اخبار نیشابور, نیشابور

افت بارش برف و باران به خاطر سیکل ترکیبی

نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور

سیکل ترکیبی نیشابور مدتهاست مورد بحث و جدل هست و اینکه این سیکل ترکیبی در محلی قرار گرفته که بادهای ورودی به شهر را گرم می کند و جلو بارش باران و برف را می گیرد. این که سیکل ترکیبی در جای نادرست قرار گرفته نظری است که خیلی از کارشناسان گفته اند و حتی قبل از کلنگ زنی و بهره برداری کارشناسان با عنوان خداحافظ صبح نیشابور از گرم شدن هوای نیشابور به خاطر وجود سیکل ترکیبی خبر می دادند و خواستار تغییر مکان این مجموعه پیش از آغاز ساخت بودند اما مثل همیشه کو گوش شنوا! با تک کارت همراه باشید:
در کنار سیکل ترکیبی آمدن فولاد به نیشابور غوغایی در شهر به پا کرد و به نوعی می توان گفت تمام آب شهر را بلعید و بعد از چندین سال فعالیت مسئولین تازه متوجه شدند نیشابور خیلی کم آب شده و تازه به فکر راه حل افتادند!!! این دو غول اقتصادی بسیار مفید هستند و توانسته اند نیروی کار فراوانی را به خود جذب کنند اما در کنار این درست نیست به خاطر نهایتا ۱۰هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده، سهم ۵۰۰.۰۰۰نفر جمعیت دیگر نادیده گرفته شود.

گرمای هوا

چند سالی است دمای هوا در کل کره ی زمین در حال افزایش است و این امری است که نمی توان به کارخانه های ایران نسبت داد، اما سهم گرم شدن هوا در ایران بالاتر است و به خاطر عدم رعایت خیلی مسائل و فرسودگی دستگاه ها و تکنولوژی هایی که در جهان منسوخ شده اما با افتخار در مراحل آخر مهندسی معکوس آنها هستیم و به زودی خودمان خواهیم ساخت!!
گرمای هوا در شهر نیشابور حس می شود اما با میانگین استان چندان تفاوتی ندارد، علت این عدم تفاوت ساده است، محل قرار گیری هواشناسی نیشابور دور از هر کارخانه ای است و دمای دقیق و داخل شهر را به هیچ عنوان نشان نمی دهد.
حتما با این موضوع برخورد کرده اید که در تابستان دمای هوا را ۳۰ درجه اعلام می کنند و دماسنج داخل خودرو یا داخل منزل دما را سه درجه گرمتر نشان می دهد و در زمستان هم به همین گونه است و دمای هوای اعلامی داخل شهر گرمتر و خارج شهر سردتر است و اختلاف دما همیشه هست.

کاهش باران

این گرمای هوا در شهری مثل نیشابور که از زمان های دور هوای آن زبانزد بوده بیشتر حس می شود چرا که بارش برف و باران را در شهرهای اطراف می بیند اما در نیشابور بسیار کمتر از شهرهای دیگر است. یا در شهرهای اطراف برف می بارد و در نیشابور باران! این کاهش باران چند سالی است بسیار مورد توجه فعالان رسانه ای شهر قرار گرفت ولی چون هیچکدام کارشناس نیستند به نوعی حرف هایشان غیر کارشناسی است و حتی مصاحبه با کارشناسان هم جدی گرفته نمی شود و این امر را عادی و در سراسر کشور تلقی می کنند!
 

خروجی های گرمای سیکل ترکیبی

در سیکل های ترکیبی چندین خروجی بلند و بزرگ هوای گرم وجود دارد که در تابستان ها برای خنک کردن ادوات و خروج گرما استفاده می شود ، این حرفی است که قبلا مسئولین سیکل ترکیبی زده اند و گفتند در زمستان به خاطر سرمای هوا خاموش می شود، این حرف کاملا واضح است که سیکل ترکیبی تولید گرما دارد و هر خروجی گرمایی حدود ۱۱۰ درجه سانتیگراد را خارج می کند و حتی وقتی در زمستان خاموش است، گرمای تولید شده از سیکل باز هم خارج می شود و باعث خشکی و گرم کردن هوای اطراف می شود.تک کارت
 

حرف های یک خبرنگار سمت مسئولین  

چند روز پیش یکی از دوستان که چند وقتی است خبرنگار شده و سعی براین داره با همه بزرگان شهر ارتباط برقرار کنه تا آینده کاری بهتری داشته باشه در اینستاگرام پستی قرار داده بودند و در اون بنده رو هم منشن کرده بودند. 
داخل پست عکسی گذاشته بودند از بارش برف در سیکل ترکیبی نیشابور و در متنی نوشته بودند خیلی از کسانی که کارشناس نیستند می گویند سیکل ترکیبی باعث کاهش باران در نیشابور شده است، این تصویر گویای همه چیز هست.
به نوعی عکسی را که مسئولین به ایشان دادند بدون راستی آزمایی مستقیما رسانه ای کردند و توقعی نیست از برخی دوستداران شهرت و تازه کار که فقط به حرف رئیس ها گوش بدهند و هیچ فکری روی موضوع نداشته باشند.
درست در همان روز در شهر نیشابور فقط ۳ دقیقه باران بارید در حالی که در شهرهای دیگر برف می بارید، نیشابور فقط ابرهای تکه تکه شده را با بارش نم نم باران مشاهده کرد و سوز هوای سرد که به داخل شهر می آمد.

جواب یک کارشناس برای صحبت های خبرنگار

با یک کارشناس هوا شناسی صحبت کردم و ایشان حرف هایی را که چندین سال هست دوست داران نیشابور بیان می کنند را تایید کرد و اینگونه توضیح داد:
ابرهایی که در باعث بارش برف در سایر شهرها و بارش برف چند دقیقه ای در نیشابور شدند از نوع کمولوس و کمولونیموس بودند، این ابرها در ارتفاعی بین ۲ تا ۴ کیلومتری زمین قرار داشتند و سرعت وزش باد در آن روز بین ۹ تا ۱۲ کیلومتر از سمت غرب به شرق کشور بود که بارش برف در تمام شهرهای مسیر به جز نیشابور و بخش هایی از سمنان داشت که دقیقا مسیرهای سیکل ترکیبی بوده.
ما اگر سرعت وزش باد را حداقل ۹ کیلومتر در نظر بگیریم، گرمای تولید شده از سیکل ترکیبی در هر ثانیه حدود ۲.۵ متر حرکت می کند و به خاطر اینکه باد سمت غرب به شرق می وزید، این گرما حدود ۳ کیلومتر بعد به ابرها می رسد و باعث گرم شدن ابرها و نازک شدن و تکه تکه شدن آن ها می شود و این گرما باعث می شود برف تبدیل به باران شود و به خاطر دمای هوا امکان دارد خیلی از قطرات باران در راه بخار شوند و حدود ۴ کیلومتر بعد (۷کیلومتر بعد از سیکل ترکیبی) ابرها مجددا شروع به شکل گرفتن می کنند و گرما کم و کم تر می شود و دوباره بارش ها کم کم شروع می شود.تک کارت
برفی که داخل سیکل ترکیبی نیشابور باریده حاصل بارش از ابرها در فاصله ی حدود ۳تا ۴ کیلومتر قبل از رسیدن به سیکل بوده و این بارش تا چند کیلومتر بعد تر ادامه داشته و کمتر شده و پس از رسیدن هوای گرم از سیکل به ابرها موجب بارش باران شده است.
 

نکته ی پایانی 

امیدوارم حداقل دوستان خبرنگار و دوستداران مسئولین به حرف های کارشناسان توجه کنند و دقیقا از قبل از تاسیس این مجموعه و همینطور فولاد نیشابور دوستداران محیط زیست نامه دادند، هشدار دادند، اخطار دادند اما مسئولین گوش نکردند و مطابق معمول اصلا توجهی به آلودگی و گرمای هوای شهرستان نیشابور نداشتند. شما دوستان خبرنگار سعی کنید اخبار را راستی آزمایی کنید و آن طور که مسئولین می خواهند منتشر نکنید چرا که مسئولین هر چند سال یک بار عوض می شوند و مطمئن باشید در آینده جواب تلفن شما را هم نمی دهند اما شما همواره بین مردم زندگی می کنید و با بی توجهی به خیلی نکات وجهه خودتان را بین مردم از دست خواهید داد.
۴.۱/۵ - (۸۳ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “افت بارش برف و باران به خاطر سیکل ترکیبی

  1. مهدی گفت:

    واقعا تو این بارش های اخیر قابل مشاهده هست

  2. محمد گفت:

    خخخخ یحی بود ذوغ کرده بود عکس برف سیکل رو گذاشته بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *