آموزشی, نرم افزار

کلیدهای میانبر ویندوز

کلیدهای میانبر ویندوز

کلید های میانبر نقش به سزایی در بالا بردن سرعت کارها دارند، می توانید به جای چندین کلیک با نگه داشتن دو یا سه دکمه کاری را که می خواهید سریعتر انجام دهید. کلیدهای میانبر در هر برنامه ای متفاوت هستند ولی برخی کلیدها در تمام برنامه ها یکسان هستند مانند کلید Ctrl+S که برای ذخیره سازی استفاده می شود. در این بخش در سایت تک کارت ما قصد داریم کلیدهای میانبر پر کاربرد ویندوز و همینطور کلیدهای میانبری که کمتر شناخته شده اند را به شما معرفی کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

فهرست مطالب

مهم‌ترین و رایج‌ترین میانبرها

کلید Win منوی استارت ویندوز ۷ و ۱۰ و ۱۱ را باز می‌کند و امکان تایپ کردن و جستجوی بی‌درنگ را فراهم ساخته است. این روند بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از جابجا کردن ماوس و بردن به روی دکمه استارت و سپس تایپ کردن است. در ویندوز ۸ و ۸.۱ با زدن این دکمه به صفحه آغازین ویندوز می‌روید. احتمالاً میانبرهایی که مربوط به ویرایش متن هستند، بیشترین استفاده را برای ما داشته‌اند.
برش، کپی و چسباندن با استفاده از دکمه‌های میانبر
Crtrl + X: این دکمه برای برش (cut) متن انتخابی یعنی برداشتن از یک جا و چسباندن در جای دیگر استفاده می‌شود.
Ctrl + C: این میانبر برای کپی کردن متن یعنی ایجاد نسخه ثانویه‌ای از متن در حافظه کلیپ بورد ویندوز استفاده می‌شود.
Ctrl + V: برای چسباندن (paste) متن یعنی گذاشتن متن درون حافظه کلیپ بورد در جای جدید استفاده می‌شود.
این کلیدهای میانبر در کیبورد استاندارد QWERTY پشت سر هم قرار دارند و باعث شده است که پیدا کردن آن‌ها راحت باشد.
برای این که این میانبرها را بهتر به خاطر بسپارید، تصور کنید که X که شبیه قیچی هست برای برش، C که اولین حرف کلمه Copy است برای کپی کردن و V که شبیه فلش رو به پایین است، برای قرار دادن آیتم کپی شده در موقعیت جدید استفاده می‌شود. البته فراموش نکنید که کپی و چسباندن تنها برای متن به کار نمی‌رود و در مورد تصاویر و چیزهای دیگر نیز کاربرد دارد.تک کارت

انتخاب همه

برای این که در هر وضعیتی، همه آیتم‌های موجود را انتخاب کنید، می‌توانید از میانبرهای Ctrl + A استفاده کنید. اگر مشغول وارد کردن متنی در مرورگر کروم هستید، این میانبر باعث می‌شود که همه متنی که نوشته‌اید، انتخاب شود. اگر این میانبرها را در هر نقطه از صفحه بزنید، همه عناصر صفحه انتخاب می‌شوند که شامل تصاویر و همچنین فرمت‌بندی متن است.تک کارت
 
انتخاب همه موارد به خصوص زمانی که می‌خواهید تعداد زیادی فایل را همزمان انتخاب کنید، یا زمانی که می‌خواهید همه متنی که وارد کرده‌اید را انتخاب کرده و در جای دیگری بچسبانید، بسیار مفید خواهد بود. کشیدن و انتخاب کردن دستی فایل‌ها یا متن، با استفاده از ماوس کار دشواری است.
 

بازگردانی (Undo) و اعمال مجدد (Redo)

Ctrl + Z باعث می‌شود هر کاری که انجام داده‌اید لغو شود و زمانی که هر گونه کاری در رایانه انجام می‌دهید که مستعد بروز خطا است، بسیار مفید است. مثلاً ممکن است مشغول ویرایش یک تصویر باشید یا سندی‌ را فرمت بندی می‌کنید. در این موارد به راحتی می‌توانید با استفاده از این میانبر مسیر خود را اصلاح کرده و به حالت‌های قبلی باز گردید. همتای این دکمه یعنی Ctrl + Y باعث می‌شود که کاری که قبلاً انجام گرفته است مجدداً اعمال شود. استفاده از این دو کلید میانبر باعث می‌شد که میزان بروز خطا در روند کارهایتان به صفر برسد.
 

روش‌های مختلف برای حذف

زمانی که مشغول تایپ هستید به جای استفاده از دکمه backspace برای حذف یک به یک کاراکترها می‌توانید از Ctrl + Backspace برای حذف یک‌باره یک کلمه استفاده کنید. این میانبر همچنین به صورت Ctrl + Delete برای حذف جمله مقابل کرسر استفاده می‌شود.

فیلم گرفتن و اسکرین شات از صفحه

در ویندوز ۱۰ و ۱۱ امکان جالبی برای کسانی که علاقه مند هستند به ساخت آموزش یا گیمینگ در نظر گرفته شده است و دیگر نیازی به نصب نرم افزارهای اضافه ندارند و می توانند به سرعت و با زدن کلید های میانبر ویندوز و “ل فارسی یا G انگلیسی” win+G شروع به ضبط کنند و فیلم را در سیستم ذخیره کنید.تک کارت
 
 

ذخیره‌سازی، باز کردن و پرینت گرفتن از فایل‌ها

با استفاده از میانبر Ctrl + S می‌توانید هر فایلی که مشغول کار بر روی آن هستید را ذخیره نمایید و بهتر است این کار را به یک عادت تبدیل کنید تا از دست رفتن تغییراتی که روی فایل‌ها ایجاد می‌کنید، جلوگیری نمایید. در یک مرورگر نیز می‌توان از این دکمه‌ها برای ذخیره‌سازی یک صفحه وب جهت مرور آفلاین استفاده کرد. میانبر کیبورد برای Save As یعنی ذخیره‌سازی فایل با یک نام جدید به برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. در برنامه ورد مایکروسافت می‌توانید از دکمه F12 استفاده کنید؛ اما در بسیاری از برنامه‌های دیگر کلیدهای میانبر برای Save As به صورت Ctrl + Shift + S هستند.
میانبر Ctrl + O در هر برنامه‌ای که باشید، باعث باز شدن صفحه وارد کردن فایل به برنامه می‌شود. همچنین میانبر Ctrl + P دستوری سراسری برای چاپ گرفتن از هر نوع صفحه محسوب می‌شود.
 

بستن پنجره‌ها و برگه‌ها

در مورد نحوه باز کردن فایل‌ها و برنامه‌ها در ویندوز توضیح دادیم؛ اما برای بستن پنجره‌ها نیز کلیدهای میانبر آسانی وجود دارند. Alt + F4 باعث بسته شدن هر نوع پنجره‌ای در ویندوز می‌شود که معادل زدن X در گوشه سمت راست و بالای پنجره است. همچنین میانبر Ctrl + F4 باعث بسته شدن برگه جاری در هر پنجره‌ای می‌شود. به طور جایگزین می‌توان از میانبرهای Ctrl + W برای بستن برگه جاری استفاده کرد.
 

جستجوی اسناد

زمانی که قصد دارید در یک سند بزرگ پی‌دی‌اف، صفحه وب یا هر برنامه دیگری متنی را جستجو کنید، می‌توانید با زدن میانبر Ctrl + F نوار Find را باز کنید. هر چیزی که در جستجوی آن هستید در این نوار وارد کنید و سپس دکمه اینتر را بزنید تا نتیجه بعدی را مشاهده کنید. Shift + Enter باعث می‌شود که مورد قبلی کلمه جستجو شده در متن نمایش یابد.

جابجایی بین پنجره‌ها، برگه‌ها و نمایشگرها

در اغلب مورد سعی می‌کنیم با استفاده از کلیک بر روی آیکون برنامه‌ها در نوار وظیفه (task bar) ویندوز، بین پنجره‌های مختلف جابجا شویم. اما با استفاده از میانبر Alt + Tab می‌توانیم به سرعت بین آخرین دو برنامه‌ای که باز هستند جابجا شویم.تک کارت
 

نگه‌داشتن دکمه Alt باعث می‌شود که همه

برنامه‌های باز را ببینید و با استفاده از دکمه Tab به هر برنامه‌ای که قصد دارید، مراجعه کنید. همچنین در این وضعیت زدن دکمه Shift باعث می‌شود که به سمت عقب حرکت کنید یا دکمه‌های Win + Tab باعث می‌شود همین فرایند جابجایی بین پنجره‌ها به طرز زیباتری به نمایش درآید. توجه داشته باشید که Win + Tab باعث باز شدن صفحه دسکتاپ مجازی در ویندوز ۱۰ می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در ادامه به میانبرهای ویندوز ۱۰ مراجعه نمایید.
به طور مشابه استفاده از دکمه‌های Ctrl + Tab درون یک برنامه باعث می‌شود بین همه برگه‌های باز شدن جابجا شوید. این میانبر در نرم‌افزارهای مرورگر و همچنین هر برنامه دیگری که از برگه‌ها استفاده می‌کند به کار می‌آید.
برای این که از این امکان بیشتر بهره‌مند شوید، می‌توانید برنامه‌های پین شده در نوار وظیفه ویندوز را با زدن کلیدهای Win + 1-0 باز کنید. بدین ترتیب با زدن Win +1 تا اعداد بالاتر به ترتیب برنامه‌هایی که از سمت چپ تسک‌بار پین شده‌اند، باز می‌شوند تا این که دهمین برنامه با زدن دکمه‌های win + 0 باز می‌شود. با انتخاب شماره برنامه‌ای که قبلاً باز شده است، می‌توان مستقیماً به محیط آن برنامه وارد شد. برای مثال با قرار دادن مرورگر پیش‌فرض در جایگاه سمت چپ تسک‌بار می‌توانید هر بار به راحتی به این برنامه مراجعه کنید.
اگر از دو نمایشگر و یا به هر شکل از دسکتاپ گسترده استفاده می‌کنید، ممکن است هنگامی که از ویندوز می‌خواهید تا خروجی را به شکل دلخواه شما در نمایشگرها نشان دهد با مشکلاتی مواجه شده باشید. با استفاده از کلید های میانبر Win + p می‌توانید به طور آنی بین حالت‌های مختلف نمایش سوئیچ کنید. اگر چند نمایشگر داشته باشید می‌توانید از Win + Shift + left/Right برای جابجایی پنجره کنونی بین نمایشگرهای مختلف استفاده کنید.

باز کردن فایل اکسپلورر و مشخصات سیستم

برنامه فایل اکسپلورر ویندوز امکان جستجو در میان همه فایل‌های روی رایانه را فراهم می‌کند. یکی از بخش‌هایی که در این برنامه جهت مشاهده درایوها و دستگاه‌های متصل به رایانه بیشتر مشاهده می‌شود، صفحه computer است. با زدن دکمه‌های Win + E می‌توانید به سرعت به این صفحه برسید. زدن دکمه‌های Win + Pause باعث می‌شود که پنل مشخصات سیستم بالا بیاید و بتوانید اطلاعات پایه‌ای را در مورد رایانه خودتان مشاهده کنید.تک کارت
 

نمایش دسکتاپ

زمانی که ده‌ها پنجره روی سیستم خود باز کرده‌اید و همزمان می‌خواهید فایلی را روی دسکتاپ مشاهده کنید می‌توانید از کلیدهای میانبر Win + D استفاده کنید تا بی‌درنگ صفحه دسکتاپ رایانه به نمایش درآید. با زدن دوباره این دکمه می‌توانید به برنامه‌ای که در آن کار می‌کردید باز گردید.
 

کوچک کردن و بزرگ کردن پنجره‌ها

اگر برای لحظاتی ذهن خود را از برنامه‌ای که در آن کار می‌کنید، رها سازید می‌توانید با زدن دکمه‌های Win + M همه پنجره‌های موجود را به حالت کمینه درآورید. زمانی که بخواهید به برنامه خود بازگردید، می‌توانید دکمه‌های Shift + Win + M را بگیرید تا همه چیز به حالت قبلی باز گردد.
در اغلب برنامه‌ها دکمه میانبر F11 باعث می‌شود که پنجره برنامه به حالت تمام صفحه درآید و کل نمایشگر را پوشش دهد.

قفل‌کردن رایانه

احتمالاً تاکنون روش‌های مختلفی برای تأمین امنیت رایانه خوانده‌اید؛ اما هیچ یک از این روش‌ها در صورتی که رایانه‌تان در دسترس هر فرد عبوری قرار داشته باشد، فایده‌ای نخواهند داشت. برای این که رایانه خود را به محض بلند شدن از پشت آن قفل کنید می‌توانید دکمه‌های Win + L را بگیرید. اگر تاکنون زمانی که از پشت رایانه خود بلند شده‌اید، کسی برایتان یک شکلک مسخره در شبکه‌های اجتماعی فرستاده باشد، احتمالاً از آموختن این ترفند بسیار خوشحال خواهید شد.تک کارت
 

باز کردن صفحه امنیت و برنامه مدیریت وظایف (Task Manager)

یکی از شناخته‌شده‌ترین کلیدهای میانبر که احتمالاً به اندازه عمر خود ویندوز قدمت دارد، کلیدهای Alt + Ctrl + Del است که در زمان هنگ کردن سیستم به کمک شما می‌آید. در نسخه‌های مدرن ویندوز این دکمه‌ها صفحه امنیتی را باز می‌کنند که اجازه تغییر رمز عبور یا خارج شدن از سیستم و موارد دیگر را ارائه می‌کند. اما احتمالاً شما با زدن این دکمه‌ها به دنبال باز کردن برنامه تسک‌منیجر هستید، بنابراین می‌توانید به صورت مستقیم با زدن دکمه‌های Ctrl + Shift + Esc آن را باز کنید.
 

اتصال پنجره‌ها به کناره‌های صفحه نمایش

ویندوز ۱۰ کارکرد اسنپ کردن (اتصال به لبه‌های کناری صفحه نمایش) پنجره‌ها را افزایش داده است. علاوه بر دکمه‌های Win + Left و Win + Right می‌توانید از دکمه‌های Win + Up و Win + Down نیز برای آرایش افقی یا عمودی پنجره‌ها استفاده کنید. اگر از هر چهار دکمه استفاده کنید، می‌توانید پنجره‌های خود را در یک شبکه ۲ در ۲ نمایش دهید.
 

ارسال ایموجی در ویندوز

در ویندوز ۱۰ و ۱۱ امکان ارسال کردن ایموجی ها نیز فراهم شده است و شما می توانید با کلید های میانبر ویندوز و نقطه win+. صفحه ی مربوط به ایموجی ها را مشاهده کنید و از پایین صفحه نیز می توانید محتوای ایموجی را انتخاب کنید و از بالای صفحه نیز نوع ایموجی ارسالی را تعیین کنید.

دسکتاپ‌های مجازی

تا قبل از ویندوز ۱۰ برای بهره‌مندی از امکان دسکتاپ مجازی باید از برنامه‌های جانبی استفاده می‌کردید؛ اما از ویندوز ۱۰ به بعد این امکان در خود سیستم‌عامل گنجانده شده است.تک کارت
زدن کلیدهای میانبر Win + Tab در ویندوز ۷ باعث نمایش یک جلوه زیبا می‌شد؛ اما اینک در ویندوز ۱۰ این میانبر باعث می‌شود که حالت نمایش وظایف فعال شود. زمانی که این کلیدها را می‌فشارید، خواهید توانست با زدن دکمه‌های مختلف بین برنامه‌های باز در محیط مجازی حاضر سوئیچ کنید.
Alt + Tab: این ترکیب نیز همانند ترکیب قبلی است، به جز این که می‌توانید بین برنامه‌های باز در هر دسکتاپ سوئیچ کنید.
در خصوص دسکتاپ‌های مجازی می‌توانید از کلیدهای میانبر Win + Ctrl + D برای ایجاد یک محیط دسکتاپ جدید نیز استفاده کنید. Win + Ctrl + F4 دسکتاپ فعال را می‌بندد و Win + Ctrl + Left/Right بین دسکتاپ‌های باز سوئیچ می‌کند. توجه داشته باشید همانظور که قبلاً اشاره کردیم Alt + F4 پنجره‌های باز را می‌بندد و بدین ترتیب راحت‌تر می‌توانید این میانبرها را به خاطر بسپارید.
 

باز کردن تنظیمات و مرکز اقدام (Action Center)

در ویندوز ۱۰ دیگر چیزی به نام نوار charms وجود ندارد. در این نسخه از ویندوز کلیدهای Win + I که قبلاً آن نوار را باز می‌کرد، اینک تنظیمات را باز می‌کند. برای باز کردن مرکز اقدام که اعلان‌ها را کنترل می‌کند و برخی تنظیمات مهم در آن قرار دارند باید دکمه‌های Win + A را بزنید.
 

سخن پایانی

در ویندوز از ابتدای کار (ویندوز ۹۵ ) حدود ۴۰ کلید میانبر تعریف شده بود و پس از آن و روز به روز با به روز رسانی ویندوزها و عرضه ی نسخه های جدید ویندوز ها بر تعداد این کلید های میانبر افزوده شد و اکنون حدود ۱۸۰ کلید میانبر برای تمام کارها در ویندوز وجود دارد و اگر می خواهید با کلید های میانبر جدید آشنا شوید پیشنهاد تک کارت این است که با هر آپدیت جدید یا نسخه ی تازه ویندوز شما سری به سایت مایکروسافت بزنید و هم از قابلیت های جدید مطلع شوید و هم کلید های میانبر جدید را بشناسید. هیچ کس در دنیا با تمام کلیدهای میانبر کار نمی کند و در ویندوز یا هر برنامه ی دیگری بسته به نوع استفاده ی خودش کلیدهای میانبر آن کار را یاد می گیرد و یادگیری تمام کلیدهای میانبر می تواند گیج کننده باشد مثلا برای یک طراح کلید میانبر در فتوشاپ و ایلستریتور تفاوت دارد و گاهی ممکن است مرتکب اشتباه شود و به خاطر همین همه سعی بر این دارند تا نسبت به کار خود پر کاربردترین ها را یاد بگیرند و شما هم اگر می خواهید کاری را سریعتر انجام دهید یا با برنامه ای تخصصی کار کنید و بدون اینکه دست خود را دائم بین موس و کیبرد حرکت دهید سرعت کار را افزایش دهید بهتر است کلیدهای میانبر تخصصی کار خود را یاد بگیرید یا آنها را طوری شخصی سازی کنید (اکثر برنامه ها این قابلیت را دارند) که بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید.
۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *