وایرال

سفره هفت سین چیست؟

سفره هفت سین چیست

چیدن سفره ای برای پیشواز از سال جدید و جشن عید نوروز رسمی است که از گذشتگان برای ما به ارث رسیده است و مردم برخی کشورها مانند ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، ترکمنستان و… برای پیشواز سال نو سفره ای متشکل از هفت سین به همراه برخی لوازم دیگر می چینند و هر یک از این سین ها نمادی است که در پست های بعدی سایت تک کارت به آن ها به طور کامل اشاره می کنیم. با تک کارت همراه باشید تا کاملا با سفره ی هفت سین آشنا بشوید.

فهرست مطالب

هفت ‌سین سُفره‌ای متشکل از هفت چیزِ نمادین است که نام آن‌ها با حرف «سین» شروع می‌شود و به‌ طور سنتی در نوروز، سال نوی ایرانی، گسترانده می ‌شود. هفت‌ سین از مشهورترین مراسم نوروز است که روی زمین، میز یا سفره گذاشته می‌ شود و معمولاً اعضای خانواده در زمان گردش سال، در کنار آن می ‌نشینند. این سفره از گردهم آوردن و انتخاب هفت چیز از موارد مقابل است: سیب، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سبزه (دانه‌ های گندم و امثال آن که قبلاً در بشقابی کاشته و سبز کرده اند)،سمنو بر حسب عادت، چیزهای دیگری نیز برای تکمیلِ مفاهیم روحانی و نمادین سین‌ ها بر این سفره قرار می‌ گیرند؛ از جمله آینه، شمعدان، تخم مرغ رنگی، ماهی قرمز، گل، فال حافظ، شیرینی و نظایر آن که بنا به عرف و سنت و اعتقاد مردمان مختلف است، بر سفره هفت ‌سین جای می‌ گیرند. سفرهٔ هفت ‌سین معمولاً تا پایانِ نوروز در خانه‌ ها می ‌ماند، و برخی در روز سیزدهمِ نوروز، سبزه را به آب می ‌سپارند.
به شکل تاریخی، هر چیزی در این سفره می ‌تواند نمادی از آرزوهای سال نو باشد؛ آرزوها یی همچون سلامتی، باروری، بردباری، برکت، پیروزی، خردورزی و مواردی دیگر. انداختن سفره‌ای ویژه برای نوروز، در گذشته در بخش‌هایی از ایران ‌زمین، و امروزه در ایران و برخی از کشورهای اطرافِ آن گرامی داشته می‌شود. سفره هفت ‌سین ویژه نوروز نیست و گروهی این سفره یا مانندش را برای جشن زناشویی یا شب چله آماده می‌ کنند.تک کارت

سین‌ های سفره هفت‌ سین

بر روی سفرهٔ هفت‌ سین به‌ صورت سنتی آینه، کتاب قرآنبعد از اسلام، تنگ آب به‌ همراه ماهی قرمز یا انار قرار می ‌گیرد، بعضی در هفت سین شاهنامه یا دیوان حافظ نیز قرار می ‌دهند. عضو اصلی سفره ،سبزه است که در کنار شش سینِ دیگر، هفت ‌سین را تشکیل می‌ دهد. اجزای اصلی هفت سین هفت چیز خوراکی است که ریشه گیاهی دارد و نام آنها واژه ای پارسی غیر مرکب است که با حرف سین آغاز می ‌شود. اجزای اصلی هفت سین:
• سبزه
• سیر
• سیب
• سمنو
• سنجد
• سرکه
• سماق
گذاشتن ماهی سرخ در تُنگ، سکه، گل سنبل، اسپند (سپنج) و ساعت در کنار اجزای اصلی سفره هفت سین درمیان برخی از مردم رایج است.تک کارت
 

بقیه لوازم سفره هفت سین

در کنار هفت سین، اجزای دیگری نیز قرار می‌گیرند که معمولاً به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت (مانند سکه) و مانند آن‌ ها یاد می‌شود. این اجزاء ممکن است برای زینت یا کامل کردن مجموعه باشند. از جملهٔ این اجزاء می ‌توان از آینه، کتاب (اوستا، قرآن یا مجموعهٔ اشعار از قبیل دیوان حافظ و شاهنامهٔ فردوسی)، شمعدان (در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است)، تخم مرغ رنگی، گل، شیرینی، آجیل، نان سنگک، گلاب، تنگ یا کاسهٔ آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)، بیدمشک، بادبزن و سبزی خوردن نام برد.
آینه و کتاب در کنار آن هم از اجزائی است که در بسیاری از سفره‌های هفت سینی چیده می‌ شود. برخی بر این باورند که سکه که نماد «دارایی» و آب که نماد «پاکی و روشنایی» است، بهتر است در کنار هم قرار گیرند و سکه را درون ظرفی از آب سر سفره می‌ گذارند. یا به امید ازدیاد ثروت، سکه را بر آینه می ‌گذارند.تک کارت
 
برخی از این اجزا به شرح زیر است:
• قرآن
• گذاشتن قرآن در سفره هفت‌سین در میان اکثر ایرانیان مسلمان رواج دارد.
• آینه دوری از بدی‌ها
ماهی قرمز نماد سال نوی چینی است و احتمالاً در کمتر از ۱ سده پیش در کنار سفره هفت سین پارسی جای گرفته. البته این ماهی در ایران نیز در حوضچه ‌های دریای خزر، دریاچه ارومیه، دریاچه هامون و رودخانه کارون یافت می ‌شده ‌است و ایرانی‌ها بیش از۲۵۰۰ سال با ماهی قرمز آشنایی داشته ‌اند. شاهد این موضوع، تندیسک زرین ماهی قرمز مربوط به دوران هخامنشی است که یکی از اشیای گنجینه آمودریا است که از محوطه باستانی تخت قباد به دست آمده ‌است. از سوی دیگر، تندیسک نقره‌ ای به سبک تمدن ایلامی در حدود سال‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ پیش از میلاد نیز وجود دارد که نشان می ‌دهد ایلامی‌ های ساکن فلات ایران با ماهی قرمز آشنایی داشته ‌اند.
گندم 
• نان سنگک 
• تخم مرغ رنگ‌شده 
• شمع
• جامی پر از آب با چند قطره گلاب

چرا سفره هفت سین می چینیم

هفت سین سفره ای است که ایرانیان هنگام نوروز می آرایند، هنگام تحویل سال گرد آن جمع می شوند و گاهی تا سیزدهم فروردین ماه زینت بخش منازل خانواده های ایرانی خواهد بود؛ سفره ای از جلوه های اصیل نوروز، که در طی سالیان دراز حضورش در خانه های ایرانی با حفظ نشانه های اصلی خود به زیبایی با هنر دست بانوان ایرانی عجین شده است. همه ما با اجزای اصلی این سفره آشناییم و تا حدودی فلسفه حضورشان را می شناسیم.تک کارت
هفت سین به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، روشنایی، فراوانی، ثروت و. . . اشاره می کند. اما ما می خواهیم در اینجا به جنبه دیگری از سفره هفت سین بپردازیم و آن هم چیدمان و همنشینی این اجزا در کنار هم است. می خواهیم با نگاهی هنری نمونه های زیبای چیدمان این سفره را با هم ببینیم و شما را با نکاتی کاربردی برای زیباتر شدن هفت سین آشنا کنیم.
 

انتخاب سفره و ظرف های هفت سین

سفره های بته جقه، گل های ترمه و انواع پارچه های دست دوز ایرانی سالیان درازی است که به زیباتر کردن سفره هفت سین ما کمک کرده اند. اگر انتخاب شما برای سفره، پارچه ای با نقش و نگار زیاد است به شما پیشنهاد می کنم اجزای دیگر سفره را ساده انتخاب کنید. ظروف شیشه ای و کریستال و ظرف های تک رنگ از هر جنسی مناسب چنین سفره هایی هستند.
پارچه های تک رنگ و ساده به ظروف کار شده و رنگارنگ اجازه خواهند داد تا به خوبی خودنمایی کنند. ظرف های تزیین شده با هنر ویترای، چینی های طرحدار و ظرف های سفالی لعابدار، اگر طرح و نقش زیادی داشته باشند روی چنین سفره ای چشمگیر ظاهر خواهند شد.

ترکیب رنگ زیبا برای سفره هفت سین

انتخاب ترکیب رنگ برای سفره هفت سین مانند هر هنر دیگری از قوانین پایه پیروی می کند و نیازمند دقت نظر ویژه ای است. سعی کنید هنگام خرید و گرد هم آوردن اجزای سفره هفت سین بیش از هر چیزی به همنشینی رنگ های آن در کنار هم فکر کنید. شاید برای این کار مجبور باشد که چندین بار آنها را کنار هم بچینید و از دور و نزدیک به تماشای شان بنشینید. سعی کنید با شناخت قوانین رنگ ها و با توجه به سلیقه شخصی تان بهترین گزینه را انتخاب کنید.
 

تزیین آینه و تنگ ماهی برای سفره هفت سین

گرچه این یک قانون نیست اما معمولا شش سین از اجزای سفره هفت سین در ظروف هماهنگ تزیین شده و در کنار سبزه قرار می گیرند. در این بین آینه و تنگ ماهی شاید بتوانند با ظاهری هماهنگ سفره نوروز را تکمیل کنند. به کمک هنر ویترای یا دیگر وسایل تزیینی آنها را زیباتر کنید؛ البته استفاده از آینه و شمعدان مراسم عقدکنان روی سفره هفت سین یکی از رسوم زیبایی است که می تواند خاطرات خوش شما را با هم پیوند دهد.تک کارت
 

خلاقیت در تزیین اجزای سفره هفت سین

درست است که اجزای اصلی سفره هفت سین همگی نشانی از زیبایی هستند اما بد نیست با کمک دیگر وسایل تزیینی این زیبایی را دوچندان کنید:
• از شمع و شمعدان های زیبا استفاده کنید. اگر فکر می کنید پیدا کردن این وسایل تزیینی و هماهنگ کردن شان با تم کلی سفره شما کار دشواری خواهد بود، باید به شما یادآوری کنم که روش های متعددی وجود دارد تا شما بتوانید خودتان این شمع و شمعدان ها را بسازید.
• مقداری میوه و آجیل و شیرینی روی سفره بگذارید.
• از گل و گلدان های بهاری با رنگ های شاد استفاده کنید.
• سبزه را به شیوه ای تازه بکارید و تزیین کنید.
• در رنگ کردن تخم مرغ ها همنشینی رنگ آنها را با دیگر اجزای سفره فراموش نکنید.
• به کمک روبان، گل ها و. . . ظرافت را در تمی که انتخاب کرده اید به نمایش بگذارید.

چیدمان کلی سفره هفت سین

سفره هفت سین را می توانید روی زمین بچینید یا روی میز! از چند میز کوچک با اختلاف ارتفاع استفاده کنید یا در محدوده ای کوچک آن را خلاصه کنید. اگر انتخاب شما سفره ای سنتی است، رعایت تقارن در چیدمان سفره شما را به هدف تان نزدیک تر می کند اما اگر از سبکی تازه پیروی کرده باشید تنها به توازن سفره فکر کنید. نیازی نیست از هر چیزی دو تا در هر طرف سفره داشته باشید یا به فکر چیدمانی گرد و مشخص باشید؛ آزاد و رها، تنها به زیبایی سفره فکر کنید.
این روزها حتی سفره های هفت سین با ظاهری کاملا متفاوت چیده می شوند. سفره های هفت سین آویزی، سفره های هفت سین در یک حباب شیشه ای و ایده های بسیار دیگری که می تواند ظاهری منحصر به فرد به سفره نوروز امسال شما ببخشد. مجله منزل در مطالب مختلف خود در این شماره سعی کرده تا شما را با ایده های متفاوت و جذاب دیگری نیز آشنا کند. به امید سالی سرشار از شادی! منتظر دیدن تصاویر هفت سین های زیبای شما خواهیم بود تا در وبسایت تک کارت به نام خودتان به نمایش بگذاریم.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *