آشپزی, آموزشی

طرز تهیه ماکارونی

ماکارونی

ماکارونی در بین مردم تمام کشورها پرطرفدار است و دلیل این پر طرفدار بودن طعم آن ، سریع و راحت بودن پخت و همچنین دستور پخت های متفاوتی است که برای آن ارائه شده است. در کشور ما نیز مانند اکثر دنیا ماکارونی پر طرفدار است و امروز می خواهیم شما را با یک دستور پخت ساده و سریع در سایت تک کارت برای پخت ماکارونی های خوشمزه آشنا کنیم. ماکارونی (به انگلیسی: macaroni، به ایتالیایی: maccheroni) یک نوع پاستای خشک است که به‌طور سنتی شکل گرفته و در اشکال و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شود و دارای طعم و رنگ‌های متفاوت است.

فهرست مطالب

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد مورد نیاز مقدار
ماکارونی
۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده
۲۵۰ گرم
پیاز بزرگ
۱ عدد
قارچ (دلخواه)
۱۰۰ گرم
سیب زمینی بزرگ
۲ عدد
نخود فرنگی (دلخواه)
۱۰۰ گرم
فلفل دلمه ای (دلخواه)
۱ عدد
رب گوجه فرنگی
۳ قاشق غذا خوری
نمک ، فلفل سیاه ، رزدچوبه
به مقدار لازم
روغن
به مقدار لازم

آماده کردن سس ماکارونی

برای تهیه ماکارونی مجلسی ابتدا باید سس ماکارونی را آماده کنیم، برای این منظور پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز نرم و سبک شود.
در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز داغ می افزاییم، سپس مجددا تفت دادن را ادامه می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در این مرحله گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد. تک کارت
در همین حین فلفل دلمه ای و قارچ را پس از شستشو به صورت دلخواه خرد می کنیم و به همراه نخود فرنگی به تابه اضافه می کنیم. نخود فرنگی، قارچ و فلفل دلمه ای را هم کمی تفت می دهیم، سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم.
نکته: حتما قبل از خرد کردن قارچ، پوست های نازک روی آنرا جدا کنید.
رب گوجه فرنگی را خوب تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود ، علاوه بر این تفت دادن رب باعث می شود در پایان پخت ماکارونی خوشرنگ تری داشته باشیم. پس از تفت دادن رب گوجه فرنگی ۱ لیوان آب اضافه می کنیم و درب تابه را قرار می دهیم تا گوشت به آرامی بپزد.
هر چند دقیقه یکبار مواد سس ماکارونی را هم می زنیم و کمی مخلوط می کنیم تا ته نگیرد. زمانی که آب داخل تابه تبخیر شد سس آماده است. پس از اینکه سس ماکارونی آماده شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

همچنین مطالعه کنید:

طرز تهیه پاستا

طرز تهیه جگر آرناووت (ترکی)

طرز تهیه رولت گوشت

طرز تهیه ماکارونی

ابتدا یک قابلمه را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به سرعت به جوش بیاید. در ادامه مقداری نمک و روغن مایع داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید آب درون قابلمه به جوش بیاید.
پس از اینکه آب به جوش آمد ماکارونی ها را داخل آب قرار دهید، سپس اجازه دهید ماکارونی ها کمی نرم شوند سپس آنها را از داخل آب جوش خارج کنید و با آب سرد آبکشی کنید. زمان دقیق آبکشی ماکارونی ها زمانی است که اطراف ماکارونی ها نرم و مغزشان سفت است.
به اصلطاح عامیانه باید ماکارونی را کمی زنده بردارید تا پس از پایان پخت ماکارونی شما له یا خیلی نرم نشود. در این مرحله قابلمه ای که برای پخت ماکارونی در نظر گرفته اید روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخل آن بریزید. تک کارت
در ادامه سیب زمینی را به صورت ورقه ای (نه خیلی ضخیم که نرم شود نه خیلی نازک که بسوزد) خرد کنید و کف قابلمه بچینید. اجازه دهید سیب زمینی ها کمی سرخ شوند سپس کمی از ماکارونی آبکش شده را روی سیب زمینی ها می ریزیم.
پس از اینکه روی سیب زمینی ها را با ماکارونی پوشاندیم کمی از سس ماکارونی را اضافه می کنیم و به همین ترتیب قابلمه را با لایه هایی ماکارونی آبکش شده و سس ماکارونی پر می کنیم. توجه داشته باشید که لایه آخر باید حتما ماکارونی باشد.
در پایان درب قابلمه را قرار می دهیم و حرارت را زیاد می کنیم تا بخار درون قابلمه بپیچد سپس حرارت را ملایم می کنیم و اجازه می دهیم ماکارونی با حرارت ملایم دم بکشد. تقریبا یک ساعت زمان نیاز تا ماکارونی دم بکشد.
پس از اینکه ماکارونی آماده شد آنرا درون قابلمه مخلوط می کنیم تا سس به تمام نقاط ماکارونی برسد سپس در صورت تمایل کمی روغن به آن می دهیم.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه زولبیا و بامیه در خانه

طرز تهیه کشک و بادمجان

طرز تهیه جوجه کباب بدون استخوان

چرا ماکارونی خمیر می شود؟

مهم ترین دلیلی که باعث می شود ماکارونی شما خمیر شود این است که آنرا در زمان مناسب آبکشی نکرده باشید. در زمان قرار دادن ماکارونی در آب جوش نباید بگذارید ماکارونی بیش از حد در آب جوش بماند زیرا خیلی سریع نرم می شود و در پایان پخت له می شود. نکته دیگر اینکه زمان آبکش ماکارونی حتما از آب سرد برای آبکشی ماکارونی ها استفاده کنید و سعی کنید ماکارونی ها را با دست از هم جدا کنید.
 

چکار کنیم رشته های ماکارونی به هم نچسبند؟

مورد بسیار مهم برای خراب نشدن بافت ماکارونی این است که از آب جوش استفاده کنید و ظرف شما به اندازۀ کافی آب داشته باشد تا تمام قسمت های ماکارونی به خوبی پخته و نرم شود. قابلمه های مخصوص پخت ماکارونی و پاستا طول زیاد و عرض کمی دارند و بهترین گزینه برای پخت همیشگی ماکارونی هستند. تک کارت
در حین پخت ماکارونی در ظرف آب جوش به آن کمی روغن، نمک و زردچوبه اضافه کنید. هر کدام از این افزودنی ها کاربرد خاص خودشان را خواهند داشت. افزودن روغن باعث می شود رشته های ماکارونی کمتر به هم بچسبد. افزودن نمک باعث می شود طعم ماکارونی شما دگرگون شده و فوق العاده خوشمزه تر شود و افزودن زردچوبه نیز رنگ جذابی و به غذای شما خواهد داد و ماکارونی بافت رشته ای خود را از دست نخواهد داد و به هم نخواهد چسبید.
پس از اضافه کردن ماکارونی به ظرف آب جوش حتماً چند مرتبه آن را هم بزنید.
اگر ماکارونی را بعد از آبکش کردن دم نمی کنید اصلاً پس از پخت روی آن آب سرد نریزید.
ریختن آب سرد پس از پخته شدن ماکارونی روی آن باعث می شود قسمت زیادی از نشاستۀ ماکارونی از بین برود ولی ماکارونی ظاهر بهتری پیدا می کند و رشته های آن به هم نمی چسبد اما از طرفی هم ممکن است سس ماکارونی به خوبی روی آن ننشیند. این کار را با توجه به ذائقه و سلیقۀ خود می توانید امتحان کنید. تک کارت
 
در این موارد هم بخوانید:
 

۲ نکته در مورد سس ماکارونی

در سس ماکارونی از طعم دهندۀ مخصوص ماکارونی استفاده کنید و در انتها مقدار کمی دم شدۀ زعفران را به آن بیفزایید.
اگر مایل هستید سس ماکارونی را هنگام سرو کردن روی آن بریزید حتماً کمی سس را شل تر بردارید. تک کارت
راز خوشمزه شدن ماکارونی این است که کمی آن را تند تر از سایر غذاها تهیه کنید و برای تند شدن آن از فلفل سیاه و فلفل قرمز استفاده کنید. اما دقت کنید که غذایتان بیش از حد تند نشود و حتماً قبل از دم کردن ماکارونی طعم سس آن را بچشید. اگر بیش از اندازه تند شده بود بهترین راه برای گرفتن تندی غذا آن این است که یک عدد سیب زمینی نگینی شده به آن اضافه کنید و اگر زمان کافی داشتید مقدار مواد اولیۀ آن را افزایش دهید. افزودن چند قطره آب لیموی ترش و تازه هم به کمتر کردن طعم خیلی تند غذا کمک می کند.
۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *