رشد کسب و کار, روانشناسی

آشنایی با زبان بدن

آشنایی با زبان بدن

بخش قابل توجهی از ارتباطات ما به صورت ارتباط غیر کلامی است. متخصصان دریافته ‌اند که ما هر روز به هزاران نشانه و ارتباط غیر کلامی از جمله حالت، حالت چهره، نگاه چشم، حرکات بدن و صدا پاسخ می ‌دهیم. از دست‌ دادن گرفته تا مدل موهای ما، جزئیات غیرکلامی هستند که نشان می ‌دهند ما چه کسی هستیم و بر نحوه ارتباط ما با دیگران تأثیر می‌گذارد.
انواع ارتباطات غیر کلامی شامل حالات صورت، حرکات فرا زبانی مانند بلند‌بودن تن صدا، زبان بدن، تعیین حریم شخصی، نگاه چشمی، لمس، ظاهر و پوشش است. در این مطلب تک کارت به انواع ارتباط غیر کلامی و تأثیر آن بر ارتباط ما با دیگران می‌پردازیم.

فهرست مطالب

انوع ارتباط غیر کلامی

تحقیقات علمی در مورد ارتباط غیر کلامی با انتشار کتاب «بیان احساسات در انسان و حیوانات» چارلز داروین در سال ۱۸۶۱  آغاز شد. از آن زمان، تحقیقات زیادی در مورد انواع، تأثیرات و بیان ارتباطات و رفتارهای غیرکلامی انجام شده است. در حالی که این ارتباط‌ها اغلب به‌قدری ظریف هستند که ما آگاهانه از آن‌ها مطلع نمی‌شویم، تحقیقات چندین نوع ارتباط غیر کلامی مختلف را شناسایی کرده است.
 

۱. حالات چهره

حالات صورت مسئول بخش عظیمی از ارتباط غیر کلامی هستند. در نظر بگیرید که چه مقدار اطلاعات را می‌توان با لبخند یا اخم منتقل کرد. نگاه صورت یک شخص اغلب اولین چیزی است که می‌بینیم، حتی قبل از این‎که حرف‌های او را بشنویم.
در حالی که ارتباط غیر کلامی می‌تواند به‌طور چشمگیری بین فرهنگ‌ها متفاوت باشد، حالات صورت برای خوشبختی، غم، عصبانیت و ترس در سراسر جهان مشابه است.

۲. اشارات

در زبان بدن حرکات دست انتقال‌دهنده‌های مهم در ارتباط غیر کلامی هستند. آن‌ها کلمات گفته‌شده را نشانه‌گذاری کرده و معنا می‌بخشند. حرکاتی که کمتر هوشیارانه هستند، مانند خاراندن بینی، نوازش مو، صاف‌کردن لباس، قراردادن دست روی لگن و تکان‌خوردن، می‌توانند پیام‌هایی ناخواسته انتقال دهند.تک کارت
حرکات و سیگنال‌های تعمدی دست، یک روش مهم برای برقراری ارتباط غیر کلامی است. حرکات معمول شامل تکان‌دادن، اشاره و استفاده از انگشتان برای نشان‌دادن مقادیر عددی است. سایر حرکات خودساخته و مربوط به فرهنگ‌های مختلف است.
در محیط‌های دادگاه وکلا از سیگنال‌های غیرکلامی مختلفی برای تحت تأثیر قراردادن نظرات اعضای هیئت‌منصفه استفاده می‌کنند. وکیل ممکن است نگاهی به ساعت خود بیندازد تا نشان دهد که استدلال وکیل مخالف خسته کننده است یا حتی ممکن است به شهادت ارائه شده توسط شاهد در جهت تضعیف اعتبار وی چشم بدوزد این موارد تنها نمونه‌هایی از سیگنال‌ها در ارتباط غیر کلامی هستند.
این سیگنال‌های غیرکلامی به‌قدری قدرتمند و تأثیرگذار شناخته‌شده‌اند که حتی برخی از قضات محدودیت‌هایی را برای مجازبودن نوع رفتارهای غیرکلامی در دادگاه تعیین می‌کنند.
 

۳. فرازبانی

فرا زبانی (Paralinguistics) یک نوع ارتباط غیر کلامی است که به ارتباط صوتی جدا از زبان واقعی گفته می‌شود. تأثیر قدرتمندی را که تن صدا می‌تواند بر معنای جمله بگذارد، در نظر بگیرید. شنوندگان وقتی با لحنی قوی روبه‌رو می‌شوند، تأیید و اشتیاق را تفسیر می‌کنند. همان کلماتی که با لحنی مردد گفته می‌شود عدم رضایت و عدم علاقه را بیان می‌کند.

تمام روش‌های مختلف را در نظر بگیرید که تغییر ساده صدای شما ممکن است معنای یک جمله را تغییر دهد. ممکن است یکی از دوستان از شما بپرسد که حالتان چطور است و شما با استاندارد «من خوب هستم» پاسخ دهید؛ اما نحوه گفتن این کلمات مقدار عظیمی از احساس واقعی شما را نشان می‌دهد.
صدای سرد نشان می‌دهد که شما در واقع خوب نیستید، اما نمی‌خواهید در مورد آن بحث کنید. یک صدای شاد و روشن نشان می‌دهد که شما در واقع بسیار خوب هستید. لحنی غمگین و فرومایه نشان می‌دهد که شما مخالف یک موضوع هستید و شاید دوست شما باید بیشتر تحقیق کند همه اینا مثال‌هایی از ارتباط غیر کلامی هستند.

۴. زبان بدن و وضعیت بدن

وضعیت قرارگیری و حرکت بدن اطلاعات زیادی را به همراه دارد. تحقیقات در مورد زبان بدن از دهه ۱۹۷۰ رشد زیادی داشته است، اما رسانه‌های مشهور بیشتر به تفسیر بیش از حد حالت‌های دفاعی به‌ویژه پس از انتشار کتاب زبان بدن جولیوس فست پرداخته‌اند.
در حالی که این ارتباط غیر کلامی می‌تواند بیانگر احساسات و نگرش‌ها باشد، تحقیقات نشان می‌دهد که زبان بدن بسیار ظریف‌تر و کم‌تر از آن‌چه قبلا تصور می‌شد، تاثیرگذار و با معنی قطعی است.
این‌که فرد چطور می‌نشیند، می‌ایستد، بازوها، دست‌ها و پاها را حرکت می‌دهد و حرکات ظریف دیگر می‌تواند مفاهیم زیادی را در ارتباط غیر کلامی بیان کند. وضعیت قرارگیری بدن یا نحوه ایستادگی، از جمله وضعیت پایداری، حالت، استحکام و قامت می‌تواند احساسات و اعتمادبه‌نفس شما را نشان دهد.
شما می‌توانید از طریق وضعیت و موقعیت خود پیامی را منتقل کنید که آیا به‌راحتی تکیه داده‌اید، یا به‌سختی روی لبه صندلی خود نشسته‌اید یا با چشمان بسته به پشتی صندلی تکیه داده‌اید.
 

۵. حفظ حریم خصوصی

مردم اغلب به نیاز خود به «فضای شخصی» اشاره می‌کنند که نوع مهمی از ارتباط غیر کلامی نیز به‌حساب می‌آید که از طریق زبان بدن می گویند. میزان فاصله موردنیاز ما و میزان فضایی که متعلق به خودمان حس می‌کنیم تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی از جمله هنجارها، انتظارات فرهنگی، عوامل موقعیتی، ویژگی‌های شخصیتی و سطح آشنایی است.تک کارت
مقدار فضای شخصی موردنیاز هنگام مکالمه غیررسمی با شخص دیگر معمولا بین ۴۵ سانتی‌متر تا حدود یک متر متغیر است. از طرف دیگر، فاصله شخصی موردنیاز هنگام صحبت با جمعیت زیاد در حدود ۳ تا ۳/۵ متر است.

۶. نگاه خیره

چشم‌ها در ارتباط غیر کلامی و زبان بدن نقش مهمی دارند. مواردی مانند نگاه‌کردن، خیره‌شدن و چشمک‌زدن از جمله رفتارهای غیرکلامی مهم هستند. وقتی افراد با دیگران یا چیزهایی که دوست دارند روبه‌رو می‌شوند، میزان پلک‌زدن افزایش می‌یابد و مردمک‌های چشم گشاد می‌شوند. نگاه به شخص دیگر می‌تواند نشان‌دهنده طیف وسیعی از احساسات از جمله خصومت، علاقه و جذابیت باشد.
افراد اغلب، قابل‌اعتماد بودن را به افرادی که با حفظ ارتباط چشمی خوب، صحبت می‌کنند نسبت می‌دهند و بالعکس. از تماس چشمی همچنین برای انتقال علاقه و احساسات و ایجاد ارتباط با گیرنده پیام استفاده می‌شود؛ همچنین برای جعل علاقه، گمراه‌کردن و انتقال اشتیاق جعلی استفاده می‌شود.
برخی از دروغ‌گویان باتجربه، از تماس چشمی مستقیم برای فروش غیرواقعی به مخاطبان خود استفاده می‌کنند. به‌علاوه، شما باید مراقب تفاوت‌های فرهنگی در استفاده از تماس چشمی در هنگام مکالمه باشید.
مردم همچنین در ارتباط غیر کلامی از نگاه چشمی به‌عنوان وسیله‌ای برای تعیین صداقت فرد استفاده می‌کنند. تماس چشمی عادی و ثابت اغلب نشانه این است که فرد حقیقت را می‌گوید و قابل‌اعتماد است. از طرف دیگر، تغییر نگاه و عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی، به‌عنوان نشانه‌ای از دروغ‌گفتن یا فریب‌دادن کسی دیده می‌شود.

۷. لمس‌کردن

لمس یک روش قدرتمند ارتباط غیر کلامی است؛ مثلا نوازش کمر، در آغوش‌گرفتن یا شخصی که با همدردی نزدیک شده است و با یا بدون هیچ کلمه‌ای دست شما را در دست می‌گیرد. افراد در سطوح راحتی با لمس، متفاوت هستند. همچنین، آداب‌ورسوم فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
ارتباط غیر کلامی از طریق لمس یکی دیگر از رفتارهای غیرکلامی مهم است. در مورد اهمیت لمس در دوران نوزادی و اوایل کودکی تحقیقات قابل‌توجهی انجام شده است.
مطالعه کلاسیک میمون هری هارلو نشان داد که چگونه لمس و تماس مانع رشد می‌شود. میمون‌های نوزادی که توسط مادران بدون ارتباط پرورش‌یافته‌اند، نقص دائمی در رفتار و تعامل اجتماعی را تجربه کرده‌اند. از لمس می‌توان برای برقراری ارتباط محبت، آشنایی، همدردی و احساسات دیگر استفاده کرد.

برخوردهای روزمره مشخص می‌کنند که لمس نیز اغلب به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط و قدرت استفاده می‌شود.

محققان دریافته‌اند که افراد رده‌بالا نسبت به افراد رده‌پایین‌تر، با فرکانس و شدت بیشتری به فضای شخصی دیگران حمله می‌کنند. اختلافات جنسیتی نیز در چگونگی استفاده افراد از لمس برای برقراری ارتباط معنایی نقش دارد.تک کارت
زنان تمایل دارند از لمس برای انتقال مراقبت، نگرانی و پرورش استفاده کنند. از طرف دیگر، مردان به احتمال زیاد از لمس برای ابراز قدرت یا کنترل دیگران استفاده می‌کنند.
 

۸. ظاهر

ظاهر اصلی ترین بخش زبان بدن است.انتخاب رنگ، لباس، مدل مو و سایر عوامل مؤثر در شکل ظاهری نیز به‌عنوان ابزاری برای ارتباط غیر کلامی در نظر گرفته شده است. ظاهر همچنین می‌تواند واکنش‌ها، قضاوت‌ها و تفسیرهای فیزیولوژیکی را تغییر دهد.
فقط به تمام قضاوت‌های ظریفی که در مورد شخصی بر اساس ظاهر او انجام می‌دهید فکر کنید. این اولین برداشت‌ها مهم هستند، به همین دلیل کارشناسان پیشنهاد می‌کنند جویندگان کار برای مصاحبه با کارفرمایان بالقوه، لباس مناسب بپوشند.
محققان دریافته‌اند که ظاهر می‌تواند در نحوه درک و حتی درآمد افراد نقش داشته باشد. یک مطالعه در سال ۱۹۹۶ نشان داد وکلایی که از جذابیت بالاتری نسبت به هم‌سالان خود برخوردار بودند، نزدیک به ۱۵ درصد بیشتر از افرادی که از جذابیت کمتری برخوردار بودند، درآمد کسب کرده‌اند.
فرهنگ، تأثیر مهمی در نحوه قضاوت ظاهر دارد. در حالی که لاغری در فرهنگ‌های غربی بسیار ارزشمند است، برخی از فرهنگ‌های آفریقایی بدن کامل را با سلامتی، ثروت و موقعیت اجتماعیِ بهتر مرتبط می‌کنند.
 

۹. اشیا

اشیا و تصاویر نیز ابزاری هستند که می‌توانند برای برقراری ارتباط غیر کلامی مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال، در یک انجمن آنلاین، می‌توانید یک عکس آواتار انتخاب کنید تا هویت خود را به‌صورت آنلاین نشان دهید و اطلاعاتی راجع به این‌که چه کسی هستید و چیزهایی که دوست دارید را به بقیه نشان بدهید.
مردم اغلب وقت زیادی را صرف تولید یک تصویر خاص می‌کنند و خود را با اشیایی که برای انتقال اطلاعات چیزهای مهم برای آن‌ها طراحی شده‌اند احاطه می‌کنند.تک کارت
برای مثال می‌توان از لباس فرم برای انتقال اطلاعات بسیار زیادی در مورد شخص استفاده کرد. یک سرباز لباس فرم ارتشی، یک افسر پلیس لباس فرم پلیس‌ها و یک دکتر روپوش سفید آزمایشگاهی می‌پوشد. در یک نگاه ساده، این لباس‌ها به مردم می‌گویند که شخص برای امرار معاش چه می‌کند.
ارتباط غیر کلامی نقش مهمی در روش ما برای انتقال معنی و اطلاعات به دیگران و همچنین نحوه تفسیر اقدامات اطرافیانمان دارد.
نکته مهمی که باید هنگام مشاهده چنین ارتباط غیر کلامی به خاطر بسپارید، در نظر گرفتن اقدامات گروهی است. آن‌چه شخص در واقع به همراه بیان، ظاهر و لحن صدا می‌گوید، می‌تواند چیزهای زیادی در مورد آن‌چه آن شخص واقعا می‌خواهد بگوید به شما بگوید.

۱۰. روش‌های دیگر ارتباط غیر کلامی

لباس، کیف، عینک و حتی خودکار و مداد می‌توانند پیام‌های غیرکلامی ارسال کنند. نوع لباس و ظاهر شما پیام‌های غیرکلامی قدرتمندی ارسال می‌کند. برخی از پیام‌ها عمدی است؛ به این صورت که کارمند، پیراهن تیم ورزشی مورد علاقه‌اش را می‌پوشد یا کارمندی که هر روز به‌طور سنتی، کت‌وشلوار می‌پوشد.
افراد ممکن است پیام‌های دیگری از دسته ارتباط غیر کلامی را ناخواسته و بدون اینکه متوجه تأثیر پیام خود بر گیرنده شوند، ارسال کنند. کسی که لباس سنتی می‌پوشد، ممکن است غیرقابل دسترس به نظر برسد؛ اما قصد او، این نبوده است؛ شاید فرد با کت‌وشلوار راحت‌تر باشد یا بخواهد در محیط کار آماده، قابل‌اعتماد و قابل‌اطمینان به نظر برسد.
کسی که بلوز کوتاه پوشیده، ممکن است دوست داشته باشد که همکاران او را جذاب ببینند که این هم در محیط کار، مشکلات جدیدی به همراه دارد. با این حال، در بهترین حالت، خوب است بدانید که کارمندان پیام‌های متفاوتی می‌فرستند.تک کارت
 

۱. نحوه چیدمان دفتر 

نحوه چیدمان محیط کار برای کارمندانی که وارد آن می‌شوند، پیامی ارسال می‌کند. جایی که میز خود را قرار می‌دهید، فاصله بین صندلی شما و بازدیدکنندگان و دکوری که شما را از همکاران جدا می‌کند، همه با قدرت صحبت می‌کنند.

۲. ارتباط غیر کلامی و کلامی ناهمگون

وقتی بین آنچه شما به‌صورت شفاهی بیان می‌کنید و سیگنال‌های غیر کلامی که ارسال می‌کنید، عدم تطابق وجود داشته باشد، ارتباط غیر کلامی، مخاطبان را بیشتر درگیر می‌کند.
به‌عنوان مثال، وقتی یکی از کارمندان به شما می‌گوید که همه چیز خوب است، اما لحن، حالت چهره، وضعیت بدن و لبخند نزدن او چیز دیگری نشان می‌دهد، شما کلمات را باور نمی‌کنید.
در نتیجه، اگر قرار است ارتباطات غیر کلامی‌تان به‌عنوان ابزاری برای بهبود ارتباطات کلی شما مفید واقع شود، باید در مورد تطبیق ارتباطات غیر کلامی خود با کلماتتان آگاهی داشته باشید.
۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *