آموزشی, رشد کسب و کار

شیوه ی تبلیغات عید نوروز

تبلیغات عید نوروز

عید نوروز هر سال منبع درآمد بسیاری از مشاغل هست و اینکه می گوییم عید نوروز دقیقا همان زمان تعطیلات نیست و تقریبا از یک ماه قبل شما فروش خودتان را شروع می کنید و دو هفته قبل از عید به اوج خودش میرسد و بسته به محصولی که دارید این فروش متغییر است ، اما در کل محدوده ی اسفند ماه تا اواسط فروردین اغلب فروش عید محسوب می شود. حالا برای اینکه این فروش را به خوبی بالا ببریم به چه چیز هایی نیاز داریم و باید چه کارهایی انجام بدهیم؟با وبسایت تک کارت همراه باشید تا کاملا راهنماییتان کنیم

فهرست مطالب

دقت کنید برای تبلیغات عید نوروز مهمترین بخش جذب مشتری دائم است و یک فرصت است که سالی یکبار به وجود می آید تا شما بتوانید از مشتریهایی که به محل کسب شما می آیند، مشتری ثابت بسازید و این کار باعث بالا رفتن فروش شما در کل سال خواهد شد و می توانید به مشتریان گذری یا مسافران به عنوان سودآوری نگاه کنید اما هر چقدر برخورد و کمک شما به آنها بیشتر باشد مطئمن باشید همان ها در آینده نیز بدون هیچ تبلیغی پیش شما خواهند آمد.
قبلا براتون یه مقاله در مورد کمپین تبلیغاتی گذاشته بودم که تمامش از روی تجربه ی کمپین های تبلیغاتی موفقی بود که خودم (کانون تبلیغات طرفدار) داشتم و زمانی که متوجه شدم این شیوه ی کاری واقعا برایم کاربردی بوده همیشه از همین روش استفاده کردم و موفق بوده و هیچ کمپین کمتر از انتظاری رو تجربه نکردم.تک کارت
شما هم برای اینکه بتوانید فروش خود را برای عید نوروز بالا ببرید بهتر است ابتدا همان مقاله را مطالعه کنید تا آشنایی با مراحل اولیه داشته باشید و سپس بخش شرایط یا زمان و مکان مقاله را برای عید نوروز در نظر بگیرید.این مقاله هم با تجربه ی خودم در این سال های فعالیت هست و امیدوارم بتوانید از آن استفاده ی کافی را ببرید.
قلم و کاغذتان را آماده کنید و تک تک مراحل را برای خود یادداشت کنید و پاسخ دهید تا در انتها به هدفی که می خواهید برسید و شیوه ی کارتان مشخص شود.

ویژگی های محدوده ی عید نوروز

عید نوروز زمانی است که اکثر مردم پس اندازی برای آن کنار می گذارند و می خواهند سال نو را با توان مالی خود به خوبی برگزار کنند و به خاطر همین نیت اکثر مردم برای خرج کردن است که فروشنده می تواند از این نیت به خوبی بهره ببرد و اینکه چگونه این نیت را به سمت خودتان سوق دهید به هوش و خلاقیت و برنامه ریزی شما وابسته است.تک کارت 
شما برای عید نوروز چه خدماتی می دهید؟
اول هر کار باید جایگاه خودتان را مشخص کنید و برای تبلیغات عید نوروز اول از همه باید بدانید کار خودتان چیست؟
می خواهید خدمات بدهید؟ بگویید دقیقا چه خدماتی.
میخواهید اجناس بفروشید؟ بگویید دقیقا چه اجناسی
هر کاری می خواهید بکنید دقیقا بگوید و به ترتیب اولویت بندی کنید (در ادامه اولویت بندی رو ذکر می کنم)، دقت کنید که ریز کارها باشد مثلا بنده فروش محصولات آرایشی را دارم و برای عید مطمئنا تقاضا بالا می رود و حالا برای اینکه دقیقا بدانم چطور باید این تقاضا ها را به سمت سود بیشتر هدایت کنم اول باید لیستی از محصولات خود را آماده کنم.

” برای بخش های بعدی اگر محصول یا خدمات زیادی دارید بهتر است روی اصلی ترین ها کار کنید تا وقت شما گرفته نشود یا می توانید کلیت ها را نگاه کنید”

لیست نوشتن

لیست محصولات یا خدمات به این صورت است که ابتدا یک دسته ی مادر را مشخص می کنید و پس از آن زیر دسته ها میشود محصول یا خدماتی که در دسته ی مادر جای می گیرند تا بعد از اولویت بندی برسیم به بحث تبلیغات. برای مثال بنده خدمات زیبایی ارائه می دهم (دسته ی مادر: خدمات زیبایی مو – زیر مجموعه ها : کوتاه کردن، رنگ کردن، لخت کردن و…) به همین صورت دسته بندی کنید.

“اگر هدف شما تبلیغ محصول یا خدمات نیست و فقط قصد معرفی دارید بخش لیست نوشتن را کنار بگذارید و به سراغ اولویت بندی بروید”

شما چه تفاوتی با سایرین دارید؟

ممکن است محصولات یا خدمات شما را هزاران نفر دیگر هم ارائه دهند، برای اینکه مردم به سمت شما بیایند باید در تبلیغات خود موارد ترغیبی قرار دهید که به آن می گوییم تفاوت یا ویژگی ها تا مشتریان شما را ترجیح دهند، این خدمات می تواند شامل (پیک رایگان، تخفیف، کارت هدیه، برتری های خدمات، کیفیت ، قیمت، سرعت در انجام و…) بشود. شما ابتدا مواردی که شما برای منطقه ای که می خواهید تبلیغ دهید را دارید مشخص کنید.

اولویت بندی

اولویت بندی بسیار مهم است چرا که باید چند فاکتور را در آنها در نظر بگیریم که تاثیر مستقیم روی تبلیغات ما دارند. در بخش های قبلی ما محصولات یا خدمات را دسته بندی کردیم و یه لیست از آن ها نوشتیم حالا باید چند فاکتور را برای هر محصول در نظر بگیریم و به ترتیب به آنها امتیاز دهیم.تک کارت 

کدام محصول یا خدمات محبوب تر است؟

برای در نظر گرفتن محبوبیت یک محصول شما باید به دو چیز نگاه کنید:

کدام محصول یا خدمات شما از قبل طرفدار بیشتری داشتند؟
با توجه به شرایط عید (تعطیلات-دید و بازدید بیشتر – مهمانی – خانه تکانی – تغییر دکور و…) کدام محصول می تواند بیشتر فروش داشته باشد.

کدام محصولات خوش قیمت تر است؟

بسته به قیمت محصول مارک ها برندهای متنوعی در بازار وجود دارد اما بین این محصولات همیشه برندهایی هستند که امکانات یا کیفیت بالاتر را با قیمت کمتر به مشتری عرضه می کنند، این فاکتور برای خریداران مهم است چرا که زمانی که مشتری وارد محل کار شما می شود و میزان هزینه ی پرداختی مشتری مشخص است شما بهترین محصول را به او معرفی کنید تا در آینده مشتری از خرید رضایت داشته باشد و با این کار هم مشتری را می توانید تبدیل به مشتری دائم کنید و هم او شما را به دیگران معرفی می کند (بازاریابی دهانی بدون هیچ هزینه ای پرسودترین بازاریابی است که مشتریان به خاطر رضایت از خرید یا خدمات شما را به اطرافیان معرفی می کنند)

سود کدام محصول یا خدمات بیشتر است؟

برای تبلیغات عید شما می توانید به فروش بیشتر با سود کم تر اکتفا کنید اما بین این فروش شما باید یه عامل رو هم در نظر بگیرید، خدمات یا محصولات پر سودتر لابلای محصولات و خدمات دیگر به مشتریان عرضه شود و حتی با قدرت تکلم و قانع کردن بتوانید مشتری را سمت محصولی که برای شما پر سودتر باشد ببرید و دایره ی سود خود را افزایش دهید.

کدام محصولات مناسب نیست؟

تمام شرایط عید را در نظر بگیرید و محصولات با دایره ی سود بسیار کم و دارای مشتری خیلی کم را مشخص کنید و آنها را از چرخه ی تبلیغات خود خارج کنید، این محصولات یا خدمات را داشته باشید اما تبلیغ نکنید و زمانی که دیدید مشتری واقعا توان پرداخت محصولات بهتر را ندارد به او معرفی کنید و تمام توان خود را بگذارید تا مشتری دست خالی از فروشگاه شما خارج نشود. تبلیغات برای این محصولات هزینه ی زیادی دارد اما چون دایره ی سود پایین یا کیفیت کم دارد برای شما توجیه ندارد که نام خود را با کیفیت پایین خراب کنید.تک کارت 

انتخاب محصول یا خدمات

در مرحله ی اولویت بندی محصول یا خدمات خود را اولویت بندی کردیم و امتیاز دادیم، حالا باید از روی امتیاز های بدست آمده محصولات را گلچین کنیم.
گلچین کردن محصولات برای دو چیز کاربرد دارد یکی برای تبلیغات عید یکی برای دکور محل کار، باید دقت کنید اگر برای تبلیغات می خواهید گلچین کنید قبل از آن باید طبق برنامه ی راه اندازی کمپین تبلیغاتی عمل کرده باشید که در پست های قبل گفتم و مشخص کنید چند تبلیغ می خواهید به مشتریان ارائه دهید و طبق آن برای هر تبلیغ بهترین اجناس خود را گلچین کنید.
ابتدا روی قدرت بیان و برخورد با مشتری خود کار کنید
قبل از هر نوع تبلیغ بهتر است شما روی قدرت بیان و برخورد با مشتری کار کنید. شما هزار بار هم تبلیغ کنید اما با مشتری بی حوصله صحبت کنید یا با مشتری بد رفتار کنید، به مرور زمان مشتریان خود را از دست خواهید داد و این بخش برای هر فروشنده ای لازم است که حتی بدون تبلیغ هم می توانید با آن مشتریان دائم خود را بدست بیاورید.

با حوصله مشاوره بدهید

مردم نزد شما می آیند و ممکن است هیچ اطلاعی از محصولات یا خدمات شما نداشته باشند و اگر در این زمان شما کامل آنها را راهنمایی کنید و برایشان وقت صرف کنید این طرز فکر در آنها به وجود می آید که شما بهترین کارشناس هستید و خیال آنها راحت می شود که شما فروشنده ای که فقط به فکر پول درآوردن به هر قیمتی هست نیستید و باعث بالا رفتن اطمینان آنها می شود و مطمئنا اگر محصولی را پس از توضیحات کامل به آنها پیشنهاد کنید، سعی در خرید آن دارند بدون در نظر گرفتن هیچ چیز دیگری و فقط به گفته های شما اطمینان دارند. اگر در این بحث سعی کنید بهترین را در اختیارشان قرار دهید مشتری ثابت بسیاری را می توانید جذب کنید.

چیدمان دکور محل کار

قبل از شروع تبلیغات عید نوروز شما یه کار مهم باید انجام دهید، چیدمان دکور محل کسب خود را تغییر دهید، محصولات را به ترتیب باید قرار بدهید، پشت ویترین محصولات شیک و با کیفیت و مارک دار برای پشت ویترین زیبایی بسیار مهم هست و اصلا به قیمت توجه نکنید. پس از آن محصولات به ترتیب زیبایی و دایره ی سود و در ردیف بعدی محصولات به ترتیب پر طرفدار بودن و پس از آن در انتها محصولات ارزان قیمت.
به این ترتیب مشتری با دیدن محصولات زیبا وارد فروشگاه شما می شود و ابتدا به سراغ دایره ی سود شما می رود و اگر نپسندید به سراغ محصولات پرطرفدار می رود و اگر نپسندید به سراغ محصولات ارزان قیمت می رود.نکته ی دیگر بودن بعضی محصولات ارزان قیمت در کنار صندوق هست که مشتری زمان تسویه حساب چشمش به محصولات بیفتد و اقدام به خرید کند.تک کارت 
اگر فضای کافی در مغازه ی خود دارید بهتر است محصولات را طوری بچینید که مشتری مجبور شود از ابتدا وارد یک راهرو شود و این راهرو تا انتها ادامه داشته باشد تا مشتری تمام محصولات شما را مشاهده کند. این کار باعث می شود حتی اگر به محصولی نیاز ندارد با دیدن آن وسوسه شود به خرید محصول.
نکته ی دیگر در هنگام چیدن دکور این است که اگر شما در کنار محصولات خود، محصولاتی دارید که کودکان به آنها اشتیاق نشان می دهند، همیشه آنها را در نزدیک صندوق خود بگذارید تا زمانی که والدین همراه فرزند به آن محل می آیند و کمی طول می کشد تصفیه حساب کنند، فرزندان چشمشان به آن کالا ها بخورد و با اصرار آنها والدین آن کالا را خریداری نمایند.

اتیکت گذاری

برای محصولات خود روی اتیکت گذاری دقت کنید اگر میخواهید قیمت روی محصولات باشد، هر چقدر محصول گرانتر بود قیمت کوچکتر باشد و برای انتهای ردیف(محصولات ارزان) یه تابلو بزرگ قیمت های باورنکردنی یا حراج بزنید تا مشتری ترغیب شود تا انتهای راهرو شما برود ، معمولا هفتاد درصد مشتریانی که قیمت برایشان مهم نیست به سمت محصولات ارزان نمی روند و این باعث می شود محصولات پر سود تر و با کیفیت تر شما را خریداری کنند و مشتریانی هم که به سمت حراج یا قیمت های ارزان شما می روند در بین راه کالاهای بهتر و پر طرفدار تر را خواهند دید و احتمال خرید آنها بسیار بیشتر است.

وقت تبلیغ رسیده

حالا که می توانید خوب صحبت کنید و توان قانع کردن مشتری را دارید و چیدمان کسب و کار خود را به اصطلاح مهندسی شده چیده اید وقت آن رسیده است که مردم را ترغیب کنید پیش شما بیایند. برای این ترغیب باید تبلیغات انجام بدهید. تبلیغاتی که در این بخش می گوییم تبلیغ برای عید نوروز است و باز هم در زمان دیگری با توجه به شرایط این تبلیغ ها تغییراتی دارند.تک کارت 

چطور تبلیغ برای عید بسازیم

اول از همه مانند راه اندازی کمپین باید مشخص کنیم برای چه چیز چیز یا چند خدمات یا چند محصول می خواهیم تبلیغ بدهیم؟ پس از آن به بخش اولویت بندی ها میرویم و مطابق با خواسته ی خود محصولات یا خدمات با بیشترین امتیاز را انتخاب می کنیم و بعد از آن سراغ تفاوت خودمان می رویم و این ها را بر روی یک برگه می نویسیم .
حالا زمان تبلیغ برای عید است و شرایط این تبلیغ به طور کلی یکسان است اما منطقه ای می توانید تغییر دهید. با خودتان بگویید مثلا محصول ایکس من در عید استقبالی دارد؟ اگر به نظرتان استقبال دارد باید مشخص کنید بیشترین استقبال توسط چه قشر یا جنس یا سنی است؟ تمام این ها را نیز روی برگه جلوی محصولاتی که قبلا نوشته بودیم یادداشت می کنیم.
حالا که محصول و جامعه ی هدف مشخص شده میرویم سراغ نوع تبلیغ ، بسته به جامعه ی هدفی که داریم باید نوع تبلیغ خود را مشخص کنیم و پس از آن طراحی تبلیغ را ، مثلا پس از بررسی ها و مشاوره با مشاور تبلیغاتی به این نتیجه رسیدیم بهترین تبلیغ برای محصولی که میخواهیم روی آن تبلیغ دهیم تراکت در یه منطقه از شهر هست که به آن نیاز بیشتری دراند. هدف ما تبلیغ محصول است اما مهمتر از آن ترغیب مردم با تخفیف است و در این بخش باید تخفیف خود را بزرگتر از و دید دار تر بزنیم تا مردم ابتدا تخفیف را ببینند و بعد ترغیب به مطالعه ی بقیه ی تراکت بشوند.
در بخش طراحی تبلیغات بهتر است کار را به کانون تبلیغات بسپارید و خودتان انجام ندهید تا بهترین طرح را برایتان آماده کند و شما زمان تایید کارها بهتر است اول دقت کنید نکات ترغیبی بیشترین دید را داشته باشند.

دقت به شرایط در طراحی

طراحی تبلیغ شما بعلاوه ی نکات قبل به دو چیز مهم نیاز دارد یکی شرایط و یکی نیاز مشتری ها ، دقت کنید تبلیغات شما رنگ و بوی زمان عید را بدهد چرا که نیاز مشتری برای عید را یاداوری می کند و پس از آن در تبلیغ شما یا طرح گرافیکی شما باید نیاز مشتری را برای عید یاداوری کنید یا می توانید این نیاز را در قالب یک شعار بیان کنید.

زمان تبلیغات

زمان تبلیغات عید نوروز کاملا بستگی به کسب و کار شما دارد، اما شرکت های بزرگتر با توان مالی بالاتر از اواسط بهمن ماه شروع به تبلیغ می کنند و با تبلیغات گسترده نام خود را در ذهن مشتری هک می کنند و پس از آن با ادامه ی تبلیغات تا عید سعی می کنند مشتریان را جذب کنند.تک کارت 
اما اگر شما توان مالی بالا را برای تبلیغات ندارید اصلا نگران نباشید. اول از همه اجناس و خدمات خود را کامل کنید و به اصطلاح انبارتان پر باشد. پس از آن شروع کنید مانند شرکت های بزرگ تبلیغ کردن با این تفاوت که شما ابتدا برای سر زبان افتادن برندتان باید تبلیغات ارزان قیمت با گزینه های ترغیبی بزرگ برای مشتری بگذارید مثلا فروش مایع سفید کننده با ۴۰% تخفیف. نیاز نیست این تخفیف و این تبلیغ طولانی مدت باشد و شما برای بار اول در بهمن ماه اقدام به راه انداختن یک کمپین بکنید تا مشتریان یادشان باشد شما این محصول را دارید با کلی تخفیف پس از آن در اسفند ماه شروع کنید تخفیفات و ترغیب های کمتر را با فاصله ی زمانی در قالب تبلیغات ارزان قیمت در منطقه های مختلف قرار دهید که همیشه نام شما و گزینه های ترغیبی شما را مشتریان ببینند، اوج خرید مشتری ها در دو هفته ی انتهایی اسفند ماه است و بهتر است دوباره روی بیاورید به ترغیب های بزرگتر تا مشتریان به سمت شما هجوم بیاورند.تک کارت.آی آر
در بازار تبلیغات دائم باید حواستان به رقیب ها باشد و اگر دیدید یک رغیب در بین تبلیغات شما که مثلا با تخفیف ۲۰درصد هست، تبلیغی گذاشت با تبلیغ ۲۵% شما بلافاصله تخفیف خود را بالا ببرید و دایره ی سود خود را کم کنید. دقت کنید هدف از تبلیغات فقط فروش همان محصول نیست و هدف جذب مشتری است و اگر مشتری بیاید شما می توانید با حوصله و با فرصت کافی محصولات دیگری را نیز به او بفروشید و با فروش بیشتر محصولات تمام سود آن محصولی را که رویش تبلیغ می کردید جبران کنید و در این بخش مشتریان دائم بیشتری نیز جذب کنید.

سخن آخر

این مقاله از تجربیات خودم (کانون تبلیغات طرفدار) از سال ۱۳۸۸ تا کنون بوده و باز هم عرض می کنم هدف تبلیغات عید نوروز را شما فروش بیشتر و جذب مشتری دائمی باید در نظر بگیرید و با فدا کردن یک محصول با تخفیف بالا می توانید مشتریان را جذب کنید و پس از ورود مشتری به محل کارتان تمام کارها به شما وابسته است و با چیدمان درست و برخورد درست و قدرت قانع کردن مشتری می توانید فروش خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش بدهید. متاسفانه تصور اشتباهی که بسیاری از تبلیغ دارند این است که امروز یک محصول را تبلیغ می کنم و باید فروش همین محصول به طور قابل ملاحظه ای بالا برود ، این تصور درست است اما دلیل اینکه گفتم متاسفانه به خاطر این است که تبلیغات باعث ایجاد فرصت جذب مشتری می شوند و شما می توانید از طریق مشتری های بدست آمده در مدت زمان کوتاه ، مشتریان دائمی بسازید و فروش تمام محصولات را افزایش دهید.
اگر نیاز به مشاوره ی تبلیغاتی داشتید در ساعات کاری (صبح ۹-۱۳ عصر ۱۷-۲۱) می توانید با شماره ی ۰۹۳۳۳۱۰۷۵۰۰ تماس بگیرید.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “شیوه ی تبلیغات عید نوروز

  1. سهیل کاملی پور گفت:

    برای عید از الان تبلیغ کردن زوده؟ میخوام الان همه جا تبلیغ بزارم تا قبل از رقیب ها شروع کنم و بهتر دیده بشم

    1. بهتره به شرایط مالی خودتون نگاه کنید ، اگر توان مالی دارید تا عید ادامه بدید بحث تبلیغات بلند مدت رو در نظر بگیرید (در پست راه اندازی کمپین تبلیغاتی توضیح دادم) اگر شرایط مالی برای یه مدت محدود دارید بهتره الان تبلیغات ارزان و کم رو در نظر بگیرید فقط برای نمایش نام خودتون در ذهن مشتری و تبلیغات اصلی رو بزارید برای اسفند ماه

  2. پوشاک شادمان گفت:

    قسمت چیدمان مغازه چیزی بود که دنبالش بودم من همیشه به ترتیب رنگ میچیدم و تو هر رنگ همه مدل قیمت بود و جنسای گرونم اصلا فروش نمیرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *