رشد کسب و کار

انواع روش های بازاریابی

انواع روش های بازاریابی

بازاریابی فعالیتی است جهت معرفی برند و خدمات و افزایش فروش و جذب مشتری ثابت یا موقت، بازاریابی انواع بسیاری دارد (حدود ۲۱۰ نوع) اما در این مقاله در سایت تک کارت آمده ایم و به بازاریابی هایی که بیشتر در جامعه ی ما کاربرد دارد اشاره کرده ایم. بهتر است تمامی صاحبین کسب و کار با انواع بازاریابی آشنایی سطحی داشته باشند چرا که در تمام دوران می تواند به آنها کمک کند تا بهتر بتوانند به اهداف خود برسند.

فهرست مطالب

بحث بازاریابی، بحثی است تخصصی و معمولا کسب و کارهای بزرگ همواره نیروهای آموزش دیده و مخصوص جهت برنامه ریزی و همچنین انجام کارهای بازاریابی دارند که می توانند همیشه باعث پیشرفت کسب و کار شوند. اگر شما کسب و کاری کوچک یا متوسط دارید که نمی توانید از لحاظ مالی تیم بازاریابی تشکیل دهید بهتر است برای تبلیغات و بازاریابی همیشه قبل از شروع هر برنامه ای با مشاور خوب در ارتباط باشید که ما به شما کانون تبلیغات طرفدار را معرفی می کنیم. در بحث مشاور معمولا در شرکت های تبلیغاتی و چاپ مشاوره را نسبت به چیزهایی که خودشان دارند می دهند ، مثلا شرکتی که بیلبوردهای سطح شهر را اجاره کرده همواره به شما بیلبورد را پیشنهاد می کند و اصلا کاری به کاربردی بودن آن ندارد. اما همکاران ما در کانون تبلیغات طرفدار به خاطر گسترده بودن خدماتشان همواره ابتدا چند جلسه با شما مشورت می کنند و سپس به سمت ارائه ی بهترین شیوه ی تبلیغات و بازاریابی به شما می پردازند و در پایان نیز برنامه ای برای رسیدن شما به هدفتان می گذارند تا بهترین نتیجه را از کارهای خود بگیرید.تک کارت
 

چگونگی بکارگیری انواع بازاریابی

بازاریابی در کشورهای مختلف دنیا در غالب متنوعی صورت می ‌گیرد و در کنار تنوعی که در انواع مختلف بازاریابی در کشورهای مختلف دیده می ‌شود، شیوه بکار گیری آن‌ها با توجه به فعالیتی که توسط شرکت‌ ها و سازمان‌ ها انجام می ‌شود متفاوت است.
البته روش‌ های مختلف و چگونگی انتخاب انواع بازاریابی را مدیران شرکت ‌ها با توجه به نوع فعالیت و اهدافی که دنبال می ‌کنند، انتخاب می ‌کنند و بکارگیری آن ‌ها با روش‌ های علمی و تحقیقاتی که در بازار هدف صورت می ‌گیرد انجام می‌ شود.
 

مدل های مختلف بازاریابی در دنیا

این روز ها در ایران . همه کشور های توسعه یافته دنیا، آموزش بازاریابی و فروش جدی گرفته شده است و در امر کسب و کار و بیزینس از مدل ‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنند. بخصوص اگر در زمینه صادرات محصولات و کالاهای تولیدی خود فعال باشند، نوع بازاریابی آن ‌ها باید قوی و به گونه ‌ای باشد که بتوانند بر بازار کشورهای دیگر تسلط پیدا کنند.
اگر به ‌دنبال آن باشند که بخواهند بازاریابی را با توجه به فرهنگ ‌های مختلف و اعتقادات آن‌ ها انجام دهند باید از بازاریابی متنوع استفاده کنند. در ایران نیز انواع مختلفی از بازاریابی دیده می‌شود که با توجه به اهداف شرکت ‌ها و نوع فعالیتی که انجام می ‌دهند، صورت می‌ گیرد.
 
ممکن است این مطلب برایتان مفید باشد:
 

انواع بازاریابی با مدل های کاربردی

بازاریابی حضوری

در این نوع بازاریابی افراد متخصص و آشنا به امور بازاریابی که از فن بیان بالایی برخوردارند، با شناختی که از بازارهای هدف حاصل می ‌کنند، به شکل حضوری با استفاده از تکنیک های فروش حضوری و رو در رو به معرفی کالا و خدمات مختلف می‌پردازند.
بازاریابان در این مدل از بازاریابی وظیفه دارند با مراجعه حضوری و حتی رو در رو نسبت به معرفی کالا یا خدمات سازمان مربوطه اقدام کنند.
لذا پیش از معرفی ضروری است تا خود بازاریابان اطلاعات و آگاهی لازم را نسبت به جنس یا کالای قابل ارائه کسب کرده و سپس نسبت به مراجعه حضوری و معرفی جنس، کالا یا خدمات ارائه شده اقدام کنند.
 

انواع بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی به دو صورت کلی صورت می ‌گیرد. که شامل تلفن‌ های گویا و ارسال پیامک ‌های تبلیغاتی کوتاه می ‌باشد. یا بازاریاب از طریق ابزار تلفن نسبت به ارتباط با مشتریان اقدام می‌ کند که معرفی کالا و ارائه اطلاعات از طریق تلفن خواهد بود.
 

بازاریابی اینترنتی

در بازاریابی اینترنتی که امروزه نوعی از بازاریابی مدرن شناخته شده است از طریق اینترنت و به شکل‌ های مختلف انجام می‌ شود که شامل مواردی مثل؛
  • کلیه فعالیت‌ های صورت گرفته از طریق شبکه ‌های مجازی و کانال‌ های ارتباطی؛ اعم از اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک می‌ باشد.
  • بازاریابی ایمیلی که از طریق ایمیل و ارسال پست الکترونیک به شکل تبلیغات برای افراد یا مشتریان است.
 

بازاریابی از طریق تبلیغات

این نوع بازاریابی شامل چاپ تراکت، بنر و بیلبورد های تبلیغاتی و نیز تهیه بروشورهای مختلف جهت شناخت و آگاهی دادن به مشتری در زمینه ‌ای خاص می ‌باشد. البته تبلیغات صرفا کاتالوگ و بروشور و بیلبورد نخواهد بود در سطح وسیع ‌تری از تبلیغات از طریق رسانه‌ ها قطعا از قدرت اثرگذاری بیشتری برخوردار است.تک کارت
 

انواع بازاریابی از نوع ارائه جنس رایگان

در این نوع بازاریابی محصول را با قیمت بسیار پایین و ناچیز حتی بعضا رایگان هم ارائه می‌ کنند. چیزی مشابه اجناس یا کالاهای حراج خورده که این امکان را به شما می‌ دهد که از اجناس تولیدی فلان سازمان یا شرکت به قیمت به مراتب پائین ‌تری برخوردار گردید.
هدف اصلی از این نوع بازاریابی، فروش سایر تجهیزاتی است که در واقع تکمیل کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است.
به نوعی با این روش هم نسبت به معرفی کامل کالا یا خدمات ارائه شده اقدام شده است و هم قبل از خرید به مشتری یا مصرف کننده این امکان داده شده است تا بتواند نسبت به چگونگی و حتی کم و کیف جنس یا کالا و حتی خدمات قابل ارائه از شناخت ولو ناچیزی آگاه شود.
 

بازاریابی کاتالوگ

این مدل از بازاریابی از طریق چاپ کاتالوگ ‌ها صورت می‌گیرد که در آن عکس یا اطلاعات مربوط به جنس یا کالا روی کاتالوگ‌ ها چاپ و به افراد یا مشتریان یا حتی مصرف کنندگان توزیع می‌شود. با این مدل از توزیع به مصرف کننده یا مشتری این امکان داده می‌شود تا از طریق کاتالوگ نسبت به خدمات یا جنس تولید شده اطلاعات کامل را بدست آورد.
مطالب مفید:
 

انواع بازاریابی سبز

در این نوع بازاریابی هدف اصلی ترویج محصولاتی است که بطور کامل و صد در صد دوستدار محیط زیست هستند. استراتژی بازاریابی سبز در سال های اخیر بسیار پر طرفدار شده است و دلیل آن آگاهی جمعی از نیاز ما به محیط زیست در این کره خاکی است.تک کارت
 

بازاریابی صنعتی

این مدل از بازاریابی مربوط به شرکت ‌ها و کارخانجات بزرگ صنعتی می‌باشد که ارائه خدمات و تولیدات آنان سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است.

بازاریابی محتوا

این نوع بازاریابی شامل تولید محتوای مفید و نشر آن در کانال‌ های مختلف است. در واقع محتوای تولید شده در جهت شناخت و ارائه اطلاعات به مشتری در خصوص کالا یا خدماتی خاص می‌باشد.
سازمان یا شرکت‌ ها پس از تولید محتوا که محتواهای در غالب محتوای متنی، فیلم، عکس است در غالب مختلف از طریق شبکه‌ های اجتماعی یا فضای مجازی و حتی انواع و اقسام بروشورها و کاتالوگ‌ ها متن و محتوای تولید شده به دست مشتری یا مصرف کننده نهایی خواهد رسید.
برای اطلاعات جامع و کامل در زمینه بازاریابی محتوایی به مقال بازاریابی محتوا از بلاگ آکادمی بازار مراجعه نمایید.
 

انواع بازاریابی دیجیتال

در این مدل از بازاریابی دیجیتال با بکارگیری وسایل و تجهیزات دیجیتال مانند تلفن‌ های همراه هوشمند، رایان، تبلت و بیلبورد های دیجیتالی برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری به تبلیغ کالا و خدمات پرداخته می‌ شود.
 

بازاریابی شرکت به شرکت B2B

در بازاریابی شرکت به شرکتB2B، یک شرکت در بین سایر شرکت‌ها بازاریابی می‌کند و نسبت به معرفی کالا و خدماتی که در بین سایر شرکت‌ها دارای مشتریان خاص است، اقدام می‌کند.
 

بازاریابی گروه اجتماعی

در خصوص بازاریابی گروه اجتماعی به برآورده کردن نیازها و احتیاجات مخاطبان و مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی و در یک منطقه جغرافیایی خاص پرداخته می‌شود.
 

انواع بازاریابی تعاون

در این نوع بازاریابی همانطور که از نامش پیداست، در خصوص همکاری شرکت‌ها در جهت توسعه کالا و خدمات مختلف یا برندی خاص اقدام می‌شود.
 

بازاریابی مقاله ای

در بازاریابی مقاله‌ای، نوشتن مقالات برای تبلیغ فعالیت‌های تجاری و بیزینس یکی از مدل‌های بازاریابی محسوب می‌شود.
 

بازاریابی شبکه ای

در بازاریابی شبکه‌ای برخی از شرکت‌ها کالاها و محصولات خود را بدون حضور هیچ واسطه‌ای به دست مشتری می‌رسانند و اگر مشتری از خرید خود راضی بود می‌تواند محصولات شرکت را تنها با استفاده از تبلیغات کلامی به سایرین معرفی کند و در صورت فروش، درصدی از سود را دریافت نماید.
 
مطالب مورد پسند:
 

انواع بازاریابی محدود و نزدیک

این مدل از بازاریابی از وای فای و بلوتوث استفاده می‌شود. در این مدل از بازاریابی، فرد پیام‌های تبلیغاتی و محصولات و خدمات خود را از طریق وای فای و بلوتوث به گوشی و تبلت مشتریانی که در نزدیکی‌شان هستند، ارسال می‌کند.
 

بازاریابی مشارکت در فروش

روش بازاریابی همکاری در فروش به این معنی است که افراد با دیگر سایت‌ها همکاری داشته و محصولات و خدمات اینگونه سایت‌ها را به مشتریان معرفی و به فروش می‌رسانند که در ازای هر فروش درصدی را به عنوان پورسانت دریافت می‌کنند.
 

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی توسط رسانه‌های اجتماعی مدلی از بازاریابی است که از طریق رسانه‌های اجتماعی مثل رادیو و تلویزیون با مشتریان مختلف ارتباط برقرار می‌کنند.
 

انواع بازاریابی با اشخاص مشهور

در این نوع بازاریابی از اشخاص معروف و مشهور مانند فوتبالیست‌ها و بازیگران به عنوان سخنور برای جلب حمایت عمومی و مشتریان بیشتر استفاد می‌شود.
 

بازاریابی ابری

این نوع بازاریابی در فضای وب انجام می‌شود و تمام منابع و امکانات بازاریابی بصورت انلاین انجام می‌گیرد و مخاطبین در این نوع از بازاریابی قادر به استفاده یا اشتراک گذاری آن هستند.
 

بازاریابی چابک

در بازاریابی چابک پروژه‌های بزرگ به بخش‌های کوچک تقسیم می‌شود و هر بخش در بازه‌های زمانی مشخص انجام می‌شود.
 

بازاریابی همکاری

در این نمونه بازاریابی برندهای مختلف به منظور تبادل اطلاعات با یکدیگر در ارتباط هستند این نوع بازاریابی بر اساس محصولات، خدمات، وب سایت و موارد دیگر انجام می‌شود.
 

بازاریابی وابستگی

این روش بازاریابی به صورتی انجام می‌شود که چندین شرکت یا برند به صورت مشترک از فعالیت بازاریابی سود می‌برند.
 

بازاریابی ائتلافی

در این روش که مشابه روش بازاریابی وابستگی است، دو یا چند برند در نهایت منابع را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
 

بازاریابی رفتاری

به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که بر اساس رفتار کاربر انجام می‌شود. به این صورت می‌توان رفتار کاربران گذشته را بررسی کرده و برای استفاده از رو‌ش‌های جدید بر این اساس تصمیم‌گیری کرد.
 

بازاریابی کلاه سیاه سئو

این روش بازاریابی از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف سئو و بهینه سازی سایت استفاده می‌کند. این کار از طریق موتورهای جستجو انجام می‌شود اما نتایج آن برای بلند مدت باقی نمی‌ماند.
 

بازاریابی برندینگ

برند زیربنای یک بیزینس است. روش‌های بازاریابی که باعث شناخته شدن برند شما و معرفی آن به جامعه استفاده می‌شوند، بازاریابی برندینگ نامیده می‌شوند.
 

بازاریابی کانالی

بازاریابی کانالی به روش‌ها و استراتژی‌های گفته می‌شود که به منظور ارتقای توزیع محصول به کار برده می‌شوند.
 

بازاریابی سلبریتی

در این روش از سلبریتی‌ها و افراد مشهور برای معرفی محصول یا خدمات استفاده می‌شود.
 

بازاریابی CTA

 این روش به عنوان بخشی از بازاریابی درون سیستمی شناخته می‌شود که درون وب سایت قرار می‌گیرد. برای این منظور از تصویر، متن یا یک بنر استفاده می‌شود و فرد برای کلیک بر روی آن و در نهایت هدایت به صفحه فروشگاه تشویق می‌شود.
 

بازاریابی محدود

این روش از فناوری‌های مختلفی مانند وای فای و بلوتوث برای معرفی محصولات و خدمات به افرادی که در اطراف قرار دارند، استفاده می‌کند.

بازاریابی اجتماعی

هدف از این نوع بازاریابی نگهداری و مراقبت از ارتباط با مشتریان کنونی است، به صورتی که این افراد مشتریان جدید را به سمت شما هدایت کنند.
 

بازاریابی پایگاه داده

در این روش با استفاده از پایگاه داده اطلاعات مرتبط با مشتریان، استراتژی مناسب ارتباط با مشتری تعیین شده و از آن در جذب مشتری جدید استفاده می‌شود.تک کارت
 

بازاریابی مستقیم

این نوع بازاریابی به تمام روش‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها به صورت مستقیم با افراد ارتباط برقرار کرده و برای خرید و استفاده از خدمات از آن‌ها دعوت می‌شود.
 

بازاریابی بشارتی

این روش که تا حدودی شبیه روش بازاریابی دهان به دهان است، به این صورت است که سازمان تلاش می‌کند تا مشتریان حامی خود را افزایش دهد و این افراد، مشتریان جدید را به سمت آن‌ها هدایت می‌کنند.
 

بازاریابی خیابانی

در این نوع بازاریابی از روش‌هایی برای جذب افراد و تبدیل آن‌ها به مشتری در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود.
 

بازاریابی علمی

در این روش از ابزارها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای تحلیل و بررسی و به کارگیری روش‌ها استفاده می‌شود.
 

بازاریابی فشار

نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن کاربر آماده دریافت هرگونه پیام از سمت شما است.
 

بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن‌ از ورزشکارن، مربیان و رویدادهای ورزشی برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده می‌شود.تک کارت
 

بازاریابی زمان

به تحقیق و بررسی در زمینه کشف زمان مناسب برای ارائه تبلیغات و انجام فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود.
 

بازاریابی ویدیویی

استفاده از ویدیوهای مفید و تأثیرگذار برای انجام بازاریابی در محیط‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و … بازاریابی ویدیویی گفته می‌شود.
 

بازاریابی کلامی

در این روش مردم را مجبور کنید در مورد حرفه، محصولات و خدمات شما صحبت کنند.
 

بازاریابی داده یا تحت وب

در این روش از داده‌ها و اطلاعات مهم مخصوصا داده‌های تحت وب برای بازاریابی استفاده می‌شود.
 

بازاریابی فرهنگی

در بازاریابی فرهنگی ابتدا نیازهای فرهنگی جامعه شناسایی می‌شوند، سپس از طریق روش‌های مختلف و مبادلات فرهنگی این نیازها پاسخ داده می‌شوند.تک کارت
 

بازاریابی مخرب

این روش به دو صورت انجام می‌شود. اول اینکه محصولی تولید و روانه بازار می‌شود که باعث تخریب محصولات و بازار فروش رقبا می‌شود. یا اینکه خدمات و محصولات ارائه شده دارای ویژگی‌هایی بادش که در محصولات دیگر وجود ندارد.
 

بازاریابی تنوع

این نوع بازاریابی گروه های مختلفی از کاربران را با فرهنگ‌های مختلف هدف قرار می‌دهد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *