رشد کسب و کار

عوامل موثر بر مذاکره

عوامل موثر بر مذاکره

مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای باید به خوبی با تکنیک‌ها و عوامل موثر بر مذاکره آشنا باشند تا قراردادها را با موفقیت نهایی کنند، از بروز تعارض اجتناب ورزند، ارتباطی سازنده‌تر با دیگران برقرار سازند و شرکت خود را تبدیل به جایی بهتر برای کار کنند. بسیاری از مردم بخش اعظمی از زمان خود را در محیط کار سپری می‌کنند و بنابراین بسیار مهم است که همواره ریلکس باقی مانده و ذهنیتی عاری از تنش داشته باشند تا بهتر روی خروجی متمرکز باشند. اگر با همکاران خود به توافق نظر نمی‌رسید، نیازی به جدال نیست و رویکرد بهتر این خواهد بود که مشغول به مذاکره و یافتن راهکاری شوید که هر دو طرف را راضی می‌کند.

فهرست مطالب

بیایید به مرور تکنیک‌ها و ترفندهایی بپردازیم که می‌توانند تضمین‌کننده یک مذاکره موفق باشند. همینطور پیشنهاد می کنم مطالب بخش رشد کسب و کار را نیز مطالعه کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن کسب و کارهای خود را هدایت کنید چه در مذاکرات و جلسات و چه در سایر بخش ها.
 

آمادگی

بسیار مهم است که همواره به شکلی آماده وارد جلسه مذاکره شوید. به یاد داشته باشید که اگر شرکت شما را برای مذاکره با طرفی خارجی انتخاب کرده، به احتمال فراوان مدیران متوجه جرقه استعدادی در شما شده‌اند. بنابراین موجب ناامیدی نشده و تمام تلاش خود را برای پایبندی به انتظارات به کار بگیرید. چالش پیش رو را داوطلبانه بپذیرید و صرفا به خاطر ترس از پیامدهای بالقوه به سراغ کاری نروید. در این صورت هیچوقت قادر به انجام کاری سازنده نخواهید بود. تمام جزییات مربوطه را با دقت بررسی کنید. اگر چیزی برایتان واضح نیست، پیش از هر کاری به سراغ ارشد خود رفته و تردیدهای ذهنی را برطرف سازید. اگر خود شما با جزییاتی گنگ و نامفهوم روبه‌رو باشید، تحت هیچ شرایطی قادر به متقاعدسازی طرف دیگر نخواهید بود.تک کارت
 

هوشیاری

در جریان مذاکره، چشم‌ها و گوش‌های خود را باز نگه دارید. به یاد بسپارید که طرف دیگر سخت برای متقاعدسازی شما تلاش خواهد کرد و تصمیم‌گیری را به شما واگذار می‌کند. بنابراین طعمه او نشوید. اگر در وضعیت روانی مناسب برای مذاکره نیستید، بهتر است جلسه را به تعویق بیندازید تا اینکه همه‌چیز را خراب کنید.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از عوامل موثر بر مذاکره و بسیار کلیدی است. شخص باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشد تا نکات مد نظرش را به خوبی منتقل کند. وقتی طرف دیگر به طرح سوال مشغول می ‌شود، نمی ‌توانید در مقابل او مضطرب باشید. با هوشمندی کامل به تمام سوالات او پاسخ دهید. کسی که اعتماد به نفس داشته باشد، روی دیگران تاثیر می ‌گذارد و چشم‌ ها را به خود می ‌دوزد.
 

ملاحظه‌ کاری

نسبت به کاغذ بازی‌ ها بسیار ملاحظه‌ کار باشید. اسناد را به خوبی بررسی کنید و زمانی که وارد جلسه می‌ شوید هم تمام اسناد ضروری را با خود به همراه ببرید. توافق‌ نامه‌ ها و قراردادهای ضروری را از پیش آماده کنید و فضای لازم برای افزودن مفاد بیشتر و همینطور امضای طرفین را تدارک ببینید. تمام این تشریفات باید زمانی که مذاکره به پایان می ‌رسد، از پیش آماده باشند.تک کارت
 

اجتناب از تاخیر

همیشه باید در زمان مقرر وارد جلسات تجاری شوید. طرف دیگر را معطل نگه ندارید. برای مثال اگر زمان مذاکره برای ساعت ۱۰ صبح تنظیم شده، اطمینان حاصل کنید که ساعت ۹:۴۵ به محل ملاقات می‌رسید. زمان برای همه ارزشمند است و باید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

درک متقابل

برای دستیابی به نتیجه‌ای موثر در مذاکره، بسیار مهم است که نیازها و انتظارات طرف دیگر را به خوبی درک کنید. کاملا طبیعی است که دغدغه‌های خودتان را در اولویت قرار دهید، اما در عین حال نباید منافع طرف دیگر را نادیده بگیرید. به خاطر بسپارید که او نیز برای دستیابی به منافع شخصی یا تجاری پای میز مذاکره آمده است. هر دو طرف باید مباحثه‌ای سالم با یکدیگر داشته، موارد مختلف را به دقت بررسی کنند، به شناسایی مزایا و معایب هر تصمیم مشغول شوند و در نهایت تصمیمی اتخاذ کنند که به همه سود می‌رساند. هیچوقت هیچکس را دست کم نگیرید. در پایان جلسه، همه باید از نتیجه کار راضی بوده و شکایتی نداشته باشند.تک کارت
 

عدم فریبکاری

هرکسی باید حین مذاکره از خود صداقت نشان دهد و تنها زمانی راجع به هر موضوعی سخن بگوید که از آن اطمینان کامل دارد. متکی بر حدس و گمان یا فرضیات نباشید. افراد حرفه‌ای هیچوقت چنین سناریوهایی را رقم نمی‌زنند. دستکاری حقیقت یا تظاهر کاری غیر اخلاقی تلقی می‌شود. علاوه بر این، صداقت باعث می‌شود که در ادامه کار شاهد هیچگونه سردرگمی نباشید. دروغ‌گویی و عدم صداقت منافع چندانی با خود به همراه نمی‌آورند.
 

داشتن نقشه‌ای جایگزین

اگر نقشه‌ی الف شکست خورد، باید برای صحبت راجع به نقشه‌ی ب خود آماده باشید. در واقع مهم است که گزینه‌های متعددی در دست داشته باشید و صرفا بر برنامه‌ای واحد اتکا نکنید. هیچوقت نخواهید دانست که کدام نقشه بیشترین موفقیت را در ذهن دیگران خواهد داشت.

آگاهی از هدف مذاکره

به نظرتان چرا نیاز به مذاکره دارید؟ هنگامی که مذاکره در شرف آغاز است، باید انتظاراتی مشخص برای خود داشته باشید. در عین حال اطمینان حاصل کنید که انتظاراتی واقع‌گرایانه داشته باشید. خواستار چیزی نشوید که باعث ضرر دیدن طرف دیگر می‌شود و انتظار نداشته باشید خواسته‌های غیر ممکن عملی شوند.
 

رعایت ادب

از کلمات رکیک یا زبان تند در مقابل هیچکس استفاده نکنید و به هیچکس نیز توهین نکنید. اگر طرف دیگر متقاعد نشده، با او به شکلی آرام صحبت و از رفتارهای تحقیرآمیز پرهیز کنید. چنین رفتارهایی کاملا غیر قابل پذیرش به حساب می‌آیند.تک کارت
 

صبوری

هر مذاکره‌ای نیازمند زمان است و باید به اندازه کافی برای تعامل و درک کردن طرف دیگر صبوری نشان دهید. سعی نکنید مذاکرات را فورا به نتیجه برسانید. هیچوقت تصمیمات خود را به دیگران تحمیل نکنید و به سرعت به نتیجه‌گیری نرسید.
 

عدم طولانی کردن مکالمات

زمانی که به جمع‌بندی رسیدید، بهتر است فورا قرارداد را نهایی کنید. منتظر نمانید تا نوعی معجزه رخ دهد. اطمینان حاصل کنید که مکالمات بیش از اندازه طولانی نمی‌شوند، در غیر این صورت طرف‌های دیگر تمایل خود به گفتگو را از دست خواهند داد. مکالمات باید جالب باشند و به گونه‌ای پیش بروند که همه در آن‌ها مشارکت کنند. نظرات خود را به هنگام گفتگو به اشتراک بگذارید و از انفجار دغدغه‌ها در مراحل پایانی جلوگیری کنید.

انتخاب مکان مناسب

یک اتاق کنفرانس، یک اتاق جلسه یا اتاق مدیران می‌توانند انتخاب‌هایی ایده‌آل باشند. به سراغ مکانی بروید که عاری از سر و صدا باشد. از سوی دیگر مکالمات را بیش از حد رسمی نکنید. می‌توانید برای مثال مقداری قهوه و شیرینی سفارش دهید. قلم و کاغذ نیز با خود به همراه داشته باشید تا قادر به نوشتن نکات مهم و بازگشت به آن‌ها در آینده باشید. اگر ارائه‌ای برای نمایش دارید، اطمینان حاصل کنید که به خوبی روی لپ‌تاپ به اجرا در می‌آید. اگر مشکلات بالقوه را از پیش بررسی نکنید، ممکن است در برابر دیگران خجالت‌زده شوید. لباس مناسبی نیز به تن کنید؛ ترجیحا لباسی رسمی تا تاثیر مطلوب به دست آید.تک کارت

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *