند رباعی از او ضبط شده، و پس از مرگش منتشر گردیده‌است.
قدیمی‌ترین کتابی که در آن از خیام شاعر یادی شده‌است، کتاب خریده القصر از عمادالدین اصفهانی است. این کتاب به زبان عربی و در سال ۵۷۲ یعنی نزدیک به ۵۰ سال پس از مرگ خیام نوشته شده‌است. کتاب دیگر مرصادالعباد نجم‌الدین رازی است. این کتاب نزدیک ۱۰۰ سال پس از مرگ خیام در ۶۲۰ هجری قمری تصنیف شده‌است نجم‌الدین صوفی متعصبی بوده که از نیش و کنایه به خیام به خاطر افکار کفرآمیزش دریغ نکرده‌است. کتاب‌های کهن (پیش از سدهٔ نهم) که اشعار خیام در آن‌ها آمده‌است و مورد استفادهٔ تصحیح کنندگان قرار گرفته‌اند علاوه بر مرصادالعباد از قرار زیرند: تاریخ جهانگشا (۶۵۸ ق)، تاریخ گزیدهٔ حمدالله مستوفی (۷۳۰ ق)، نزهه المجالس (۷۳۱ ق)، مونس الاحرار (۷۴۱ ق). جنگی از منشآت و اشعار که سعید نفیسی در کتابخانهٔ مجلس شورای ملی جنگ یافت و در سال ۷۵۰ هجری قمری کتابت شده‌است و همچنین مجموعه‌ای تذکره‌مانند که قاسم غنی در کتابخانهٔ شورای ملی یافت که مشتمل بر منتخب‌های اشعار سی شاعر است و پنج رباعی از خیام در میان آن‌ها وجود دارد دارد.
با کنار گذاشتن رباعیات تکراری، ۵۷ رباعی به دست می‌آید. این ۵۷ رباعی که نزدیک درستی انتساب آن‌ها به خیام روشن است کلیدی برای درست کردن و شناختن سره از ناسره به دست تصحیح کنندگان می‌دهد. با کمک این رباعی‌ها زبان شاعر و روش فلسفی وی تا اندازهٔ زیادی آشکار می‌شود. زبان خیام در شعر طبیعی و ساده و بی‌آلایش است و در شعر پیرو کسی نیست. وانگهی؛ هدف خیام از سرودن رباعی شاعری به معنی رایج نبوده‌است بلکه به واسطهٔ داشتن ذوق شاعری نکته‌بینی‌های فلسفی خود را در قالب شعر بیان کرده‌است.
صفحه اول رساله در علم کلیات وجود، کتابخانه دیجیتال ملی ایران
صفحه اول رساله در علم کلیات وجود، کتابخانه دیجیتال ملی ایران - تک کارت نیشابور

خیام در فرهنگ عامه

چهرهٔ جهانی خیام

در جهان خیام به عنوان یک شاعر، ریاضیدان و اخترشناس شناخته شده‌است. هرچند که اوج شناخت جهان از خیام را می‌توان پس از ترجمه شعرهای وی به وسیله ادوارد فیتزجرالد دانست. این در حالی است که بسیاری از پژوهشگران شماری از شعرهای ترجمه‌شده به وسیله فیتزجرالد را سروده خیام نمی‌دانند و این خود سبب تفاوت‌هایی در شناخت خیام در نگاه ایرانی‌ها و غربی‌ها شده‌است. تأثیرات خیام بر ادبیات غرب از مارک توین تا تی. اس. الیوت او را به نماد فلسفه شرق و شاعر محبوب روشنفکران جهان تبدیل کرده‌است.
بعد از فیتزجرالد، فرانسویان با ترجمه رباعیات او به معرفی خیام در جهان غرب کمک کردند. در سال ۱۸۶۷ نیکولاس، در کنسول سفارت فرانسه در رشت اولین ترجمهٔ رباعیات را به فرانسه ارائه کرد. او برخلاف عقیدهٔ فیتزجرالد که بر وجهه شاعری خیام تأکید داشت، خیام را یک صوفی قلمداد می‌کرد و همین بی‌خبری از فکر خیام موجب شد که تئوفیل گوتیه او را شاعری رند حساب کند. نظر گوتیه نسبت به خیام و شرح و تفصیل اشعارش موجب شد که فرانسویان نسبت به این شاعر ایرانی علاقهٔ زیادی نشان دهند.
ارنست رنان با تأیید نظر فیتزجرالد، خیام را شاعری توانا در حفظ هویت آریایی می‌دانست. وی هوش و قدرت خیام را در بیان الفاظ بعضاً کفرآمیز در قالب اشعار عرفانی به تقیه نسبت داده‌است. آندره ژید هم با رباعیات خیام از طریق ترجمه فیتزجرالد آشنا بود بازتاب بعضی از مفاهیم رباعیات خیام را می‌توان در کتاب مائده‌های زمینی او مشاهده کرد. ولادیمیر پوتین، مارتین لوتر کینگ و آبراهام لینکن همیشه قبل از خواب رباعیات خیام می‌خواندند. همچنین مارتین لوتر کینگ در یکی از سخنرانی‌های خود دربارهٔ جنگ ویتنام از خیام یاد می‌کند. بیل کلینتون نیز در یکی از سخنرانی‌های خود برای عذرخواهی دربارهٔ رابطه رسوایی جنسی خود با یکی از کارآموزان کاخ سفید، از رباعی ترجمه شده از خیام استفاده می‌کند؛ برداشت هنرمندانه‌ای که فیتزجرالد از رباعی «بر لوح نشان بودنی‌ها بوده‌استِ» خیام ارئه می‌دهد و سال‌هاست که زینت‌بخش بنای مؤسسهٔ مطالعات منطقه‌ای لیدن (LIAS) در دانشگاه لیدن بوده‌است.نام رمان انگشت متحرک آگاتا کریستی نیز از ترجمهٔ این دولت جمهوری اسلامی ایران در ژوئن ۲۰۰۹ به عنوان نشانی از پیشرفت علمی صلح‌آمیز ساختمان-مجسمه‌ای به شکل چهارتاقی که ترکیبی از سبک‌های معماری و تزئینات هخامنشی و اسلامی در آن دیده می‌شود را به دفتر سازمان ملل متحد در وین هدیه داد که در محوطهٔ آن در سمت راست ورودی اصلی قرار داده شده‌است. در این چهارتاقی مجسمه‌هایی از چهار فیلسوف ایرانی خیام، ابوریحان بیرونی، زکریا رازی و ابوعلی سینا قرار دارد. همچنین، در فروردین ۱۳۹۵، به همت مدیر انجمن بین‌المللی فرهنگ ایران، طی مراسمی از مجسمهٔ خیام نیشابوری، ساخت استاد حسین فخیمی در دانشگاه اوکلاهما آمریکا با حضور گستردهٔ دوستداران فرهنگ و هنر ایران زمین پرده‌برداری شد. در این مراسم دیوید بورن، رئیس فعلی دانشگاه اوکلاهما، فرماندار سابق ایالت اوکلاهما و سیاست‌مدار دموکرات آمریکایی نیز سخنرانی نمود و از اقدامات انجام شده تقدیر کرد.

اسم خیام در جهان

اسامی جهانی بکار رفته برای خیام

  • یکی از حفره‌های ماه به افتخار خیام «عمر خیام» نامیده شده‌است.
  • سیارک ۳۰۹۵ در سال ۱۹۸۰ به نام وی نام‌گذاری شد.
  • در تونس هتلی به نام خیام ساخته شده‌است.
  • در فرانسه و مصر شرابهایی به نام خیام تولید می‌شود.
  • نام یکی از ایستگاه‌های قطار که فاجعه قطار نیشابور در آن‌جا رخ داد، نامش خیام بود.
  • خیابان خیام در شهر تهران واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران به نام عمر خیام نام‌گذاری شده‌است.
  • بلوار خیام در شهر مشهد واقع در حد فاصل بلوار ملک‌آباد و میدان خیام به نام خیام نام‌گذاری شده‌است. همچنین مجسمه نسبتاً بزرگی از خیام در ابتدای این بلوار نصب شده‌است.
  • دانشگاه خیام مشهد نام یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی با سابقه ایران در شهر مشهد می‌باشد که پردیس شماره یک (اصلی) آن در ابتدای بلوار فلاحی این شهر در سال ۱۳۷۱ خورشیدی تأسیس و به یاد حکیم نیشابور با این عنوان نام‌گذاری شد.

در نیشابور

  • میدان خیام یکی از میدان‌های شهری در نیشابور به نام خیام نامگذاری شده‌است. همچنین در میان این میدان بنای آرامگاه اولیه عمر خیام قرار داده شده‌است.
  • خیابان خیام یکی از خیابان‌های شهر نیشابور واقع در شهرک فرهنگیان است که به نام عمر خیام نام‌گذاری شده‌است.
  • شهرک صنعتی خیام در نزدیکی نیشابور به نام خیام نامگذاری شده‌است.
  • دبیرستان خیام یکی از مدرسه‌های قدیمی نیشابور خیام نامگذاری شده‌است.
  • افلاک نمای خیام و پژوهشکده ستاره‌شناسی نیشابور.
  • خانه ریاضیات نیشابور (برگرفته از تخصص ریاضی خیام) در نیشابور به نام وی است.

خیام در فیلم و داستان

  • فیلم عمر خیام، فیلمی آمریکایی ساختهٔ ۱۹۵۶ م.
  • میراث‌دار: افسانهٔ عمر خیام، فیلمی آمریکایی ساختهٔ سال ۲۰۰۵ م.
  • فیلم مستند جام شکسته: مناظره خیام با کالیگولا و کتابی به همین نام اثر آرمین نادری.
  • در یکی از رمان‌های ایرانی به نام خیام و آن دروغ دلاویز نوشتهٔ هوشنگ معین‌زاده، روح خیام نقشی محوری دارد. وی شخصیت اصلی رمان سمرقند نوشتهٔ امین معلوف است.
  • خیام یکی از شخصیت‌های داستان معصومه شیرازی اثر محمد علی جمال زاده است. وی یکی از موضوعات بحث میان دو تن از شخصیت‌های رمان گرگ دریا نوشته جک لندن است.
  • بهروز غریب‌پور در اپرای عروسکی عمر خیام، اجرا شده در سال ۱۳۹۷، به دوران زندگی، افکار و اشعار وی و تأثیر او در تاریخ پرداخته‌است.

سلام من سارا هستم ۱۱ ساله از نیشابور، این مقاله رو برای مسابقه ی سایت تک کارت ارسال کردم ، ممنون میشم با امتیاز دادن (زیر پست) و نظر دادن در مورد مقاله ام بتونید بهم امید بدید بیشتر در مورد زادگاهم تحقیق کنم.

شما هم مقالات خودتون رو ارسال کنید

۳.۸/۵ - (۳۲ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “خیام نیشابوری

  1. امیر گفت:

    این که اکثرا کپی شده ویکی پدیاست حدود ۶۰درصدش کپی هست

    1. برای یه تحقیق یا نوشتن یه مقاله مهم اینه که طرف تحقیق میکنه و مطالعه و اطلاعات خودش هم بالا میره، اینکه از یک یا چند منبع کپی شده باشه اصلا چیز مهمی نیست؛ به این بخشش دقت کنید که ایشون در مورد خیام یاد گرفتن و اطلاعاتشون بالا رفت، مقاله ی ایشون رو خودم هم مطالعه کردم و حدود دو صفحه رو خودشون نوشتند، به نظرتون این بخشش جذاب نیست که مطالعه کرده و در حد دو صفحه تونسته خودش بنویسه؟

  2. مهدیه گفت:

    عالی بود 🤩👏👏👏

  3. شبنم علیپور گفت:

    عالی بود ۵ ستاره دادم
    منم تحقیقم رو فرستادم وقتی منتشر شد یادت نره حمایتم کنی

  4. راشین نعمت آبادی گفت:

    سارا جان موفق باشی به بچه ها بگو بیان امتیاز بدن😊🙌👍

  5. سهیلا گفت:

    عالی بود موفق باشید❤❤😍😍👌👌😘😘

  6. رسول گفت:

    ممنون از تلاشتون برای آشنایی بیشتر بچه ها با تاریخ شهر ، ایشالا پسر بنده هم بزودی مقاله ی خودش رو ارسال می کنه
    امیدوارم موفق باشید

  7. ملیکا گفت:

    خیلی خوب بود ، امیدوارم به تحقیق و پژوهش درباره ی شهر ادامه بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *