رشد کسب و کار, روانشناسی

۱۰ نکته برای بهبود ارتباط غیر کلامی

ده نکته ارتباط غیر کلامی

ارتباط غیر کلامی برای مواقعی کاربرد دارد که شما می خواهید بدون یک کلمه صحبت کردن رفتار فرد مقابل را تحلیل کنید و نسبت به ویژگی هایی که از خود بروز می دهد بتوانید بهترین ارتباط را با او برقرار کنید یا مذاکره ای سودمند برای خود ایجاد کنید. همینطور زمانی که به مکانی می روید می توانید در ابتدای کار با زبان بدن خود تسلط کامل خودتان را به محیط نشان دهید تا دیگران از شما حساب ببرند و بتوانید با تسلط کامل به خواسته ی خود برسید.

فهرست مطالب

در مطالب مرتبط با روانشناسی و بهبود کسب و کار به نکات زیادی برای تسلط بر دیگران و به نتیجه رساندن صحبت ها آنطور که شما می خواهید را بیان کرده ایم و حتما پیش نهاد می کنم این بخش های سایت را مطالعه کنید. در این بخش در سایت تک کارت نیز می خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که بتوانید از آنها برای موفقیت دو چندان خود در زندگی و کسب و کارتان استفاده کنید. پس با تک کارت همراه باشید.

۱. به سیگنال‌های غیرکلامی توجه کنید

افراد می‌توانند روش‌های مختلفی برای برقراری ارتباط غیر کلامی استفاده کنند، بنابراین به مواردی مانند تماس چشمی، حالات و وضعیت بدن، حرکات بدن و تن صدا توجه کنید. همه این سیگنال‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی را بیان کنند که در قالب کلمات بیان نمی‌شوند.
با توجهِ بیشتر به سخنان ناگفته دیگران، توانایی برقراری ارتباط غیر کلامی را در خود بهبود ‌بخشید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را نیز مطالعه نمایید:

آشنایی با زبان بدن

قدرت کلام

شخصیت شناسی از روی ظاهر

۲. به رفتارهای ناسازگار دقت کنید

اگر سخنان کسی با رفتارهای غیرکلامی او مطابقت ندارد، باید به او توجه دقیق داشته باشید. به‌عنوان مثال، کسی به شما می‌گوید که خوشحال است درحالی‌که به زمین خیره شده و اخم کرده ‌است.
وقتی کلمات با ارتباط غیر کلامی مطابقت ندارند، افراد تمایل دارند که گفته‌ها را نادیده بگیرند و در عوض روی ناگفته‌های حالات، افکار و احساساتشان تمرکز کنند؛ بنابراین وقتی کسی چیزی می‌گوید اما زبان بدن او چیز دیگری را نشان می‌دهد، توجه بیشتر به آن نشانه‌های غیرکلامی ظریف می‌تواند مفید باشد.
 

۳. از تماس چشمی خوب استفاده کنید

تماس چشمی خوب یکی دیگر از مهارت‌های ضروری ارتباط غیر کلامی است. وقتی افراد به چشمان دیگران نگاه نکنند، به‌نظر می‌رسد که از چیزی فرار می‌کنند یا می‌خواهند چیزی را پنهان کنند. از طرف دیگر، تماس چشمی بیش از حد ممکن است به‌نظر خصمانه یا اضطراب‌آور باشد.تک کارت
با این‌که تماس چشمی بخش مهمی از ارتباط غیر کلامی است، اما لازم است به‌یاد داشته باشید که تماس چشمی خوب به معنای خیره‌شدن کامل در چشمان کسی نیست. چگونه می‌توان گفت که تماس چشمی به چه میزان مناسب است؟
برخی از کارشناسان ارتباطات، زمان تماس چشمی را بین چهار تا پنج ثانیه، توصیه می‌کنند. تماس چشمی مؤثر باید هم برای شما و هم برای شخصی که با او صحبت می‌کنید احساس طبیعی و راحتی داشته باشد.

۴. بر روی تن صدا تمرکز کنید

تن صدای شما می‌تواند اطلاعات زیادی از اشتیاق تا بی‌علاقگی یا عصبانیت را منتقل کند. صدا می‌تواند یک روش مؤثر برای تقویت پیام شما در ارتباط غیر کلامی باشد.
بفهمید که چگونه صدای شما در نحوه پاسخ دیگران به شما تأثیرگذار است. سعی کنید با استفاده از لحن خود بر ایده‌هایی که می‌خواهید بیان کنید، تأکید کنید.
به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید به چیزی علاقه واقعی نشان دهید، اشتیاق خود را با استفاده از یک صدای سرزنده ابراز کنید. چنین سیگنال‌هایی نه‌تنها احساسات شما را درباره یک موضوع منتقل می‌کنند، بلکه می‌توانند در ایجاد علاقه در افرادی که به صحبت شما گوش می‌کنند نیز کمک کنند.تک کارت
 

۵. سؤال بپرسید

اگر در مورد سیگنال‌های غیرکلامی شخص دیگری سردرگم شدید، از سؤال پرسیدن نترسید. یک راه خوب در ارتباط غیر کلامی این است که تفسیر خود را از آنچه گفته شده است تکرار کنید و توضیح دهید. چند نمونه از این موارد:
• «بنابراین شما می‌گویید که…»
• «منظور شما این است که ما باید…»
• «آن‌طور که من متوجه شدم، شما فکر می‌کنید…»
گاهی اوقات، پرسیدن چنین سؤالاتی به‌سادگی می‌تواند وضعیت را به‌مراتب واضح‌تر کند. به‌عنوان مثال، ممکن است شخصی سیگنال‌های غیرکلامی خاصی ارائه دهد زیرا چیز دیگری در ذهن دارد. با تحقیق بیشتر در مورد پیام و منظور آن‌ها، ممکن است ایده بهتری از آنچه واقعا می‌گویند، به‌دست آورید.

۶. از سیگنال‌ها استفاده کنید تا معنا ببخشید

به‌یاد داشته باشید که ارتباط غیر کلامی و کلامی برای انتقال پیام با یکدیگر همکاری می‌کنند. با استفاده از زبان بدن که گفته‌های شما را تقویت و پشتیبانی می‌کند، می‌توانید ارتباط گفتاری خود را بهبود ببخشید. این امر می‌تواند به‌ویژه در هنگام سخنرانی‌ها مفید واقع شود.تک کارت
به‌عنوان مثال، اگر هدف شما این است که در هنگام سخنرانی، با اعتماد به نفس و آماده به‌نظر برسید، باید روی ارسال سیگنال‌های غیرکلامی متمرکز شوید تا دیگران، شما را یک فرد از خود مطمئن و توانا ببینند. این‌گونه می‌توانید فردی بااعتمادبه‌نفس به‌نظر برسید:
• محکم در جای خود بایستید.
• شانه‌ها را عقب نگه دارید.
• وزن خود را روی هر دو پا متعادل نگه دارید.
 

۷. به سیگنال‌ها به‌عنوان یک ساختار کامل نگاه کنید

بخش مهم دیگر در مهارت‌های ارتباط غیر کلامی خوب شامل داشتن دید جامع‌تر نسبت به راهی است که فرد با آن ارتباط برقرار می‌کند. یک حرکت، می‌تواند به معنای هر چیزی باشد یا حتی هیچ مفهومی نداشته باشد.
نکته کلیدی در خواندن دقیق رفتارهای غیرکلامی جستجوی گروه‌هایی از سیگنال‌هاست که یک نکته مشترک را نشان می‌دهند. اگر بیش از حد فقط روی یک سیگنال تأکید کنید، ممکن است به نتیجه نادرستی درباره آنچه شخص سعی در گفتن آن دارد برسید.

۸. موقعیت‌ها را در نظر بگیرید

وقتی در حال برقراری ارتباط با دیگران هستید، همیشه وضعیت و زمینه ارتباط را در نظر بگیرید. برخی موقعیت‌ها به رفتارهای رسمی‌تری نیاز دارند که ممکن است در شرایط دیگر، بسیار متفاوت تفسیر شود.تک کارت
در نظر بگیرید که آیا رفتارهای غیرکلامی متناسب با زمینه هست یا خیر. اگر می‌خواهید ارتباطات غیرکلامی خود را بهبود ببخشید، بر راه‌هایی متمرکز شوید که سیگنال‌های شما را با سطح رسمیت لازم در آن شرایط، منطبق کند.
به‌عنوان مثال، زبان بدن و ارتباط غیر کلامی که در محل کار خود استفاده می‌کنید احتمالا با نوعی سیگنال که در یک شب معمولی با دوستانتان می‌فرستید بسیار متفاوت است. سعی کنید سیگنال‌های غیرکلامی خود را با شرایط مطابقت دهید تا اطمینان حاصل کنید که پیامی را که واقعا می‌خواهید ارسال کنید، منتقل می‌کنید.
 

۹. آگاه باشید که سیگنال‌ها ممکن است اشتباه خوانده شوند

به عقیده برخی، محکم دست‌دادن نشان‌دهنده یک شخصیت قوی است. درحالی‌که ضعیف دست‌دادن را نشانه کمبود قدرت می‌دانند. این مثال، نکته مهمی را در مورد احتمال بدخوانی سیگنال‌های غیرکلامی درارتباط غیر کلامی است. همیشه به‌یاد داشته باشید که دنبال گروهی از رفتارها باشید. رفتار کلی فرد بسیار گویاتر از یک حرکت است که جداگانه بررسی شود.

۱‍۰. تمرین کنید

به‌نظر می‌رسد که برخی از افراد در استفاده مؤثر از ارتباط غیر کلامی و تفسیر صحیح سیگنال‌های دیگران تبحر خاصی دارند. از این افراد، اغلب به‌عنوان کسانی که توانایی «ذهن‌خوانی» دارند، یاد می‌شود.تک کارت
در حقیقت، ارتباط غیرکلامی مهارتی است که می‌توانید آن را ارتقا دهید. با توجه دقیق به رفتارهای غیرکلامی و تمرین انواع مختلف ارتباط غیرکلامی با دیگران، می‌توانید این مهارت را در خود ایجاد کنید.
با دقت در رفتارهای غیرکلامی و تمرین مهارت‌های خود، می‌توانید توانایی‌های ارتباطی خود را به‌طرز چشمگیری بهبود بخشید.
 

سخن آخر

داشتن مهارت‌های ارتباط غیر کلامی ضروری است؛ و می‌تواند انتقال نظر شما و دریافتن آنچه دیگران قصد دارند به شما بگویند را آسان کند. به‌نظر می‌رسد برخی از افراد، کاملا طبیعی از این مهارت‌ها برخوردار هستند، اما هرکسی می‌تواند با تمرین، مهارت‌های غیرکلامی خود را ارتقا دهد.
۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *