اخبار نیشابور, نیشابور

چرا تاریخ ما در حال نابودی است؟

تاریخ نابودی ایران

کشور ما دارای تاریخ بسیار طولانی است و در این کشور تاریخ شهر نیشابور نیز بسیار بلند و بالاست و جزو معدود شهرهایی در ایران بوده است که همیشه مهم بوده، شهرستان نیشابور تنها شهری است که دو بار در ایران سابقه ی پایتخت شدن را دارد و تنها شهری است که چندین بار با زلزله و چندین بار با حمله ی اقوام دیگر با خاک یکسان شده است و اکنون تنها شهری است در ایران که دو روز ملی دارد ( عطار و خیام ) اما چه حیف که قدر تاریخ خود را نمی دانیم.

فهرست مطالب

اگر شهرستان نیشابور دارای این تاریخ بلند و برازنده نبود هیچگاه افسوس نمی خوردم که چرا شهرستانی که با این همه تاریخ و نابود شدن مجددا رشد کرده و در هر دوره فیلسوف ها و دانشمندان بسیاری را به ایران عرضه کرده است و همواره در حال خدمت رسانی به ایران و ایرانیان بوده اینگونه مورد بی مهری قرار می گیرد.
جایگاه نیشابور در گذشته
قبل از هر چیز فیلم کوتاهی را ببینید از جایگاه نیشابور در گذشته ، این فیلم فقط گویای عظمت و ابهت نیشابور در اوج خود (حدود ۵۰۰ سال است ) هیچ شهری اینگونه و در دوره های سلطنت متفاوت همیشه در اوج نمانده.

کلیپ را مشاهده کنید و پس از آن ادامه می دهیم

همانطور که در این کلیپ مشاهده کردید مجری مبهوت این سالیان ماند که نیشابور غریب به ۵۰۰ سال در اوج بود و نیشابور آن زمان در دوران طاهریان (۵۲ سال) – صفاریان (۱۴۱ سال) – سامانیان (۱۸۵ سال)– غزنویان (۲۲۴ سال) – سلجوقیان ( ۱۵۷ سال) با تهران کنونی مقایسه می شود و ابر شهری برای خود بوده است .
این شهرستان پایتخت اولین حکومت نیمه مستقل ایرانی پس از دوره امویان بوده‌ است. در زمان حکومت طاهریان، نیشابور به عنوان پایتخت برگزیده شد. اگرچه در دوره‌ های قدرت‌ گیری حکومت ‌های گوناگون دیگر به جز آغاز دوره سلجوقی، این شهر پایتخت نبود اما شهری مهم خصوصاً از نظر علمی، هنری و تجاری بوده و شاهد اختلافات متعدد سیاسی نیز بود. در دوره سامانیان ،نیشابور شاهد اوج و شکوه هنری بوده‌است.
یکی از عوامل آشنایی ترکان با امور اداری به کمک دیوان سالاران نیشابوری ممکن شد و محمود غزنوی، حاکم غزنوی تا پیش از فرمان ‌روایی، مدتی به عنوان سپهسالار سامانیان در پایتخت اداری خراسان بزرگ، یعنی نیشابور سکونت داشت.
شهرستان نیشابور تا کنون ۶ بار توسط زلزله نابود شده (۲ بار نابودی کامل)، ۵ بار با حمله ی اقوام دیگر نابود شده اما باز هم توانسته خود را بسازد و مجددا سر از خاک بیرون آورد و جوانه بزند و تبدیل به درختی تنومند شود.
شهرستان نیشابور مشاهیر جهانی را پرورش داده است و همواره پایتخت علم و ادب و فرهنگ در ایران زمین بوده است (در حال حاضر نیز رسما هست).
حال نوبت دیدن کلیپ دوم است، این کلیپ را مشاهده کنید سپس به سراغ ادامه ی مطالب می رویم.تک کارت

کلیپ نابود شدن بخشی از تاریخ را مشاهده کنید

این کلیپ را مشاهده کردید و غصه خوردید؟ این کلیپ مال گذشته ی نه چندان دور شهرستان نیشابور است. اما گذشت زمان چیزی را عوض نکرده است و این روند همینطور ادامه پیدا می کند تا میرسیم به امروز (سال ۱۴۰۱) چند وقت قبل خیابانی از مرکز باغ امین الاسلامی نیشابور کشیدند و آن منطقه را برای عبور خودرو های سبک آماده کردند اما فیلم و عکس ها نمایانگر آن است که خودروهای نیمه سنگین و سنگین هم به راحتی از داخل محوطه عبور می کنند.

این ها بیانگر چیست؟

تاریخ ما در حال نابودیست و چه کسی آن را نابود می کند؟ حتما در ذهن خود می گویید مسئولین! آنها اجرا کننده هستند و دستور دهنده اما این خود ما هستیم، ما مردم شهرستان با اینکه در ذهن مان مخالف این کار هستیم اما با سکوت همراهی می کنیم.تک کارت

این سکوت ما به خاطر چیست؟

سکوت مردم (نه فقط نیشابور) به خاطر این است که خودمان اصلا از تاریخ شهرمان اطلاعی نداریم و فقط سال ها قبل در کتب تاریخ مدرسه کلیاتی در مورد تاریخ خواندیم و به آن بسنده کردیم. اگر ما اطلاعات خودمان را بالا ببریم مطمئنا جلو هر گونه نابودی را خواهیم گرفت.
چرا در شهر نیشابور این همه هزینه های مختلف می شود برای مثال هزینه ی جلسات بی ثمر (مانند جلسات جلوگیری از تخریب باغ امین الاسلامی که با وجود جلسات متعدد هیچ ثمری نداشت) اما یک بار هم جلساتی برگزار نمی کنیم که در آن تاریخ را یاداوری کنیم؟ شهر خودمان را به خودمان بشناسانیم؟
مطمئن باشید اگر کارگرانی که در کلیپ بالا اونقدر زحمت کشیدند و خانه ها را از زیر خاک در آوردند با تاریخ شهر خودشان آشنا بودند به هیچ وجه نمی گذاشتند همین چند تا دیوار گلی (به گفته امام جمعه نیشابور) با خاک یکسان شود. در حال حاضر تمام کشور های جهان در حال ساخت تاریخ برای خود هستند و آرزو دارند مانند ایرانیان و مصریان تاریخی غنی و طولانی می داشتند اما هیچ گاه نداشتند و تاریخ خود را از زمانی که مستعمره ی یک کشور دیگر بودند مربوط می کنند به آن کشور و طوری نشان می دهند انگار آن کشور مستعمره ی آنها بوده است مانند مردم کشور آذربایجان که می گویند ایران مال ما بود و از ما گرفتندش اما نمی گویند ما بخشی از ایران بودیم که جدایمان کردند.

دلایل نابود کردن تاریخ یک کشور چیست؟

دلایل سیاسی

در نابود کردن تاریخ یک کشور عوامل سیاسی نقش مهمی دارند و مسئولین (جهانی و کشوری) تصمیم می گیرند بخشی از تاریخ را که مزاحم آنها است نابود کنند و با نابود کردن این بخش به خواسته ی خود برسند.

این خواسته ها متفاوت است می تواند به خاطر طرح قطعه قطعه کردن یک کشور باشد و با نابود کردن تاریخ مردم را از هم دور می کنند و برای هر منطقه تاریخی جدید می سازند و با این روند در طرحی بلند مدت به راحتی بین قومیت هایی که تاریخ یکسان خود را فراموش کرده اند تفرقه می اندازند و باعث می شوند هر منطقه خودش خواستار جدایی شود.تک کارت

دلیل دیگر ممکن است به خاطر این باشد که می خواهند قومیتی خاص را در کشور جایگزین کنند و شروع می کنند به نابودی تاریخ قومیت های دیگر و با این روند خودشان را نشان می دهند.

دلیل دیگر که اکثر سیاستمداران و حاکمان کشورها تا کنون پیروی کردند دستکاری تاریخ بوده که شاهان قبل را بد جلوه دهند و بخش های خوب آنها را نابود کنند و خودشان را سازنده ی کشور جلوه دهند.

دلایل اقتصادی

بنا به شرایط بخشی از مناطق تاریخی که از لحاظ اقتصادی پربار هستند را نابود می کنند تا بتوانند از آن کسب درآمد کنند. این کار می تواند با فروش اشیاء قیمتی و همینطور پیدا کردن معدنی زیر محوطه ی تاریخی اتفاق بیفتد و این روند هم یکی از متداول ترین روش های نابود کردن تاریخ است. در این روش فقط یک قسمت کوچک از یک تاریخ نابود می شود اما اگر همه ی مناطق را در یک کشور کنار یکدیگر قرار دهیم می بینیم بخش های بزرگی را نابود کردند تا درآمد داشته باشند.

دلایل فرهنگی و قومیتی

زمانی که دو یا چند فرهنگ در یک کشور زندگی می کنند و نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند معمولا برای قدرت نمایی جنگ هایی راه می افتد تا قومیتی خود را پیروز و بزرگ کشور نشان دهد و پس از پیروزی اقدام به نابود کردن قومیت دیگر می کند و اول از همه سراغ نابود کردن تاریخ می رود و شروع می کند به تغییر دادن فرهنگ مردم.

دلایل مذهبی

جنگ های مذهبی هم مانند جنگ های قومیتی است و هزاران سال است ادامه دارد. همه ی ما یک خدا داریم و آن را می پرستیم اما نمی دانم چرا حتی شاخه هایی از یک دین و یک خدا با یکدیگر می جنگند و بعد از پیروزی سعی در نابود کردن هر چیزی از گذشته ی آن دین دیگر بوده است دارند. در حال حاضر جنگ های دینی خیلی کمتر از گذشته شده است اما باز هم به بهانه ی دین در خیلی از کشورها جنگ و درگیری و نابود کردن یکدیگر ادامه دارد مانند کشور چین که در حال نابود کردن فرقه ای از مسلمانان است و با تبعید آنها به منطقه ای خاص و نابود کردن هر چه تاریخ داشتند جلوی گسترش این دین را گرفته است.

دلایل عدم اطلاع مردم

به خاطر اهدافی که در بالا اعلام کردم در برخی کشورها اطلاعات مردم را نسبت به بخشی از تاریخ کم رنگ می کنند و بخشی از تاریخ را نیز پر رنگ می کنند تا مردم دیگر به گذشته ی خود (حتی اگر بخش کم رنگ شده مهم باشد) اهمیتی ندهند و فقط چند کلمه یا خاطره را همه بلد باشند و با این کار به مرور زمان به نابود کردن آثار باستانی و تاریخ گذشته روی می آورند و شروع می کنند آنها را نابود کردن و مثلا پانصد سال بعد ممکن است ندانند کشور آنها مهم ترین کشور جهان در هزار سال قبل بوده است.

عدم فرهنگ سازی

با توجه به دلایل بالا می تواند عدم فرهنگ سازی اتفاق بیفتد، فرهنگ سازی به کاری می گویند که به آن تشویق شویم یا از آن منع شویم و اونقدر این بخش را تبلیغ کنند تا مردم همان دستور را انجام دهند مانند بستن کمربند ایمنی اول با اطلاع رسانی شروع شد و بعد از آن تبلیغات شد و سپس اخبار فوت مربوط به نبستن کمربند ایمنی گسترش یافت و بعد از آن تنبیه برای نبستن کمربند ایمنی گذاشتند و مردم در این مراحل به سمت فرهنگ بستن کمربند ایمنی روی آوردند. 

زمانی که بنده دانش آموز بودم اصلا از نوشتن یادگاری روی در و دیوار منع نمی شدیم و حتی وقتی اردو میرفتیم این کار را ادامه می دادیم و یک نفر انجام میداد و بقیه هم فکر می کردند کار جالبی است و انجام می دادند و این روند در تمام مدارس ادامه پیدا کرد تا به دوره ی امروز رسیدیم هر مکان تفریحی و گردشی و تاریخی می رویم تعداد زیادی یادگاری می بینیم که فقط باعث تخریب می شوند و هیچ ارزشی ندارند.تک کارت

در حال حاضر نمی دانم مدارس روی این کار فرهنگسازی می کنند یا نه اما اگر به درستی به ما عواقب کارمان را اطلاع می دادند قطعا خودمان باعث نابودی تاریخمان نبودیم.

تلاش خود را بکنید

در حال حاضر بسیاری از میراث ما نابود شده یا در حال نابودی است و نسل ما اصلا هیچ چیز از دوران گذشته نمی داند و بهتر است خودمان پیش قدم شوید، کودکان و نوجوانان خود را تشویق کنید تا حداقل سطحی با شهر خود آشنا شوند و بتوانند در آینده از این شهر و تاریخ و فرهنگ آن دفاع کنند. نگذارید این خلاء به نسل های بعدی منتقل شود و خود ما باید جلوی این مشکل را بگیریم، مطمئن باشید هیچ کس به فکر نیست و اگر ما پیش قدم نشویم کسی به ما کمک نخواهد کرد.
مطمئنا اگر نسل های بعدی با تاریخ آشنا باشند نه فقط دیگران بلکه خودشان هم با یادگاری نوشتن ، حکاکی کردن ، کندن خشت ها، نقاشی کردن و … بر روی آثار باستانی باعث خراب کردن آنها نمی شوند. بحث یادگاری نوشتن و نقاشی کردن چیزی بود که از دهه شصتی ها انتقال یافت و الان دهه هشتادی ها در نیز هر جا می روند نامی از خودشان می نویسند و فکر می کنند کار جالبی است اما نمی دانند آنها هم با این کار در نابودی تاریخ نقش دارند.
متاسفانه فرهنگ سازی و احترام گذاشتن به تاریخ و گذشته ی خودمان در مدارس ما پایه گذاری نشده و به هیچ عنوان جدی گرفته نمی شود و حتی برای اینکه ما در مورد تاریخمان بدانیم کلیات گذشته را می گویند و جزئیات بخش های مهمی از تاریخ بعد از اسلام را به صورت دروس جدا و کامل بیان می کنند.
الان از فرزند خود که به مدرسه می رود بپرسید در مورد تاریخ قبل از اسلام چه می داند؟فقط می گوید کورش رو داشتیم اما دقیقا نمی داند او که بود و چه کرد و فقط در همین حد که کورش بود و بزرگترین پادشاهی تاریخ جهان را داشت! این ها مشکلاتی است که ما داریم .تک کارت
نگویید بهتر است فرزندانم به جای یاد گرفتن تاریخ بروند سراغ دروس آینده دار و اصلا درس مهمی نیست. تاریخ درسی است که باعث می شود در آینده در مناظرات به هیچ عنوان کم نیاورند و هر جایی مناظره ای بود مثالی از تاریخ می زنند و فرد مقابل که اطلاعات کمی دارد می ماند چه پاسخی دهد و اینجاست که فرزند شما در آینده در ذهن مردم عالم تلقی می شود و فرد مقابل با تمام دانشی که دارد نادان فرض می شود.

بهتر است بحث یادگیری تاریخ و فرهنگ و زبان خود را جدی بگیریم و به کودکانمان نیز آموزش بدهیم.

بنده تلاش خود را برای یادآوری تاریخ و فرهنگ شهرم انجام می دهم و در اینستاگرام پیج نیشابور من (my_neyshabour) را راه اندازی کردم.

داخل وبسایت تک کارت هم مسابقه ای گذاشتم که متاسفانه با وجود پیگیری های انجام شده مدارس همراهی نکردند و آمار ارسال مقالات کم بوده (حدود ۴۰ مقاله در ۲ماه) 

از شما دعوت می کنم برای آشنا تر کردن بیشتر مردم شهر خودمان تبلیغات کنید و این مسابقه را ترویج دهید تا کودکان و نوجوانان ما تحقیق هایی در مورد شهرستان نیشابور انجام بدهند و با آن آشنا بشوند و نفر برتر نیز جایزه دریافت می کند.

شما هم کودکان و نوجوانان خود را به شرکت در این مسابقه ترغیب نمایید

۵/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “چرا تاریخ ما در حال نابودی است؟

  1. بهمن گفت:

    مقصر خودمون هستیم و بی غیرتیمون

  2. آنتی مغول گفت:

    تاریخ ما رو مغول های گذشته و اکنون دارند خراب می کنند

  3. مرضیه تاجیک گفت:

    الان تاریخ مملکت خودمون جرا داره نابود میشه؟
    آثار تاریخی با کلی قدمت رها شدن و شدن خونه ی معتادها یا یه جایی افتادن و کسی محل نمیده
    حتی از آثار تاریخی محافظت نمیشه
    من فقط ایتالیا رفتم اونجا برای آثار باستانیشون ارزش قائلن و حداقل دو مامور محافظ وجود دارن تو هر جایی که میری
    اما ایران هر جا که پول ورودی میگیرن یه مامور هست که مسئول پول گرفتنه و هیچکس دیگه ای بالاسرت نیست و هر کار بخوای میتونی بکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *