آشنایی با نیشابور, گردشگری, نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور مکانی است با ساختار متفاوت و خاطراتی با استانداردهایی نویین و بالا که ظاهر آن می تواند چنان شما را از حال و امروز به گذشته ببرد که باور نکنید در دنیای امروز زندگی می کنید اما زمانی که در روستا گردش می کنید و می شنوید درمورد استانداردهای آن و ساختار آن باورتان نمی شود یک دهکده را یک نفر با چوب ساخته آن هم با این روش و از ساختمان های متروپل و بسیاری دیگر از ساختمان ها و برج های نویین ایران مقاومتر است و تا زلزله های هفت ریشتری هم نمی توانند آسیبی به آن برسانند و داخل این دهکده وسائل رفاهی در نظر گرفته شده با استانداردهای روز و اولین مسجد چوبی جهان نیز در آن واقع شده است. با تک کارت همراه باشید تا شما را بیشتر با دهکده ی چوبی و مسجد چوبی نیشابور آشنا کنیم.

فهرست مطالب

آشنایی با دهکده چوبی نیشابور

مهندس حمید مجتهدی (متولد ۱۳۱۹ و متوفی در پاییز ۱۳۹۲) نام دارد. این مرد بزرگ یکی از مهمترین دیدنی ها و تفرجگاه های نیشابور را در میان روستای محمدآباد آقازاده بنا کرد و نام خود را برای همیشه جاودان ساخت؛ دهکده ای که تمام سازه های آن از چوب هستند. 
مکانی که مهندس مجتهدی برای ایجاد آن ده ها تُن چوب را به خدمت گرفت تا روستای آبا و اجدادی‌اش را احیا کرده و شکل آن را تغییر دهد. دهکده چوبی، نخستین دهکده اکولوژیکی ایران، بخش های مختلف دارد و شامل مسجد، رستوران، خانه، موزه و کتابخانه چوبی می شود. این سازه ها، تنها با هدف جذب گردشگر ایجاد نشده اند بلکه روح زندگی در آنها جریان دارد و مردم هر روزه از آنها استفاده می کنند. مسوول رسیدگی به روستا تا سال ۱۳۹۲، مهندس مجتهدی بود و بعد از فوت ایشان، همسر او خانم حشمت سررشته دار عمرانی، فارغ التحصیل رشته هنر (نقاشی) از دانشگاهی در آمریکا، مدیریت دهکده چوبی را بر عهده گرفت.
 

ظاهر دهکده چوبی

انواع گل ها و درختان، فضای سبز و محوطه باز دهکده چوبی را غرق در زیبایی کرده و درختانی مانند کاج و سرو، اشن، سپیدار و انواع درختان میوه سرسبزی و طراوت را برای روستا به ارمغان آورده است. شمعدانی های پیچی، انواع گل های رز، باغچه ها و دهکده را معطر ساخته اند و نشاط تازه ای به آن بخشیده اند. در بیشتر جاها از چمن برای زیباسازی فضا استفاده می شود؛ اما در دهکده چوبی قضیه فرق می کند. اینجا برای تامین سرسبزی قسمت های مختلف یونجه به کار رفته است که هم به مراقبت و آبیاری کمتری نیاز دارد و هم بعد از برداشت برای خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.تک کارت.
علاوه بر باغچه ها و فضاهای سبز، دو برکه و استخر نیز زیبایی دهکده را چند برابر می کند. آب برکه از طریق دو چاه عمیق تامین می شود و محل پرورش ماهی کپور نیز هست. در کنار آن درختان بید سایه ساری را برای رهگذران و اهالی ایجاد کرده اند و نیزار کنار آن بر زیبایی برکه می افزاید. نکته جالبی که در مورد نگهداری ماهی در برکه وجود دارد این است که مراحل تولید مثل بدون دخالت و تحریک انسان صورت می پذیرد و غذا به صورت دستی داده می شود.
علاوه بر اینها، برجی آجری در روستا وجود دارد که در ابتدا به عنوان منبع آب و ایجاد فضای سردخانه ساخته شده بود؛ اما اکنون کبوتران آن را به محل زندگی خود تبدیل کرده اند. کشاورزی و دامداری هنوز در دهکده چوبی رونق دارد و اهالی در کار پرورش اسب، گوسفند، گاو، شتر، مرغ، غاز، شترمرغ و … هستند و درآمد اکثر آنها از این راه تامین می شود.
مطالب پیشنهادی (مکان های نزدیک مسجد چوبی)

برای مشاهده اندازه کامل روی عکس کلیک کنید

تاریخچه دهکده چوبی

ملامحمد آقازاده خراسانی، که روستا پیش از این به نام او خوانده می شد، فردی خیر و عالم و فرزند آخوند خراسانی مرجع تقلید بودند. تعلیمات و همجواری با این پدر گرانقدر در دل و جان فرزند بزرگوار ایشان اثر کرد و باعث کارهای خیر فراوانی در خراسان بزرگ شد. ایشان (ملامحمد آقازاده خراسانی) علاوه بر کسب علوم و معارف اسلامی، به امور سیاسی، اجتماعی و رفاهی مردم و سرزمین مادری خود مانند پدر عالم شان رسیدگی می کردند. به همین دلیل، برای تامین امنیت و آسایش زایرانِ امام رضا (ع) اقامتگاه هایی را در سبزوار و نیشابور بنا کردند که به نام خودشان مشهور شدند. از جمله این اقامتگاه ها، روستایی بود که دهکده چوبین فعلی در همان محل قرار دارد. ایشان دستور دادند تا برای راحتی زایران حرم رضوی در زمین های آب و اجدادی شان چندین اقامتگاه، یک باب مسجد، قنات، حمام و دیگر امکانات رفاهی ایجاد شود. این ساختمان ها کم کم به شکل روستایی درآمدند و به نام روستای ملامحمد آقازاده مشهور شدند. اما گذر روزگار و احداث جاده های جدید در راه سفر به مشهد از رونق روستا کم و آن را به مکانی خالی از سکنه تبدیل کرد.
بعد از مدتی مهندس حمید مجتهدی، نوه ملامحمد آقازاده از آمریکا به ایران بازگشت و در روستا سکونت کرد. مهندس مجتهدی به سختی و با دانشی که از تحصیل در رشته مهندسی عمران و ساخت بناهای ضد زلزله آموخته بود کمر همت به ساخت و آبادانی مجدد روستا بست. او با میراث مجموعه املاکی که از پدربزرگ خود در اختیار داشت، دهکده چوبین را برپا ساخت. این مجموعه املاک که شامل ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی، سه حلقه چاه و یک قنات می شد، در کنار مسجدی که روبه ویرانی گذاشته و خانه هایی که خالی از سکنه شده بودند، به کمک ذهن خلاق مهندس مجتهدی تبدیل به دهکده چوبی شدند. در زمان ساکن شدن خانواده مجتهدی در روستا، تنها ۱۲ درخت در تمام روستا وجود داشت. مهندس مجتهدی اما با دوراندیشی، شروع به کاشت درختان صنعتی کرد که ۹۰ درصد سازه های چوبی روستا با چوب این درختان ساخته شد؛ اما ساخت این مجموعه به آسانی انجام نگرفت. ۲۰ سال کشاورزی، اقامت در تنها دو اتاق، امکانات بسیار کم سال های اوایل انقلاب، باد و خاک بیابان، گوشه ای از زندگی بسیار سخت مهندس در زمان ساخت دهکده را نشان می دهد. تک کارت
 

ایده ساخت دهکده چوبی از کجا به وجود آمد؟

شاید بپرسید که ایده ساخت یک دهکده تمام چوبی چطور در ذهن مهندس مجتهدی به وجود آمد؟ در حقیقت مهندس در هنگام بازگشت به روستای قدیمی خود، قصد ساخت آلاچیق چوبی برای فرزندش را داشت. او تصمیم گرفت تا یک آلاچیق تمام چوبی برای بازی فرزند خود در این روستا ایجاد کند. همین کار ایده ساخت دهکده چوبی را در ذهن او مشتعل کرد. وی پس از مدتی پروژه خود را آغاز کرد تا دهکده‌ای تمام چوبی را ایجاد کند.

برای مشاهده اندازه کامل  روی عکس کلیک کنید

برای مشاهده اندازه کامل  روی عکس کلیک کنید

جاذبه‌های دیدنی دهکده چوبی نیشابور

روستای چوبین نیشابور امروزه یک جاذبه گردشگری مهم محسوب می‌شود. در این روستا سازه‌هایی بسیار زیبا تماماً از جنس چوب وجود دارند. تقریباً می‌توان گفت مثال آن‌ها در هیچ کجای ایران یافت نمی‌شود. تمام بخش‌های این دهکده، حاصل احساسات لطیف مهندس حمید مجتهدی است. به همین خاطر نمی‌توانید مشابه آن‌ها را در تمام دنیا بیابید. این علاقه ملی یک مهندس کارکشته ایرانی است که در تاروپود روستای چوبین نیشابور قرار گرفته و به آن جان می‌دهد؛ وگرنه چند تکه چوب این‌طور باعث حیات مجدد یک روستای بزرگ نمی‌شود.
 

مسجد چوبی

مسجد چوبی دهکده چوبین نیشابور، یکی از زیباترین سازه‌های این روستا محسوب می‌شود. این مسجد با سه ورودی، دو مناره و پنج پنجره، از فاصله دور نیز به‌خوبی خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید مسجد چوبی روستای چوبین نیشابور، اولین مسجد چوبی در ایران و سراسر دنیا به شمار می‌آید. مهندس مجتهدی که دیگر در قید حیات نیست، از اوج دانش خود در ساخت این مسجد استفاده کرد. وی این مسجد را به‌شکلی بنا نمود که در مقابل ۸ ریشتر زلزله نیز تاب می‌آورد. البته باید بدانید این زلزله نیست که مسجد و تمام روستا را تهدید می‌کند. در حقیقت شاید زلزله هر چند سال یک بار رخ دهد؛ اما این منطقه هر روز در خطر حمله موریانه‌‌ها قرار دارد.تک کارت
روستای چوبین نیشابور، در منطقه‌ای موریانه‌خیز واقع شده است. در حقیقت زیر خاک این روستا، چندین و چند لانه موریانه قرار دارد. به همین خاطر یکی از خطراتی که این مسجد و تمام روستا را تهدید می‌کرد، خطر حمله موریانه‌ها بود. از‌این‌رو مهندس مجتهدی با ابتکار خود، عایقی بسیار مقاوم ایجاد کرد. او از این عایق در تمامی بخش‌های روستا استفاده نمود تا همه خانه‌ها در برابر حمله موریانه‌ها مقاوم شوند. به این ترتیب سالیان سال است که هیچ گزندی به این مسجد و تمام دهکده وارد نشده است.
 

کتابخانه

در نزدیکی مسجد، بنایی چوبی با ۱۲۰ مترمربع مساحت وجود دارد. این بنا را با نام کتابخانه چوبین می‌شناسند. جالب است بدانید مهندس مجتهدی این ساختمان را برای پسر ارشد خود بنا کرد. در آن دوران قرار بود که پسر ایشان در همین روستا بماند و تشکیل خانواده دهد. به همین خاطر مهندس مجتهدی خانه‌ای را برای زندگی او بنا کرد. متأسفانه فرزند مهندس او را در میانه مسیر تنها گذاشت و روستا را ترک کرد. به این ترتیب خانه پسر ارشد مهندس به کتابخانه و موزه دهکده چوبین تغییر کاربری داد.
این ساختمان دو درب ورودی و خروجی دارد. ساختمان کتابخانه در ۲ طبقه ساخته شده است و ۲ راه پله، ارتباط بین این طبقات را برقرار می‌کند. طبقه اول را از ترکیب چوب و آینه تزئین کرده‌اند. این طبقه موزه دهکده محسوب می‌شود. در طبقه دوم نیز می‌توانید از کتابخانه دهکده دیدن کنید. جالب است بدانید استفاده از این کتابخانه برای عموم گردشگران آزاد است. در میان این کتب، به راهنمای گردشگری نیشابور و انواع سفرنامه می‌توان اشاره کرد.
 

نانوایی

مهندس مجتهدی هر آنچه که یک روستا برای ادامه حیات خود نیاز داشته باشد را مهیا کرده است. به همین خاطر ساختمانی به‌عنوان ساختمان نانوایی در روستای چوبین نیشابور قرار دارد. در نانوایی آتش و تنور وجود دارد. چوب نیز میانه خوشی با آتش ندارد. از‌این‌رو ساختمان نانوایی برخلاف تمام روستا، از جنس کاهگل درست شده است. در این نانوایی دو تنور چوب‌سوز سنتی تعبیه شده است. یکی از نقاط جذاب این نانوایی، ظاهر تنور آن است. مهندس مجتهدی ابتکاری در ساخت دودکش این نانوایی به خرج داده است. این دودکش همانند پیرزنی است که سبدی حصیری روی سر خود قرار داده.
 

رستوران

بسیاری از بازدیدکنندگان بر این باور هستند که پس از مسجد چوبی، این رستوران زیباترین بخش دهکده چوبین نیشابور است. این رستوران در ۲ طبقه ساخته شده است. رستوران کمی پایین‌تر از مسجد قرار دارد. پلان کلی این رستوران را به‌صورت ۸ضلعی انتخاب کرده‌اند. دیوارهای رستوران مشبک است و ظاهری زیبا دارد. در ساخت این رستوران نیز همانند بخش‌های دیگر، از اسکلت چوبی استفاده شده است. این ساختمان نیز کاملاً در مقابل زلزله مقاوم است. همچنین در بنای رستوران عایق ضدموریانه را نیز به کار برده‌اند. رستوران حدود ۲۰۰ مترمربع مساحت دارد. با چنین فضای بزرگی، امکان پذیرایی از حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ مهمان در این رستوران وجود دارد.
در هر قسمت این رستوران، چندین و چند گلدان مختلف به چشم می‌خورد. البته زمانی که صحبت از دهکده تمام چوبی به میان می‌آید، نباید انتظار حضور گلدان‌های سفالی یا پلاستیکی را داشته باشیم. در واقع در این رستوران از تنه‌های کوچک درخت به‌عنوان گلدان استفاده کرده‌اند. آن‌ها تنه درختان را به قطعات کوچک تقسیم کرده و داخلشان را خالی کرده‌اند. گیاهان داخل این گلدان‌ها، اکثراً رونده هستند. با گذشت زمان، گیاهان رونده در بسیاری از بخش‌های رستوران گسترش پیاده کرده‌اند. امروز زمانی که وارد رستوران چوبی این دهکده می‌شوید، حسی عجیب به شما القا می‌شود؛ انگار وارد تنه درختی شده‌اید و مهمان طبیعت هستید.تک کارت
 

آلاچیق‌ها

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، مهندس مجتهدی در ابتدا فقط قصد ساخت یک آلاچیق چوبی را در روستا داشت. همین کار ایده ساخت دهکده چوبین را در ذهن او مشتعل کرد. پس حتماً باید انتظار حضور انواع آلاچیق در این منطقه را داشته باشید. در گوشه‌وکنار این دهکده می‌توانید انواع مختلف آلاچیق را مشاهده کنید. برخی از این آلاچیق‌ها بزرگ و برخی دیگر نسبتاً کوچک هستند. ظاهر این آلاچیق‌ها با آلاچیق‌هایی که در پارک‌های معمولی می‌بینیم، متفاوت است. این آلاچیق‌ها نیز تمام چوبی هستند و برای استراحت و پیک‌نیک بهترین گزینه محسوب می‌شوند. مهندس مجتهدی تلاش کرده تا این آلاچیق‌ها را در بخش‌های سرسبز و در دل طبیعت منطقه بنا کند. به این ترتیب با حضور در این آلاچیق‌ها، روحتان تازه می‌شود.
 
این مطالب را از دست ندهید:

برای مشاهده اندازه کامل روی عکس کلیک کنید

تفریح در دهکده چوبی نیشابور

سفر به روستای چوبین نیشابور، با تمامی سفرهای شما متفاوت خواهد بود. در این روستا خبری از آهن بی‌روح نیست. چوب یک موجود زنده بوده است و همین مسئله باعث می‌شود جریان زندگی را در پیچ‌و‌خم بافت چوب ببینیم. زمانی که وارد دهکده چوبی نیشابور می‌شویم، عطر خوش چوب به مشام می‌رسد. انگار زندگی با آرامش و انرژی خاصی در این روستا جریان دارد. در حقیقت بازدید از دهکده چوبین نیشابور، یک تجربه منحصر‌به‌فرد است. در این روستا می‌توانید آزادانه از بخش‌های مختلف دیدن کنید. در آلاچیق بنشینید و از تماشای مناظر طبیعی لذت ببرید. یا اینکه از کتابخانه و موزه دهکده استفاده کنید و با تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید. قدم‌زدن در بخش‌های مختلف دهکده و تماشای معماری بناها نیز می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. در این دهکده پرندگان آواز می‌خوانند. گاهی نیز متوجه حضور حیوانات مختلف همانند خرگوش در محیط باز دهکده خواهید شد.
 

اقامت در دهکده چوبی نیشابور

هدف اصلی مهندس مجتهدی از ساخت این دهکده، جذب گردشگر از سراسر دنیا بوده است. به همین خاطر، چندین و چند سوئیت چوبی و زیبا در این دهکده برای اقامت تعبیه شده است. اقامت در کلبه‌های چوبی با امکانات کافی می‌تواند یک تجربه منحصر‌به‌فرد باشد. تصور کنید در فضای کلبه فقط عطر خوش چوب به مشام می‌رسد. پنجره‌های چوبی رو به مناظر تماشایی باز می‌شوند. هنگام صبح نیز با صدای پرندگان از خواب بیدار می‌شوید. البته تعداد این سوئیت‌ها محدود است. پس اگر در بازه زمانی پیک سیزن قصد بازدید از اینجا را دارید، باید سوئیت خود را رزرو کنید. خوشبختانه بر اساس گفته سازمان میراث فرهنگی، به‌زودی شاهد احداث بخش دیگری به‌عنوان اقامتگاه بوم‌گردی دهکده خواهیم بود.تک کارت

چطور به دهکده چوبی برویم؟

دهکده چوبی در نزدیکی شهرستان نیشابور و در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قرار دارد و از مرکز شهر حدود ۲۵ دقیقه رانندگی نیاز دارد. برای رسیدن به این دهکده کافیست شما از مسیرهای مرکزی شهر یا از جاده ی نیشابور به مشهد به سمت آرامگاه خیام حرکت کنید و پس از عبور از پل زیرگذر وارد بلوار خیام می شوید و زمانی که به اولین میدان (میدان پرفسور صادقی) میرسید از دومین خروجی به بلوار شهدا بروید و مستقیم به انتهای آن بروید، در انتهای بلوار شهدا بهشت فضل نیشابور قرار دارد و زمانی که شما به انتهای جاده می رسید مسیری در سمت جنوبی قرار دارد (جاده اسحاق آباد) و باید به سمت آن بروید و پس از چند کیلومتر زمانی که از روستای احمد آباد گذشتید جاده ای در سمت جنوب (سمت راست شما) قرار دارد و تابلوی دهکده چوبی را مشاهده می کنید و می توانید از آن به راحتی به دهکده چوبی برسید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)

1 نظر در “دهکده چوبی نیشابور

  1. علی گفت:

    خیلی جای خوبی هست برای رفتن اما جا زیاد داره برای اینکه پیشرفت بدنش و بهترش کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *