انفجار قطار نیشابور در روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ (یک روز پیش از انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی) در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور رخ داد که در آن ۳۵۲ نفر کشته و ۴۶۹ نفر زخمی شدند که برخی از تلفات حتی در ۲۰ کیلومتری انفجار بود. این حادثه بزرگترین سانحه ریلی در ایران است. با تک کارت همراه باشید تا بیشتر در مورد این حادثه بدانید.
فهرست مطالب
به طور رسمی اعلام نشد که چه چیزی در آن قطار حمل میشد که توانسته معادل انفجار ۱۸۰ تن TNT نیرو تولید کند و صدها کشته برجای بگذارد. این انفجار به حدی قدرتمند بود که ساکنان محلی تصور می کردند زمین لرزه باشد و زلزله شناسان ایرانی در زمان انفجار زمین لرزهای به بزرگی ۳٫۶ ریشتر را ثبت کردند. سپس اعلام شد این قطار شامل ۶ واگن بعدی بنزین، ۱۰ واگن پنبه، ۱۵ واگن گوگرد، ۷ واگن کود نیترات آمونیوم بودهاست.
حادثه چگونه اتفاق افتاد
در ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ ساعت چهار و ده دقیقه بامداد، ۵۱ دستگاه واگن باری (۴ واگن اول خالی، ۵ واگن بعدی بنزین، ۱۰ واگن پنبه، ۱ واگن بنزین، ۹ واگن گوگرد، ۷ واگن کود نیترات آمونیوم، ۲ واگن خالی، ۸ واگن گوگرد و ۵ واگن انتهایی خالی) به طور ناگهانی و بدون راننده به حرکت درآمدند و به لحاظ شیب منطقه، پس از خروج از خط فرعی و قرار گرفتن در مسیر اصلی، ۲۰ کیلومتر را از ایستگاه ابومسلم (سه ایستگاه قبل از ایستگاه نیشابور) تا ایستگاه خیام طی کردند. رئیس ایستگاه کاشمر که از طریق مکالمات بی سیمی از فرار قطار مطلع می شود، بلافاصله اقدامات لازم را برای خارج کردن قطار مسافربری، که در جهت مخالف واگن های فراری در حرکت بوده، انجام میدهد و قطار مذکور را به خط امن دیگری منتقل و از تصادف دو قطار جلوگیری مینماید. مسئولان ایستگاه کاشمر به امید آنکه واگن های فراری در سربالایی بعد از کاشمر متوقف خواهند شد، خط را آزاد گذاشته لیکن واگن ها بعد از عبور از کاشمر، بلندی مذکور را طی و به سمت ایستگاه خیام سرازیر میشوند. مسئولان ایستگاه خیام نیز که از فرار واگن ها آگاهی یافته بودند، قطار مسافربری دیگری را که ۳۸۴ نفر مسافر داشته از سر راه قطار فراری کنار میبرند و در نتیجه از وقوع حادثه جلوگیری می نمایند. قطار فراری بعد از رسیدن به ایستگاه خیام به جهت مسدود بودن خط مستقیم (به لحاظ احداث پل زیر گذر) از خط فوق به مسیر انحرافی رفته و بعد از رها شدن ۴ واگن خالی پیشتاز، مابقی واگن ها با شدت تمام از خط خارج و با یکدیگر تصادم کرده و بلافاصله آتش سوزی آغاز میشود. آتش نشان ها که از قبل در گذرگاه نیشابور موضع گرفته بودها ند، سریعاً در محل حادثه حاضر و مبادرت به اطفاء حریق نموده و پس از چندی خبر پایان آتشسوزی را اعلام میکنند. بلافاصله بعد از واژگون شدن واگن ها و آتش سوزی، مسئولان نسبت به تخلیه اهالی روستاهای همجوار و ایجاد دیوار حفاظتی و جلوگیری از ورود افراد غیر مسئول، اقدام می کنند؛ سپس ۵ واگن آخری که پس از حادثه بر روی ریل متوقف شده بودند با تمهیدات مسئولان از ایستگاه خارج می شود. آتش سوزی به ظاهر مهار شد و از واگن ها بخار به هوا میرفت و به نظر می رسید این بخار مربوط به آب ریخته شده روی آتش است. اما گویا با نفوذ آب به داخل مواد، فعل و انفعالات شیمیایی در حال انجام بود تا زمینه ساز یک انفجار مهیب گردد؛ ولی کسی این موضوع را تشخیص نداد. پس از خاموش شدن آتش عوامل حاضر در صحنه عملیات را پایان یافته تلقی کردند و تدابیر امنیتی ایجاد شده در صحنه برداشته شد. اما ناگهان انفجار مهیبی صورت گرفت.تک کارت
خدا رحمتشون کنه ، آتش نشان ها که در این حادثه بودند رو بعد از ۱۵ سال شهید نامیدند!!! بیچاره خانواده هاشون
اشتباه متوجه شدید ، هنوز بعد این همه سال شهید حساب نشدن.
آتش نشان های ساختمان پلاسکو تو تهران رو ۳ سوت شهید حساب کردن اما نمی دونم تفاوت چیه که هرچی حرف زوره واسه نیشابوریاست