در سال از بین بردن تورم هستیم، سالی که افزایش قیمت ها از ابتدای آن شروع شده و تا کنون هیچ تورمی مهار نشده و بلکه بدتر نیز شده است هنوز دو ماه از این سال گذشته و خدا به خیر بگذراند. ممکن است مثل تمام برنامه های دیگر باشد قیمت ها را صد در صد افزایش بدهند و در پایان ده درصد کاهش بدهند و بگویند ما قیمت ها را کاهش دادیم و مردم هم خوشحال شوند! در چند سال اخیر بحث های زیادی در مورد افزایش قیمت بنزین بود و روز به روز نیز در حال جدی شدن است که نشان دهنده ی برنامه ریزی هایی است که می خواهند مانند افزایش قیمت قبلی نشود و مردم راحت تر بپذیرند.
بنزین، چیزی است که مانند دلار و طلا نیست و افزایش آن تاثیر مستقیم روی تمام محصولات فیزیکی دارد و باعث ایجاد موج گرانی در تمام سطوح خواهد شد، چرا که هر محصول فیزیکی نیاز به حمل و نقل دارد و این افزایش قیمت تاثیر مستقیم بر روی افزایش قیمت حمل و نقل دارد و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده ی محصول در چندین مرحله می شود.
در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر تصویب افزایش قیمت بنزین آزاد با نرخ جهانی در سطح اینترنت پخش شد و اینکه این خبر صحت دارد یا خیر نمی دانیم اما برخی می گویند شایعه است که اعلام رسمی نشده و برخی می گویند مانند گران شدن ناگهانی بنزین در سالهای قبل است که مخفیانه تصویب شد و سپس مسئولین گفتند ما هم خبر نداشتیم!!! در این راستا تحقیقاتی در سطح اینترنت کردیم ولی تایید یا تکذیبی پیدا نکردیم و فقط در یکی از سایت ها صحبت هایی در این مورد پیدا کردیم که در سایت تک کارت در اختیار شما قرار می دهیم.
افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عدهای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح میکنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کردهاند که قیمت بنزین در سالجاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: قیمت بنزین تغییر نکند و سهمیه مردم همان ۶۰ لیتر سابق در نظر گرفته شود که دارندگان خودرو بتوانند با استفاده از کارت شخصی این میزان سوخت را دریافت کنند ولی هر کس نیاز به سوخت بیشتر داشت باید بهای آن را با نرخ بین الملل پرداخت کنند.
سیدحمید حسینی درباره آینده پیش روی بنزین اظهار داشت: ما برای عبور از مشکل افزایش مصرف بنزین ۲ راه حل بیشتر نداریم یا باید شروع به واردات کنیم که امسال نیز به یک میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین و گازوئیل در بودجه پیش بینی شده و یا روشهایی برای صرفه جویی و جلوگیری از قاچاق بکار ببندیم.
وی افزود: واردات فراوردههای نفتی کاری است که اغلب کشورهای دنیا انجام میدهند، این کشورها مشکلی ندارند چون نه تنها دولتها از آن محل زیان نمیکنند بلکه از محل مالیات و عوارضی دریافت میکنند، کسب درآمد دارند. اما مشکل ایران این است که باید فرآورده را با قیمت بین المللی وارد کنیم و با یکدهم نرخ بینالملل در بازار داخل بفروشیم و این قطعا باتوجه به کمبود منابع ارزی و افزایش میزان یارانه؛ راه حل درستی برای کشور ما نیست.تک کارت
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ماحدود ۱۰۵ میلیون لیتر تولید داریم که برخی مواقع پالایشگاهها تا ۱۱۰ میلیون لیتر هم افزایش تولید میدهند، این ارقام در شرایط فعلی پاسخگو است اما در پیک سفرها و نزدیک تابستان که میزان مصرف افزایش مییابد دچار مشکل میشویم، بنابراین باید قبل از تابستان تدابیری برای کاهش مصرف اندیشیده شود.
حسینی تاکید کرد: سیاست قیمتی تاحدی میتواند موثر باشد اما یکی از کارهای اساسی که میتوانیم انجام دهیم اینکه خودروسازان را مجبور کنیم خودرویی تولید کنند که حداقل مصرف را داشته باشد، موتورسیکلتهای کشور برقی شوند، تلفات انرژی در نیروگاهها را کاهش دهیم، زیرا نیروگاهها برای افزایش مصرف با مردم رقابت میکنند. همچنین جلوگیری از قاچاق می اواند موثر باشد.تک کارت
وی افزود: ایدهای مطرح میشود مبنی بر اینکه قیمت بنزین تغییر نکند و سهمیه مردم همان ۶۰ لیتر سابق در نظر گرفته شود که دارندگان خودرو بتوانند با استفاده از کارت شخصی این میزان سوخت را دریافت کنند ولی هر کس نیاز به سوخت بیشتر داشت باید بهای آن را با نرخ بین الملل پرداخت کنند.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی بنزین را وارد کند و اجازه داشته باشد با نرخ روز بین الملل توزیع کند.
وی تاکید کرد: در هر حال اگر فکری برای سیستم حمل و نقل نکنیم راه به جایی نمیبریم، باید استفاده از وسایل نقلیه عمومی در حمل و نقل برون شهری را افزایش دهیم، مردم وقتی ببینند هزینه استفاده از خودروی شخصی در مسافرتها به خاطر مصرف بنزین چندین برابر میشود، استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل قطار، هواپیما و اتوبوس را ترجیح خواهند داد.
حسینی بیان داشت: اکنون استاندارد مصرف بنزین در دنیا ۴ لیتر در هر کیلومتر است، در ایران هم هرچه بتوانیم به این استاندارد نزدیک شویم، ترافیک را کنترل کنیم، سوخت خودروها را استاندارد کنیم و بخشی از خودروها را به سمت استفاده از سی ان جی و ال پی جی ببریم کارساز و موثر خواهد بود.تک کارت
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه اهرم قیمتی به تنهایی برای کنترل مصرف جوابگو نیست، اظهار داشت: مسئله جواب دارد، مشکل راه حل و معضل راهکار؛ بنابراین باید مجموعهای از اقدامات را اجرایی کنیم، سوخت در کشور ما یک معضل است که نمیتوان به آن تک بعدی نگاه کرد.
وی یادآور شد: اگر خودروها استاندارد شوند، قیمت را هم افزایش دهیم، اما در شهر ترافیک داشته باشیم و سرعت تردد خودروها کند باشد، قطعا همچنان مازاد مصرف را خواهیم داشت یا اینکه اگر با قاچاق مبارزه نکنیم و اصلاح قیمتی انجام ندهیم، مشکل کمبود فراورده در کشور حل نخواهد شد.تک کارت
حسین آقایان درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن میاندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر میگذارد و قیمت دیگر کالاها را بالا میبرد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش مییابد.
وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکارها اینکه باید از سهمیه کارتهای سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.
مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده میشویم، افزود: تردد اتومبیلهای فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسامآوری افزایش میدهد. همه اینها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.
وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمدهای دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است، اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.
آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودروهای اوراقی مشوقها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کمبهره اختصاص دهند تا این خودروها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودروها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزهای برای تعویض آن ندارند.تک کارت
وی خاطرنشان کرد: یکی از راهها اینکه مثلا روزی ۱.۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظهای کم میشود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمیبریم، جز اینکه تورم را زیاد میکند.
به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.
وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ میخورد تمام هم و غم این است که در جایگاهها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش مییابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیمگیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیهای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درستتری داشته باشیم.
آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد میکردیم و با نفتای سبک مخلوط میکردیم و مشکلی هم نبود، ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.
این قضیه قطعی هست چند ساله حکومت جرات نکرده اما سال گرم امتحان کرد قشنگ تونست دستگرمی مردم رو سرکوب کنه گفت دوباره امسال قدرتمون رو نشون مردم میدیم ، بنزین صد در صد گرون میشه بین لیتری ۱۰۰۰۰ت تا لیتری ۳۰۰۰۰ت اختلاف نظر هست که اگر به قیمت جهانی بشه تقریبا لیتری ۱۴۰۰۰ت امروز بود و قیمت ها هر روز تغییر می کنه
آب مجانی شد
برق مجانی شد
پول نفت اومد سر سفره ی مردم
رفاه افزایش یافت
کدام شعار عملی شد؟