اخبار نیشابور, نیشابور

جلسه مردم و مسئولین شهرستان نیشابور

جلسه ی مردم و مسئولین نیشابور
ابر شهر نیشابور مظهر قدمت و قدرت ایران است و بارها و بارها با خاک یکسان شده و دوباره تبدیل به ابر قدرتی در کشور شده است. شهرستان نیشابور در شمال شرق کشور ایران واقع شده و سومین شهر بزرگ شرق کشور و تاریخی ترین شهر شرق کشور می باشد و از لحاظ رشد جمعیت و رشد اقتصادی رتبه ی دوم را دارد و در هر صورت حساب کنید شهری بسیار پیشرفته است. اما همیشه برای این شهر بافت تاریخی آن که حدود ۸۰درصد شهر را منطقه ی تاریخی اعلام کردند معضلی شده برای گسترش شهر و کاهش بار ترافیکی از مرکز شهرستان و متاسفانه با قانون جدید شهرداری که اجازه ی ساخت بیشتر از دو طبقه را نمی دهد این معضل بسیار شدیدتر خواهد شد چرا که شهر گنجایش این جمعیت را ندارد و نیاز به گسترش راه ها و جاده های اطراف برای رفت و آمد است. برای رفع این مشکل چندی پیش وزیر میراث فرهنگی به شهر سفری داشتند و بخشی از شهر را آزاد کردند تا بتوانیم شهر را بهتر گسترش دهیم.
 
داخل شهرستان نیشابور بافت تاریخی فراوانی وجود دارد که همواره مورد کم لطفی قرار می گیرد و برای ساخت یا افزایش توان خیابان رو به تخریب آنها آورده اند و طبق آماری که در ۲۲آذر ماه ۱۴۰۱ جناب مهندس همت آبادی دادند سال ۱۳۹۰ از ۸۰ خانه ی تاریخی که قرار بوده نگهداری شود به ۴۰ خانه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
متاسفانه وضعیت فضای سبز شهر ما نیز بسیار تاسف بار است و میزان فضای سبز ما از استاندارد نیز کمتر است و بعد از اینکه شهرداری نیشابور بخشی از باغ امین الاسلامی را تخریب کرد تا مسیر عبور خودرو شود صدای مردم درآمد و باعث شد جلساتی در این رابطه بگذارند که به نوش دارو پس از مرگ سهراب می ماند. به هر حال با تک کارت همراه باشید تا ادامه ی جلسه را برایتان تشریح کنیم.
 

جلسه ی آذر ماه مردم و مسئولین نیشابور

در آذر ماه سال ۱۴۰۱ شهرداری نیشابور اقدام به تخریب بخشی از باغ امین الاسلامی کرد و داخل آن دو مسیر سنگفرش شده (کُند رو) برای عبور خودرو قرار داد تا بتواند با این کار گره ترافیکی بخش را کم کند و هم بتواند چهارراه شورا را افتتاح نماید. که برخی اعضای شورا و فرماندار هم همراه شهرداری بودند.
 
این شروع به کار هیاهویی در شهر راه انداخت و در زمان شروع به کار این پروژه پس از با خبر شدن رئیس میراث فرهنگی جناب آقای داغستانی به محل رفت تا جلوگیری کنه اما زمانی که دید نمی تواند ایستاد و قدم به قدم و متر به متر و سانت به سانت حریم عمارت امین الاسلامی رو چک کرد تا مسیرهای اتوموبیل از داخل حریم این عمارت که در فهرست آثار ملی ثبت شدند عبور نکند.
 
آقای مهندس همت آبادی هم از اعضای شورا و مخالف همچین پروژه ای بود به محل کار بولدوزر شهرداری رفت و ماشین خود را جلو خودرو شهرداری قرار داد تا بلکه بتواند جلو این کار را بگیرد.
 
عاقبت چه شد ؟ همانطور که شهرداری میخواست مسیر کند رو راه اندازی کرد و عبور و مرور خودرو ها از مرکز باغ آغاز شد.
 
شهردار برای اینکه بگوید کار ما قانونی است به قراردادی که ۲۰ سال قبل با وراث امین الاسلامی بسته بودند رجوع کرد که در آن گفته بودند به شرط اینکه خیابان بشود ملک را میدهیم و در طرح آن زمان گنجاندند، اما ۲ ماه بعد از عقد این قرارداد عمارت وسط ملک را (احتمالا توسط خاندان امین الاسلامی) ثبت ملی کردند. این عمل باعث شده بود دست شهرداری بسته شود و نتواند کاری انجام دهد. اما پس از انجام خیابان کشی امام جمعه ی نیشابور از شهرداری و عمل آنها استقبال کرد و گفت طبق قرارداد شهرداری از زمان عقد قرارداد با خاندان امین الاسلامی تا زمان بهره برداری مسیر ماشین رو باید روزانه مبلغ ۳۰۰هزار تومان به این خاندان پرداخت می کرده و این مبلغ زیادی بوده که ۲۰ سال به خاطر انجام نشدن پروژه داشتند می گرفتند.
پس از گذشت چند روز شهرداری جلسه ای گذاشت و در آن جلسه (به نام جلسه ی عمومی بود اما همه ی حاضران در آن جلسه اعضای موافق شهرداری بودند ) همه ی حاضرین به تعریف و تمجید از اقدام شهرداری پرداختند و شهردار در صفحه ی رسمی خود با انتشار مطالبی از این جلسه موافقان این طرح را خوشحال نشان داده بود و بزرگ و مخالفان را “معلوم الحال” خطاب کرده بود و این صحبت ها و جلسه های دورهمی دوستانه ی ایشان مسئولین و مردم مخالف را ناراحت کرد.
 
دو روز بعد در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ مردم در مقابل شهردار و آقای کمیلی پور را به جلسه ای مردمی و واقعی دعوت کردند که در ابتدای جلسه آقای کمیلی پور خندید و گفت من فکر کردم مانند جلسه ی قبل دورهمی دوستانه هست و مطالب را از قبل آماده نکردم! در این جلسه هم موافقان طرح حضور داشتند و هم مخالفان طرح.
 

در جلسه چه گذشت؟

ابتدای جلسه آقای کمیلی پور اولین سخنران بودند و با زمان بسیار زیاد حدود ۲۵ دقیقه از همکاری های شورای شهر و شهرداری تا به امروز گفتند، از کارهایی که کردند مانند ایجاد باکس های زباله ، ساماندهی پسماند فاضلاب برای استفاده در آبیاری شهرداری ، آسفالت تعداد زیادی کوچه ، آسفالت کردن راه ها ، افتتاح برخی راه ها و بازسازی آنها و …
 
پس از ایشان آقای میرفانی شهردار نیشابور در صحبتی کوتاه در حد ۵ دقیقه مردم نیشابور را متفاوت از شهرهای دیگر دانستند و گفتند در شهرهای دیگر مردم ساکت هستند و فقط رای می دهند و میروند اما در نیشابور مردم مطالبه گر هستند و امروز که رای می دهند کاملا تا پایان دوره کارهای ما را زیر نظر دارند و دائما مطالبه می کنند و ما تلاش خود را می کنیم که کارمان خطایی نداشته باشد و مردم آسایش داشته باشند، ایشان در دفاع از عملکرد خود شروع کردند به مثال هایی از شهرهای دیگر و عملکرد خودشان را بهتر جلوه دادند و این مثال ها به باغ هایی باغ امین الاسلامی رسید و چند نمونه از شهرهای دیگر گفتند و پس از آن گفتند کار ما از طرح تفضیلی بوده و کاملا طبق قانون پیش رفتیم.
 

سوالات و توضیحات طرح تفضیلی 

اولین شهروند مثال های آقای شهردار را نقد کرد ایشان طرح تفضیلی قبلی رو مطرح کردند و حریمی که برای آن در نظر گرفته شده و برای بازگشایی آن صحبت هایی کردند که می توانست از معابر کناری که با فاصله ی کم از باغ هستند و اصلا حادثه خیز نیستند. و فرمودند طرح تفضیلی ملاصدرا تا آزادی است ولی شما بعد از آن را بازگشایی کردید و ادامه ی آن تا ابتدای باغ امین الاسلامی است و مسیر یک طرفه اطراف باغ رو در نظر گرفته و مسیر از داخل باغ را پیش بینی نکرده است و اشاره کرد که آن طرح تفضیلی قدیمی است و شاید طرح در شهرداری بررسی شده و شاید شهرداری آن را بررسی کرده و تغییر داده و خواستار شفاف سازی آن شدند.
 
آقای شهردار فرمودند: در طرح تفضیلی این نبوده و بیان کردند در طرح جامع سال ۷۷ مسیری به صورت ۳۵ متری از مرکز عمارت رد میشده  و از تفاهم نامه ی بین خود و ورثه امین الاسلامی سخن گفتند و میزان فضای سبزی که داخل آن قرار بود انجام بدن و میزان فضای تجاری و مسکونی که در اختیار مالکین قرار می گیرد و ساختمان باغ که در اختیار شهرداری قرار می گرفت و اشاره کردند که قبل از امضا تفاهم نامه موضوع به اداره کل مسکن و شهرسازی خراسان ارسال شده و پاسخ مثبت دریافت می کنند و تفاهم نامه امضا می گردد. با یک سری بندها که یکی از آن بندها اشاره شده که اگر شهرداری به تعهداتش عمل نکرد باید روزانه ۳۰۰.۰۰۰ تومان به شهرداری پرداخت نماید و چند ماه بعد نامه ای از میراث فرهنگی استان به شهرستان می آید که این اثر ثبت ملی شده است ، بلافاصله بعد از ۲ ماه! ما در نیشابور معضل ترافیکی شمال به جنوب شهر را داریم که سطح سرویسی آن بسیار پایین است و یکی از مصوبه های لازم الاجرای شورای ترافیکی شهر برای ما بازگشایی این مسیر بود که انجام دادیم اگر چه که ممکن است مغایرتی هم باطرح ملاک عمل فعلی ما هم داشته باشه.
 
سپس حاضرین پرسیدند یعنی خلاف قانون ثبت ملی و میراث فرهنگی است ؟ و آقای میرفانی فرمودند اصلش مغایرت دارد.
سپس حاضرین گفتند اکثر مردم مخالفند و طبق آمار ۹۵% مردم مخالفند و شهردار گفتند کدام آمار؟ چطوری آمار گرفتید؟ حاضر فرمودند در تمام نظر سنجی ها مشخصه

صحبت های دانشجویان دانشگاه هنر

پس از آن یکی از دانشجویان دانشگاه هنر نظر اساتید و دانشجویان این دانشگاه رو گفت و آقای میرفانی مثال هایی از شهرهای دیگر زند و بحث هایی با ایشان انجام دادند و اعلام کردند دانشگاه هنر باید صداش در بیاد برای میراث و به میراث فرهنگی بگوید چرا داخل این عمارت و عمارت های دیگر اینقدر خراب است و چرا میراث فرهنگی به آنها رسیدگی نمی کند

موزه ی اسناد کجا رفت؟

سپس یکی از حضار با لهجه ی دلنشین نیشابوری از موزه ی اسناد سوال کردند که چه شد و چرا همان موزه ای که داشتیم نگه نداشتید و شهردار گفت آن را در اختیار میراث قرار می دهیم که آنها انجام دهند ، شهروند گفت ما از میراث هم گله داریم و نمیگیم خوب است اما بحث ما فعلا این است که وقتی میگوییم نظر سنجی انجام داده ایم واقعا ما در بین مردم هستیم و حرف مردم رو می بینیم و شما داخل پیج خودتان یک پست قرار داده اید که مصداق این است ” خود گویی و خود خندی” ولی ما داخل صفحاتمان چیزهایی که میزاریم می بینیم چطور مردم پاسخ می دهند و ببینید یک نفر هست با حرف شما یا امام جمعه موافق باشد؟ یکی از حاضران گفت موافق هم خیلیه و شهروند گفتند موافق هم هست اما از آشنایان شهردار ، ملاک ما پیج های عمومی است و چرا قبل از انجام این کار نظر سنجی انجام ندادید؟ بنده با نوه ی آقای امین الاسلامی صحبت کردم گفتند پدر بزرگم خیلی برای ملک ارزش قائل بودند و حتی نمی گذاشتند ماشین داخل باغ بیاید و خودشان هم پیاده تا دم در می رفتند که ماشین رفت و آمد می کردند. شهرهای دیگر خانه هایی دارند مانند مشکاتیان که بعد از خراب شدن آنها صدایتان در آمد و شهرهای دیگر خانه های مانند آن را تبدیل به موزه و مکان فرهنگی می کنند ولی ما چی؟ شما گفتید برای جمع کردن معتادها این کارها را می کنید؟ راه دیگری نبود؟ ما بین مردمیم شاید کسی جرات نمی کنه به فرمانداری که میاد صداش رو بلند می کنه و می گه شهر صاحب داره چیزی بگه اما به ما می گویند . این شهر صاحبش مردم هست و شما مسئولید و نهایتا چهار سال دیگه باید برید البته اگر به آنجا برسد…

پس از آن شهروند دیگری مثال هایی از شهرها و کشورهای دیگر زدند و بحث کوتاهی با دیگران کردند

نیشابور را ویران کردید اما بجنورد را آباد!

خطاب به آقای کمیلی پور گفتند ما با هم در شهرهای دیگر همکار بودیم و خودتان می دانید بنده نماینده ی دولت بودم و به کشورهای مختلف سفر کردم ، خود شما با بنده داخل بجنورد همکار بنده بودید ، چرا بجنورد را آباد کردید و آدم لذت میبره از آن شهر و در این شهر اینطوری باید خدمت کنیم ؟ ورودی و خروجی شهر خودمان را ببینید مسافران متوجه نمی شوند به نیشابور آمدند! یک پارک درست و حسابی ندارین داخل پارک، شما میگید نیشابور مطالبه گر هستند اما دو شهر در ایران هستند که اصلا مطالبه گر نیستند و همش باند بازیه یکیش نیشابوره ، چرا در شهرک مجوز ۶ طبقه می دادید حالا کردینش ۲ طبقه و فقط به آشنایان خودتان مجوز می دهید ؟ این باند بازی نیست؟ دلم میسوزه برای شهرم ، با بجنورد چه کار کردی که همه دلشون میخواد تو شهر بمونن اما اینجا آدم دلش نمی خواهد داخل خیابان اصلی برود ، بنده تعارف ندارم و انتقاد می کنم چون همش سیاسی بازیه ، این چه وضع خیابان های شهر هست؟ چه کار فرهنگی کردید؟ بنده سرمایه گذار آوردم از آلمان ، قوچان ، بجنورد برای طرح زباله ی شما ، رفتم اونجا جهنم خدا را دیدم رفتم پیگیر شدم یک نفر از شورای شهر همراهی نکرد و همه مسخره کردند و خندیدند و میهمانان من شب در هتل گریه می کردند ، ما اگر انتقاد می کردیم و مطالبه گر بودیم وضع شهر ما این نبود ، بنده برای بار اول هست شما را می بینم جناب شهردار تو این شهر. کجای شهرداری و نیروهای شهرداری تو این درگیریها ؟ چرا کنار خانه من به آشنا ده طبقه مجوز دادید و به نفر بعدی گفتین دو طبقه بیشتر نمی دید؟ چرا اینطوریه سیستم اداری شما ؟ همش باید آشنا داشته باشی تا بتونی کار کنی؟ میگم شهرداری کار دارم میگن اگر آشنا نداری پاتو نزار !!! شما دو تا المنت بزارید اول و آخر شهر بعد صحبت کنید، تو آلمان میگی نیشابور میگن شهر خیام و عطار اما اینجا میای با جهنم روبرو می شی ، طرف رد می شه متوجه نمی شه وارد نیشابور شده و ازش رد شده ، بعد پنجاه کیلومتر میره میگه خیام و عطار کجا بود؟ خواهش دارم فقط برای رضای خدا کار کنید و دست بردارید از این باند بازی ها.

بحث مکان رویداد

همشهری دیگری گفت ما انتقادمان از شورا هست چون ما شورا را انتخاب کردیم و شما شهردار را ، زمان انتخابات همه چیزهایی گفتید که مشخص نیست چه شد، سپس یک سری از شعارهای انتخاباتی اعضای شورا را نام بردند که قرار گذاشته بودند انجام بدهند و سپس ما به آن شعارها رای دادیم ، حالا چرا به سمت هیچکدام از این ها نرفتید؟!

در بحث مکان رویداد بنده به یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی که مسئول اجرای این برنامه است که این پر هویت ترین برنامه ی ماست و ایشان تلفن را روی اسپیکر قرار دادند و شروع کردند از ایشان سوال کردند که ببینند در رابطه با این بحث چه کارهایی قرار بود انجام بدن و چه کارهایی انجام شده و ایشان هدف ها و دلایل هدف گذاری را گفتند و این را هم گفتند که تا این لحظه چه کارهایی انجام شده است و ارتباطات با بخش های مختلف را بیان کردند و برای دریافت اطلاعات که در گذشته تحقیقات انجام شده و درخواست کردن این اطلاعات را در اختیارشان قرار بدهند. درخواست دیگر ایشان انجام جلسات حضوری و نهایی کردن پروژه بود. سپس یکی از حاضرین در رابطه با ملاک عمل طرح برای باغ امین الاسلامی پرسیدند و خانم دکتر در پاسخ فرمودند به خاطر اینکه طرح مکان یابی طرح ملی و فرا ملی است بهتر هست تا نهایی شدنش صحبت عمومی را در این باره مطرح نکنند.

خیابان کوثر و پروژه های جنوب شهر چه شد؟

شهروندی بیان کرد آیا مردم با هم فرق دارند؟ جنوب شهر و شمال شهر با هم فرق دارند؟ پروژه ی خیابان کوثر از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ کلید خورد و متوقف شد و از آبگرفتگی معابر تا کلی خسارت دیگر برای شهروندان منطقه رقم زد و بعد پیگیریهای زیاد فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر بعد از ۶ ماه آمدند بازدید و مشخص شد پروژه دست اداره ی آب و فاضلاب است و هنوز هم انجام نشده، در جواب شهرداری فرمودند شهرداری در این پروژه نقشی ندارد و اداره ی راه و شهرسازی مسئول آن پروژه است قرار است تا چند ماه دیگر تکمیل شود!

ورودی و خروجی شهر کجاست؟

یکی از شهروندان از درباره ی ورودی و خروجی شهر و نداشتن تابلو گفت که مشخص نیست اصلا نیشابور کجاست؟ محل سلسله الذهب چی؟ باغ امین الاسلامی را خیلی ها راضی هستند و خیلی ها ناراضی ، چرا برای یک کار چندین راهکار نمیزارید ببینید کدام خوب است و کدام بد؟ بد اگر چاره ای نبود کار بد را انجام بدهید.

شهروند دیگری به نمایندگی از انجمن زیست محیطی و میراث فرهنگی فرمودند کاش ما از قبل این جلسات را می گذاشتیم ، ما عضو یونسکو هستیم و قطعا با این کارهایی که با میراث خود می کنیم از این لیست خارج خواهیم شد ، ما هیچوقت در نیشابور نیامدیم از پتانسیل نیروهای خودمان و کارشناسان استفاده کنیم و همیشه اول خراب کردیم و بعد سوال کردیم.

سرانه ی فضای سبز در نیشابور ۷متر برای هر شهروند هست و سرانه ی استاندارد ۱۲ متر هست که ما از فقر سرانه ی فضای سبز در سطح شهر بهره می بریم ، ما می گوییم شهر پرندگانیم اما باغ پرندگان (امین الاسلامی) را نابود می کنیم با اینکه راه حل های جایگزین زیادی داشتیم که این اجحاف است در حق مردم . ما سالی ۳۰۰ تا پرونده ی سرطان در سطح شهر داریم، این سیاسی نیست.

شهردار فرمودند من باید با چه کسی مشورت کنم؟

شهروند فرمودند با چهارتا آدم باسواد
شهردار گفتند چرا حوزه های ما را بی سواد قلمداد می کنید؟ ما به همه جا مراجعه کردیم و بین آنها با سواد نبود؟ آنها صد در صد موافق بودند. بنده باید نظر چه کسی را بگیرم؟ عده ی زیادی حمایت می کنند از ما که این حرف شهردار باعث اعتراض معترضین شد و بحث ادامه داشت.

صحبت های آقای مهندس همت آبادی

ایشون در ابتدای صحبت هایشان قسم یاد کردند که کلیه صحبت هایشان را واضح و بدون هیچ انگیزه ی سیاسی بیان کنند و سپس درمورد نیشابور گفتند و ارزش تاریخی ، سیاسی ، اجتماعی و گردشگری ابرشهر نیشابور و سپس به داخل کوچه باغ های نیشابور رفتند که موضوع جلسه بود و فرمودند ما زمانی شهری تاریخی داریم که عناصر تاریخی آن را حفظ کنیم نه اینکه ویران کنیم مانند کاشان که همتراز ماست و هیچ ندارد به جز تاریخ و خانه های تاریخی که به خاطر آنها بودجه ای دو برابر شهر ما می گیرد. ما قرار گذاشتیم هر سال یک خانه ی قدیمی را تملیک کنیم و آن را احیا کنیم و این مصوبه در این شورا باطل نشده است و ما در سال نود حدود ۸۰ خانه با ارزش تاریخی داشتیم و امروز که با شما صحبت می کنم حدود ۴۰ تا از این خانه های تاریخی و باغ ها در سطح شهر مونده که ما باید به شدت از آنها مراقبت کنیم.

سپس گلایه کردند از بیانیه ی شهرداری که گفته بودند ” همه راضی هستند و یک عده آدم معلوم الحال که مخالف این قضیه هستند”

در باغ امین الاسلامی فرمودند ما در سال ۸۰ یک نقشه ی تفضیلی داشتیم که نقشه ی راه شهردار وقت ، مسکن و شهرسازی وقت و اعضای شورای آن زمان بوده نه نقشه ی راه آقای میرفانی در حال حاضر که درست بوده و قانون بوده.

امروز نقشه ی تفضیلی ما چه می گوید ؟ میگوید ادامه ی شریعتی هیچ مسیری نیست. باغ امین اسلامی متعلق به عمارت تاریخی امین الاسلامی است، ما باید به این قانون احترام بگذاریم نه اینکه قانون ۲۰ سال پیش را که شهرداری باید ظرف مدت ۲ ماه کلیه مجوزها را می گرفت و نگرفت و تمام توافقات آن زمان بعد از ۲ ماه ابطال شده است احترام بگذاریم! ما نباید به مردم دروغ بگوییم گره ۲۰ ساله را باز کردیم و کم کاری شهرداری وقت بود.

سپس ایشان ۵ قانون را بیان کردند که شهرداری در حال حاضر رعایت نکردند. قبل از اقدامات و توافقات شهردار آن زمان میراث فرهنگی مراحل ثبت آثار ملی طرح را انجام داده بود و نگویید ما خبر نداشتیم و بعد از آن اقدام کردند به ثبت.
سپس در اینباره گفتند که بنده چند ایده ی خام داشتم که مطرح کردم و قرار شد جلسه بگذاریم و بررسی کنیم و روز بعد بدون احترام به حرف های بنده رفتید و باغ را تخریب کردید و بنده به حضرت عالی زنگ زدم و خواهش کردم که متوقف کنید و شما فرمودید همه به جز شما مخالف هستند.

ما همه در یک جبهه هستیم و دوست داریم برای مردم و به نفع مردم کار کنیم.ما به مردم احترام بگذاریم و دو دسته نکنیم مردم را که اینها خوبند و آنها بد هستند. آیا تخریب باید اینگونه باشد؟ نباید به مردم احترام بگذاریم و از یک هفته قبل یک بنر بزنیم که مردم و خانواده هایی که هر روز به اینجا می آیید و فرزندانتان در اینجا بازی می کنند ، ما میخواهیم این باغ را خراب کنیم!!؟ من از شما درخواست دارم به نامه ی فرماندار احترام بگذارید و این طرح را متوقف کنید و پس از بررسی های کامل پروژه را بهتر انجام بدهیم.مردم کسانی هستند که می گویند پروژه را تعطیل کنید مانند ریاست دانشگاه هنر که نامه ی رسمی زدند و تا زمانی که مجوزهای رسمی را نگیرید کار شما غیر قانونی است.

پاسخ شهردار به آقای همت آبادی

ایشان اشاره کردند به مقرره ای با امضا آقای همت آبادی که خلاف طرح تفضیلی است و گفتند نمی شود برخی مصوبات را تایید کرد و هر کدام خلاف میل ماست رد کرد! بنده در تمام دورانم یک نیم متر هم خلاف واگذار نکردم و چرا باید آن مقرره را اجرا کنم و این را اجرا نکنم و چرا باید بیایید در مسجد بگید که مردم دست بزنند و قانونی نگویید و چرا خلاف قانون ماشین خود را آوردید جلو لودر و کدام کارتان قانونی بوده؟ کدام قانون به شما اجازه دادند؟

کسانی که حضور داشتند گفتند اگر همه ی مردم اگر می بودند وایمیستادن و نمی گذاشتند کار کنید و شهردار گفتند شما نه نفر را انتخاب کردید که هشت نفرشان موافق بودند باید مصوبه رد می شد که من بگویم بنده بی قانونی کردم اما رد نکردید.۸ نفر عضو شورای شهر به بنده دستور دادند که برو هزینه کن و اجرا کن ، چرا من نباید اجرا نمی کردم؟بنده خلافی نکردم و نظر هشت نفر را انجام دادم که همه موافق بودند.

سپس آقای کمیلی پور در مورد توافق نامه صحبت کردند و توضیحات آن را ارائه کردند که آن زمان بعد از تخریب دیوارها میراث فرهنگی شکایت کردند و در آن شکایت میراث محکوم شد و طرح کاملا قانونی بود و مجددا در سال ۸۷ مجددا تصویب شد باید اجرا شود و در آن زمان به شهرداری ابلاغ کردیم و هر روز طرح اجرا نشود باید ۳۰۰۰۰۰تومان پرداخت کنیم و در حال حاضر هم ورثه اقدام کردند که اگر اجرا نمی کنید باید خسارت ما را پرداخت کنید که این صدها میلیارد بدهی به شهرداری تحمیل می کند. سپس در مورد کارهای میراثی نظیر عطار و خیام گفتند و در مورد باغ هایی که در حال نابودی است گفتند و ابلاغ آنها به میراث و این را گفتند که حدود سه یا چهار درخت در حد چهار یا پنج ساله فقط در این طرح جابجا شدند.

آقای مهندس همت آبادی مجددا فرمودند کسی با توسعه شهر مخالف نیست و بنده طبق مصوبات می گویم، چرا هر سال باغ تملک نمی کنید و میروید مصوبات ۲۰ سال قبل را برگزار می کنید؟ گفتند ما در برج ۳ نامه ای به شما فرستادیم از طرف شورا به شهرداری و پاسخی تا به امروز دریافت نکردیم و بعد آمدید در برج ۷ نامه ی مستقیم به شورای تامین زدید که می خواهم این کار را اجرا کنم. یک کوچه ی ۷ متری پایین شهر را میخواهید آسفالت کنید می گویید مقرره شورا بیاورید اما برای این کار به هیچکدام نیاز نداشتید؟! این کار را خارج از قانون و قائده انجام دادید، الان پروژه ی غیر قانونی خود را متوقف کنید تا ما طرح های خود را مطرح کنیم.

جمع بندی

مردم نارضایتی خود را نسبت به طرح شهرداری برای عبور خودرو از وسط باغ امین الاسلامی مطرح کردند و شهردار نظرسنجی هایی که از سمت هنرمندان و صفحات شهر صورت گرفته بود را قبول نداشت و فرمود در کوچه و خیابان همه موافق هستند در صورتی که در همین مجلس هم عده ی کمی موافق وجود داشت و عده ی زیادی مخالفت می کردند.
همشهری عزیزی از بی برنامه بودن و مشکل دار بودن معابر و محوطه ها و فضای سبز نیشابور سخن گفتند که باید حتما به حرف های ایشان احترام بگذاریم ، شهر ما در کل ایران زمین مطرح است و تنها شهر ایران است که دو روز ملی دارد و ظلم بسیاری در حق این شهر می شود. اما خود ما می توانیم با درست کردن بخش هایی نظیر ورودی و خروجی شهر و زیباتر کردن ظاهر اولیه ی شهر حداقل مسافران را به داخل شهر جذب کنیم. از لحاظ زیبایی ورودی و خروجی شهر نیشابور بسیار ضعیف است و هیچ المانی برای معرفی این شهر وجود ندارد و مسافران از بزرگراهی با دست انداز بسیار و آسفالت بی کیفیت با سرعت عبور می کنند و می روند و انتهای شهر می رسند تابلویی نوشته است خیام و جهتی در روی تابلو راهنما است ، مسیر اتوبان به خیام و عطار را می روید فاقد یک تابلو راهنمای درست ، فاقد چندین تابلو اطلاع رسانی ، فاقد محوطه استراحتگاه و تفریحی مناسب و فاقد زیبایی درست است . اینها در شان ابر شهر نیشابور نیست.
داخل شهر برای هر شهروند نسبت به استاندارد ، فضای سبز بسیار کمتری در اختیار داریم و مرکز شهر چند جای کوچک است که پاسخگوی تعداد زیاد شهروندان نیست و بیشتر تمرکز فضا سازی در شهرک ها است تا مرکز شهر. پارک و مرکز تفریحی نیشابور را بهتر است بگوییم وجود خارجی ندارد به خاطر اینکه بسیار ضعیف است. جوانان ما اکثرا برای تفریح کلی هزینه می کنند و به شهر مشهد می روند تا بتوانند واقعا طعم تفریح را بچشند.
از لحاظ تاریخی باید در حفظ آثار خود بکوشیم و نباید بگذاریم وجهه ی تاریخی شهرمان از بین برود. عمارت امین الاسلامی ، مشکاتیان و صدها مکان دیگر چرا به حال خود رها شدند؟ چرا کسی نمی گوید این مکان ۲۰ سال است حتی بازسازی هم نشده و دریغ از یک شیشه گذاشتن روی پنجره هایش !
به نظر بنده بهتر است تعداد این جلسات را زیاد کنیم و گلایه شهروندان را به گوش تمامی مسئولین برسانیم. نباید بگذاریم اتفاقی بیفتد و بعد از آن حسرت بخوریم و جلسه بگذاریم.
باید جلساتی با فرماندار، میراث فرهنگی، شهرداری، شورا و … تک تک به صورت دوره ای برگزار شود و به شهروندان مانند همین جلسه اجازه بدهند حضور پیدا کنند و مسئولین را بازخواست کنند. مسئول یکی از وظایفش گوش کردن به حرف مردم است و اگر گوش ندهد و برنامه ای برای بهتر شدن کارهایش نگذارد مشخصا به درد شهرستان نیشابور نمی خورد و بهتر است دنبال فردی بهتر بگردیم.
از آقای میرفانی تشکر می کنم که به جلسه آمدند و جواب ها را کامل دادند و کوتاهی نکردند و باید دید در آینده چه طرحی دارند.
از آقای کمیلی پور تشکر می کنم که در جلسه حاضر بودند و توضیحاتی در مورد عملکرد شورا دادند ( بنده به عنوان رسانه ۵۰% کارهایشان را نمی دانستم به خاطر اینکه اطلاع رسانی نمی شود و مردم در جریان نیستند)
همینطور از آقای مهندس همت آبادی هم تشکر می کنم که این جلسه را برای مردم به راه انداختند و مسئولین شهر را هم دعوت کردند که حرفشان را مستقیم به مسئولین بزنند.
ممنون میشم این قبیل جلسات را بیشتر بگذارید.

کاربران گرامی حالا نظر خود را در رابطه با این قبیل جلسات بگویید و هر پیشنهادی دارید بیان کنید تا شاید بتوانیم کمک بیشتری کنیم و نظرات ما هم میتونه کارساز باشه

۴.۹/۵ - (۱۳ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “جلسه مردم و مسئولین شهرستان نیشابور

  1. یاسین احمدی گفت:

    ممنونم که پیگیر هستید❤❤❤

  2. نیشابور گفت:

    آخرش چی شد؟
    مردم اعتراض کردن طبق قانون کشور هیچکس به حرف مردم محل نباید بده
    استاندار نامه زد ،شهردار محل نداد
    میراث شهر نامه زد شهردار محل نداد
    میراث استان نامه زد ،شهردار محل نداد
    واقعا اینقدر بی قانونه مملکت که هیچ مسئولی پاسخگوی کارش نیست و به هیچ مسئول دیگه ای محل نمیده؟

    1. آخرش تمام چیزایی که گفتید و نامه های ارسال به خاطر نارضایتی و اعتراض مردم بوده، اگر ادامه بدیم و به جای سکوت مطالبه گر باشیم خیلی اوضاع بهتر میشه. تا حالا ساکت بودیم و هرکسی هر کاری خواسته کرده و نباید انتظار داشته باشیم نتیجه ی مطالبه گریمون یک روزه خودش رو نشون بده

  3. life,women,freedom گفت:

    نتیجش چی میشه؟ بازم مثل بقیه کارای مسئولین اصلا مردم رو آدم حساب نمیکنن و کارشون رو میکنن ، اینجا ایرانه یعنی مردم هر چقدر هم ناراضی باشن مهم نیست و به مسئولی که بتونه مردم رو بیشتر ناراضی کنه حقوق و مقام بالاتر میدن

    1. وقتی تعداد جلسات توسط مردم زیاد بشه و مردم فشار بیارن قضیه متفاوت میشه، وضع الان به خاطر سکوت مردم هست

  4. یک نیشابوری گفت:

    خیلی خوبه مردم دفاع میکنن از حقشون کاش فرماندارم میبود اینجا ، ما تا حالا فرماندار رو از نزدیک ندیدیم و فقط میدونیم از جلسات فراریه اما ادعا داره صاحب شهره و جواب مردم رو نمیده اون دوستمون درست گفت صاحب شهر ما هستیم نه اون فرماندار

    1. اگر مردم همیشه مطالبه گر باشند حتما میببینیم

  5. علی گفت:

    چقدر از حرفهای این جلسه ها عملی میشه؟ چرا این جلسه ها رو بعد خرابکاری میزارن که فقط مردم ناله کنن و تمام!

    1. تو جلسات نباید توقع داشت تمام حرف ها سریع عملی شود ، شما تو یه بحث با دوستتون در مورد تعمیر خودرو کلی بحث می کنید و بعد از آن سراغ چند متخصص می روید و نظرات آنها را می پرسید و بین آنها نظری که بازهم “به نظر خودتان” از همه بهتر باشد را عملی می کنید یا نظری که بیشترین کارشناس به آن رای بدهند. این جلسه ها شبیه گلایه و ارائه ی ایده ی اولیه هست و بعضی از آنها که اجرا می شود ممکن هست چند سال زمان ببرد تا مراحل قانونی و دریافت بودجه و طرح ریزی آنها انجام شود. اما مهم این هست که مردم ساکت نباشند و حرفهای خودشان را بیان کنند تا بلاخره اجرا شود.
      این رو بنده هم اشاره کردم نوش دارو پس از مرگ سهراب هست بیشتر جنبه ی جلوگیری دارد تا مسئول مربوطه دوباره کار خودش را تکرار نکند، اگر مسئول ببیند مردم گلایه نمی کنند می گوید همه راضی هستند (همونطور که شهردار اول جلسه می گفت) و پروژه های مشابه دیگری را هم انجام می دهد، پس بهتر هست هر جا تونستیم حرفمومن رو بگیم و نگیم هیچ فایده ای نداره

    2. یک نیشابوری گفت:

      یک درصدم عملی شه بازم ارزش داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *