آشپزی, آموزشی

طرز تهیه قورمه سبزی

آموزش تهیه قورمه سبزی

میدونستید روز جهانی قورمه سبزی هم داریم؟ اولین شنبه از آذر ماه هر سال رو روز جهانی قورمه سبزی می نامند. قُرمه‌سبزی، قورمه‌سبزی، سبزی خورش یا خورش سبزی از خورش‌های ایرانیان و یکی از خوراک‌های ملی ایران است که معمولاً با برنج (چلو) و پیاز سرو می‌شود. قورمه سبزی با دو نوع گوشت در ایران مرسوم است ، با گوشت مرغ در بخش های شمالی ایران و با گوشت قرمز در سایر بخش های ایران که به خاطر طعم و خوشمزگی بیشتر مرسوم است، به خاطر گستردگی جغرافیای ایران این خورشت را در هر بخش با موادی متفاوت درست می کنند اما مرسوم ترین طرز تهیه قورمه سبزی را برایتان آورده ایم و می توانید با این دستور پخت در سایت تک کارت یه خورشت خوشمزه و ایرانی رو تهیه کنید. در ادامه با تک کارت همراه باشید.

فهرست مطالب

مواد اولیه برای ۴ نفر

مواد غذایی مقدار
گوشت خورشتی
۳۰۰ گرم
سبزی خورشتی
۵۰۰ گرم
لوبیا (قرمز و چیتی)
۱۵۰ گرم
پیاز (بزرگ)
۱ عدد
لیمو عمانی
۴ عدد
روغن مایع
به مقدار نیاز
نمک
به مقدار نیاز
فلفل سیاه
به مقدار نیاز
زردچوبه
به مقدار نیاز
آبغوره
به مقدار نیاز
آب نارنج ( دلخواه)
به مقدار نیاز

خیساندن لوبیا

اولین اقدام برای تهیه قورمه سبزی خیساندن لوبیا قرمز می باشد. برای گرفتن نفخ لوبیا قرمز آن را داخل یک کاسه حاوی آب قرار دهید. توصیه ما این است که هر زمانی تصمیم گرفتید قورمه سبزی تهیه کنید از شب قبل لوبیا قرمز را بخیسانید.

خرد کردن پیاز

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه مقداری روغن مایع داخل قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته اید بریزید. پیاز را کمی تفت دهید تا شفاف شود، سپس مقداری زردچوبه و در صورت تمایل فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که ادویه ها کامل به خورد پیاز بروند.تک کارت

گوشت را آماده کنید

گوشت را پس از شستشو به صورت قورمه ای خرد کنید و به قابلمه خورش اضافه کنید. بهتر است قطعات گوشت خیلی درشت نباشند زیرا علاوه بر اینکه دیرتر پخته می شوند روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارند.
پس از اضافه کردن گوشت به پیاز ، آنرا به خوبی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود. پس از اینکه گوشت سرخ شد لوبیا قرمز را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. لوبیا قرمز را یکی دو دقیقه تفت دهید، سپس سه لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.

آماده کردن سبزی

حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید، سپس آنرا ملایم تر کنید تا گوشت و لوبیا قرمز به آرامی بپزند. برای پخت گوشت و لوبیا قرمز حدود ۲ ساعت زمان نیاز است. در ادامه سبزی خورشتی را پس از پاک کردن و شستشو به صورت ساطوری خرد کنید.
سبزی قورمه سبزی بر خلاف سبزی دیگر غذاها مثل آش و کوکو باید به طور کامل به صورت ریز خرد شود. دلیل این امر این است که اگر سبزی قورمه سبزی به صورت درشت خرد شود، خورش جا نمی افتد.
در صورتی که می خواهید خورش قورمه سبزی به خوبی روغن بیندازد، حتما باید آنرا به صورت کاملا ریز خرد کنید. اگر از چاقو برای خرد کردن سبزی استفاده می کنید، حتما از یک چاقوی تیز استفاده کنید تا سبز له نشود.تک کارت

اضافه کردن سبزی

سبزی خورشتی را به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه جداگانه سرخ کنید. هر چقدر سبزی را بیشتر سرخ کنید رنگ قورمه سبزی شما تیره تر خواهد شد. پس از گذشت یک ساعت از پخت لوبیا و گوشت، سبزی را پس از سرخ کردن به قابلمه خورش اضافه کنید.

سبزی مخصوص قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی به طور معمول متشکل از تره ، جعفری ، شنبلیله ، گشنیز و اسفناج می باشد که البته این ترکیب در شهرهای مختلف متفاوت است. مثلا در شهرهای جنوبی کشور سبزیجات معطر دیگری مثل سیر سبز و شوید نیز به ترکیب اصلی سبزی قورمه سبزی اضافه می شود.
در استان آذربایجان هم به سبزی قورمه سبزی سبزیجاتی مثل ترخون اضافه می شود که باعث تند و تیزتر شدن طعم خورشت می شود. یکی از نکات مهم در مورد سبزی قورمه سبزی این است که توصیه می شود از شنبلیله به مقدار کم در این خورش استفاده شود زیرا شنبلیله به مقدار زیاد می تواند باعث تاثیر منفی روی طعم و عطر خورش شود.
اگر می خواهید قورمه سبزی شما مثل جنوبی ها سیاه و تند و تیز شود باید از سبزی خورشتی که کمی متفاوت تر از سبزی خورشتی معمولی است استفاده کنید. جنوبی ها از سیر سبز و شوید هم در سبزی خورشتی خود استفاده می کنند.
نکته دیگر اینکه باید سبزی را بیشتر از حد معمول سرخ کنید تا کاملا سیاه شود و در آخر هم به یاد داشته باشید که باید از فلفل سیاه و فلفل قرمز فراوان برای تند شدن خورش استفاده کنید چون خورش قورمه سبزی جنوبی به صورت تند سرو می شود.

اضافه کردن مخلفات

در این مرحله می توانید لیمو عمانی ها را به همراه فلفل سیاه ، آبغوره و کمی آب نارنج به قابلمه اضافه کنید. یکی از نکات مهم در این مرحله این است که حتما لیمو عمانی ها را از وسط نصف کنید و تخمه های آن را خارج کنید.
تخمه های لیمو عمانی می توانند باعث تلخ شدن طعم خورش ما شوند. توصیه می کنیم نمک را پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت به خورش اضافه کنید زیرا باعث می شود که گوشت دیرتر بپزد. در صورتی که آب خورش کم شده بود می توانید مقداری آب جوش اضافه کنید.تک کارت

بخش پایانی

در ۱۵ دقیقه پایانی طعم خورش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک، فلفل سیاه و انواع ادویه های دلخواه خود را اضافه کنید. پس از اینکه خورش به خوبی روغن انداخت، آنرا در ظرف خورشت خوری بکشید و به همراه برنج سرو کنید.

جا افتادن قرمه سبزی

اصلی ترین نشانه یک قورمه سبزی جا افتاده و مجلسی این است که آب و دان قورمه سبزی از هم جدا نباشد. ( یعنی زمانی که قورمه سبزی را در خورش خوری می کشید سبزی ، لوبیا و گوشت قورمه سبزی از آب آن جدا نباشد )
نکته دیگر اینکه وقتی خورش را روی برنج می ریزید نباید آب قورمه سبزی کف بشقاب جمع شود. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید حتما در پایان پخت اجازه دهید آب اضافی قورمه سبزی تبخیر شود و شروع به روغن انداختن بکند سپس آنرا از روی حرارت بردارید و بکشید.

روغن انداختن قورمه سبزی

یکی از فوت های و فن مهم در تهیه خورش قورمه سبزی این است که کاری کنید که خورش شما به خوبی روغن بیندازد. روغن انداختن قورمه سبزی علاوه بر اینکه ظاهر خورش را زیباتر می کند باعث می شود طعم بهتری را نیز تجربه کنید. نکته اول برای روغن انداختن قورمه سبزی همانطور که در بالا ذکر کردیم سرخ کردن سبزی خورشتی است.تک کارت
اگر سبزی خورشتی به خوبی سرخ شود خورش شما روغن بیشتری خواهد انداخت. نکته دوم هم این است که پس از اینکه گوشت و لوبیا قرمز پختند یک قطعه کوچک یخ به خورش اضافه کنید که باعث شوک به مواد خورش می شوند و به روغن انداختن خورش کمک می کند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

1 نظر در “طرز تهیه قورمه سبزی

  1. امیررضا گفت:

    بهترین خورشت ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *