آشنایی با نیشابور, اخبار نیشابور, نیشابور

نیشابور مرکز استان خراسان مرکزی

خراسان مرکزی به محوریت نیشابور

استان خراسان مرکزی سالیانی است که از طرف مردمان خراسان به دولت پیشنهاد می شود چرا که به خاطر جمعیت و فشردگی شهرهای خراسان رضوی اجحاف های بسیاری از سمت مشهد به شهرهای این استان می شود، توزیع نادرست بودجه ، عدم استقلال ارگان های شهرهای مختلف و … که باعث شده مردم تمام شهرهای استان خراسان رضوی از مدیریت شهر مشهد ناراضی باشند و درخواست جدا شدن و مستقل شدن را داشته باشند. مهم ترین استانی که مردمان خراسان پیشنهاد می دهند استان خراسان مرکزی است با مرکزیت ابرشهر نیشابور.حال باید ببینیم این استان چرا باید با مرکزیت نیشابور بزرگ شکل بگیرد، در ادامه با تک کارت همراه باشید.

معرفی استان خراسان مرکزی

استان خراسان مرکزی یا بینالود از زمان های گذشته مورد توجه مردمان خطه ی خراسان بوده و حتی قبل از زمانی که استان خراسان به سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم شد، مردم شهرستان نیشابور به دنبال جدایی از خراسان و استقلال بودند، دلایل بسیار زیادی هم برای این خواسته داشتند که مهمترین دلیل آن نبود استقلال زیر سایه مشهد است و مدیران شهر مشهد از گذشته های دور تغییری در شیوه ی مدیریت خود اتخاذ نکردند و اولویت همه چیز در خراسان بزرگ ابتدا مشهد بود و سپس نور چشمی ها و اگر اعتباری میماند سایر شهرها، نور چشمی ها هم شهرهایی هستند که بیشترین نفوذ را در بین مدیران مشهدی داشتند و این که اعتبارات به درستی پخش نمی شد بسیاری از شهرها را ناراضی کرده بود. دلیل دوم فاصله ها بود و به خاطر فاصله ی زیاد برخی شهرها باید حدود دویست و پنجاه کیلومتر مسیر را طی می کردند برای یک امضا! به خاطر اینکه ارگان های شهرشان مستقل نبودند و امضای نهایی را باید مشهد انجام میداد و روند اداری ما با یک امضا حل نمی شود و گاهی چندین بار باید این مسافت را طی می کردند. ملاک تقسیم شدن استان خراسان در طرح قبلی بیشتر روی فاصله بود نه چیز دیگری و به سه استان کوچکتر تقسیم شدند.

اما ابر شهر نیشابور استان خراسان مرکزی یا بینالود با مرکزیت نیشابور را حق خود می دانست چرا که از هر لحاظ جمعیت ، اقتصاد، کشاورزی، گردشگری، تاریخی و …. در کل استانهای خراسان بعد از مشهد رتبه ی دوم را داشت و می خواست جدا باشد تا بتواند حداقل میراث تاریخی خود را که به خاطر نبود بودجه سالیان دراز است در حال نابودی است بازسازی کند و ظاهر شهر را که باز هم به خاطر عدم دریافت بودجه از مشهد ، زیاد تعریفی نداشت را زیبا سازی کند و شهری در خور شان نیشابوری ها بسازد به این خاطر مردم نیشابور به تقسیم استان بنا به فاصله اعتراض کردند و در سال ۷۷ طوماری به طول ۱۲۰ متر و قریب به ۳۰۰۰۰ امضاء جمع آوری شد و به وزارت کشور ارسال شد که هیچ نتیجه ای نداشت.

تقسیم استانی در حال حاضر (۱۴۰۱)

در حال حاضر زمزمه هایی از تقسیمات جدید کشوری و ایجاد استان های جدید به گوش می رسد که در این میان تقسیم کرمان قطعی شده و استان های دیگری نیز تشکیل خواهد شد، در خراسان رضوی شهرستان های نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه خواهان جدایی و استقلال از خراسان رضوی هستند و از سال ۷۷ تا کنون تمام این شهرها روی زیرساخت های خود کار کرده اند و هر کدام جدایی و مرکز استان شدن را حق مسلم خود می دانند. اما شهرستان نیشابور از بسیاری جهات جلوتر از همه حرکت می کند و این دلایل را در ادامه بیان می کنیم و مشکلاتی که باعث جلوگیری از مرکز استان شدن نیشابور شده است.

دلایل اولویت قرار دادن نیشابور

اقتصاد

ابر شهر نیشابور یکی از بزرگان اقتصاد شرق کشور و یکی از منابع درآمدی ایران است. شهرستان نیشابور درآمد زایی های مختلفی در  فصول مختلف (به خاطر چهار فصل بودنش) از بخش کشاورزی به ارمغان می آورد، همینطور بخش گردشگری این شهرستان به خاطر تاریخی بودن این شهرستان و وجود مشاهیری چون خیام و عطار و کمال الملک و مکان های بسیاری برای گردشگری و آب و هوای بی نظیرش همواره مورد توجه گردشگران تاریخی و توریست ها هست و حتی برای کسانی که به دید مذهبی می خواهند سفر های خود را برنامه ریزی کنند هم به خاطر وجود حدیث سلسله الذهب بسیار مورد توجه است. برای کسانی که می خواهند و از لحاظ اقتصادی در صورت مستقل بودن می تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند و کسب درآمدی هنگفت داشته باشد که این بخش به خاطر عدم استقلال ارگان های مربوطه همواره نادیده گرفته می شود اما با وجود این تا کنون دومین شهر پر درآمد شرق کشور در بحث گردشگری بوده و تمام این گزینه ها را در بخش گردشگری یک به یک خواهم گفت.

اما منبع درآمدی که به اقتصاد کشور بسیار زیاد می تواند کمک کند بحث صنعت این شهر است که باز هم با تمام پتانسیلی که دارد در این سالها شاید نزدیک به نصف قدرت خود را به رخ کشیده و در شرق کشور رتبه ی سوم را دارد. وجود بسیاری مشاغل صنعتی و بسیاری معادن در این شهر باعث می شود در صورت استقلال شهرستان نیشابور درآمدی چندین برابری برای کشور داشته باشد.حوزه ی بعدی کسب درآمد برای کشور بحث فناوری اطلاعات است و با توجه به پیشرفت علم یکی از ارکان های پردرآمد در حال حاضر و آینده می باشد و متاسفانه این بخش بسیار مورد کم لطفی قرار گرفته طوری که بسیاری از نیشابوری های بخش تکنولوژی در حال فعالیت در سایر استان ها هستند و جالب این است که در هر استانی فعالیت می کنند نام آنها ماندگار می شود. در صورت استقلال و بها دادن به این بخش مهندسین و مبتکرین نیشابوری می توانند استان خراسان مرکزی را منبع اقتصادی ایران بکنند.

به طور کلی نگاه کنیم شهرستان نیشابور با وجود منابع علمی و معنوی و تاریخی و زیستی در حال حاضر به خاطر عدم استقلال کامل نهایتا از نیمی از پتانسیل خود استفاده می کند، اگر استقلال کامل داشته باشد مطمئنا مرکزی پر درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.

صنعت

در شهرستان نیشابور، ۴۰۰ واحد صنعتی پویاست که دومین قطب صنعتی استان پس از مشهد است. اقتصاد این شهرستان بر پایهٔ کشاورزی-دام‌پروری، بازرگانی و برخی صنایع دستی و کارخانهای استوار است.

کارخانه‌هایی در حوزه‌های فولاد، لبنیات، بافندگی، لوازم خانگی، خودروسازی، مصالح ساختمانی و صنایع غذایی در نیشابور فعال است، همچنین این شهر دارای سه شهرک صنعتی بنام شهرک صنعتی خیام، شهرک صنعتی عطار و شهرک صنعتی کمال الملک می‌باشد.

بحث صنعت بسیار طولانی است چرا که شهرستان نیشابور از لحاظ صنعتی بسیار قدرتمند است و در شرق کشور پس از مشهد و کرمان رتبه ی سوم صنعت را دارد، به خاطر طولانی بودن این بخش وب سایت تک کارت فقط به بخش کوچکی از آن اشاره می کند. در نیشابور یکی از ابر قدرت های فولاد ایران مستقر است و شهرستان نیشابور یکی از مراکز اصلی تولید برق ایران و یکی از صادر کنندگان نمونه ی ایران است، به خاطر وجود نیشابور در مرکزیت شاه راه های ترانزیتی این فرصت به شهر داده شده که بتواند به راحتی با تمام جهان ارتباط برقرار کند. در بخش صنعت نیشابور در حال حاضر صد در صد فعال نیست ولی در صورت استقلال و مرکز استان شدن می تواند با بودجه ی مناسب و استفاده از ذخایر بیشماری که دارد حتی خود را تبدیل به قطب منطقه کند. در حال حاضر سیل مهاجرت به نیشابور بیشتر به خاطر صنعت نیشابور است و این نشان می دهد سایر شهرهای استان صنعتی به مراتب ضعیف تر دارند و این می تواند اثباتی برای قدرت نیشابور باشد ولی مسئولین کشوری این را فراموش نکنند، صنعت نیشابور در حال حاضر با چالشهای بسیاری روبرو است و بسیاری از بخش ها به لطف عدم استقلال و زیر سایه ی مشهد بودن اجازه ی رشد ندارند.

جمعیت

شهرستان نیشابور در سال نود و پنج حدود ۲۶۰.۰۰۰ نفر جمعیت داشت اما سیل مهاجرت به این شهر اول به خاطر صنعت پویا و فعال و دوم به خاطر آب و هوای بی نظیر و شهر گردشگر پذیر و سوم به خاطر چهار فصل بودن و بحث کشاورزی آن در سالیان اخیر به این شهر ورود پیدا کرده و جمعیت آن در هفت سال اخیر حدودا دو برابر شده به نزدیک به ۴۴۰.۰۰۰ نفر رسیده است.

جمعیت یک شهر در صورتی رشد می کند که ساکنین آن ماندگار باشند و ساکنین شهرهای دیگر به خاطر عدم رضایت از شهرشان به فکر مهاجرت به شهر بهتری باشند و در اینجا نیشابور را بهتر دیده اند. رشد جمعیتی شهرهای اطراف را در سالیان اخیر مطالعه کردم (به خاطر سیاست سایت تک کارت در حفظ حریم سایر شهرها و عدم مقایسه نام نمی برم) به نکات جالبی رسیدم، شهرهای اطراف عموما رشد جمعیتی منفی داشتند و تنها چند شهر با رشد مثبت و نهایتا رشد مثبت هفت درصد وجود داشت. مطمئنا مسئولین کشوری باید این نکته را در نظر بگیرند شهری که در حال پیشرفت و بهتر شدن است مردم به آن مهاجرت می کنند و جمعیت آن در هفت سال دو برابر می شود و باید زمانی که یک شهر دارد نهایت تلاش خود را می کند پیشرفت کند به آن امتیازات بیشتری بدهید نه اینکه به خواسته ای که سالیان دراز است منتظر عملی شدن آن است گوش ندهید.

گردشگری

شهرستان نیشابور اگر مرکز خراسان رضوی بشود مطمئنا بحث گردشگری آن بسیار بهتر خواهد شد. در حال حاضر گردشگری نیشابور به لطف طبیعت خدادادی آن بیشتر توسط مردم تبلیغ و مدیریت می شود تا مسئولین مربوطه ، مسئولینی که همیشه می گویند با این همه منابع در حد یک شهر درجه پایین مشهد به ما بودجه می دهد!  متاسفانه بحث تقسیم بودجه ی ناعادلانه ی مشهد همواره یکی از مشکلات شهرستان نیشابور بوده است و اگر خراسان مرکزی به محوریت نیشابور ایجاد شود مطمئنا تفاوت فاحشی بین وضعیت حال حاضر گردشگری نیشابور با آینده ی آن خواهیم دید.

نیشابور به خاطر چهار فصل بودن در هر فصل زیبایی های خاصی را به گردشگران ارائه می دهد و حتی شما در زمستان می توانید در بخشی از نیشابور در برف راه بروید و در بخشی از نیشابور در کویر و تپه های شنی راه بروید و در بخشی دیگر در چشمه ی آب گرم شنا کنید، این ها نعمت های خدادادی این شهر هستند اما در کنار اینها و آب و هوای نیشابور حرف های بسیاری برای گفتن داریم.

طبیعت زیبا و و روستاهای طبقاتی و آبشارها و …. در این شهر بسیار زیاد وجود دارند اما به خاطر نبود بودجه ی کافی در بحث گردشگری و سنگ اندازی های بیشمار هیچ کدام رشد مناسبی نداشتند و حتی زیپ لاینی که در نیشابور راه اندازی شد با سرمایه گذاری بخش خصوصی را بستند و بسیاری از پروژه ها که قرار بود برای تفریح مردم (مانند پارک و پارک آبی) در نیشابور با سرمایه گذاری خصوصی راه اندازی شوند در نیشابور مجوز گرفتند و در استان سنگ اندازی شد و رد مجوز شدند. اینها نشان دهنده ی ظلمی است که به چهارصد هزار انسان توسط یک مرکز استان دیگر می شود که حتی اجازه ی برگزاری کنسرت(مسئولین مشهدی گفتند تا ۳۰۰ کیلومتری حرم حق ندارید کنسرت برگزار کنید)، اجازه ی ساخت مکان های تفریحی و …. را به بهانه های واحی نمی دهند. مردم نیشابور برای تفریح در حال حاضر متاسفانه فقط یک انتخاب دارند و آن هم استفاده از طبیعت خدادای شهرستان است و از لحاظ امکانات تفریحی دیگر در حد صفر هستند چرا که مجوز داده نمی شود.

گردشگران برای هر نوع سفری برنامه بریزند نیشابور می تواند یکی از گزینه های آنها باشد ، برای طبیعت گردی،کوه نوردی، کویر نوردی، سفر علمی ، سفر تاریخی ، سفر مذهبی، دیدن کهکشان ها و …. برای اکثر مقاصد گردشگری نیشابور پتانسیل قابل توجهی دارد و در صورت استقلال می تواند بسیار قوی تر و بهتر عمل کند و باعث رونق گردشگری استان خراسان مرکزی باشد.

تاریخ و مشاهیر

در بحث تاریخ و مشاهیر شهرستان نیشابور به خاطر تاریخ طولانی خود در ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد، شهرستان نیشابور تنها شهری در سرزمین ماست که دو بار پایتخت ایران شده و چندین و چند بار نیز ویران شده ولی مجددا ساخته شده و جزو قدرتمندترین شهرهای ایران از لحاظ تاریخی به شمار می آید.

علاوه بر تاریخ ، نیشابور در بخش مشاهیر با وجود خیام و عطار و کمال الملک و شفیعی کدکنی و استاد مشکاتیان و بسیاری دیگر از مشاهیر عرصه علم و هنر یکی از مهمترین شهرهای ایران است که برای اثبات این مسئله می توان به این اشاره کرد؛ نیشابور تنها شهری است در ایران که دو روز ملی را در تاریخ ثبت کرده است.

با وجود این تاریخ کهن و این مشاهیر بسیار زبانزد، شهرستان نیشابور رسیدگی کاملی به بحث تاریخ و مشاهیر ندارد و تنها دلیل این مسئله باز هم بر می گردد به تنظیم بودجه ی نادرست شهرستان های خراسان رضوی توسط مشهد، به گفته ی مدیر میراث فرهنگی نیشابور سال ۱۴۰۰ به نیشابور برای میراث فرهنگی فقط یک میلیارد تومان بودجه دادند که همین بودجه تنها برای مرمت و مراقبت آرامگاه خیام هزینه می شود و به هیچ بخش دیگری نمیرسد و سالیان درازی است به این توزیع بودجه اعتراض می کنیم ولی نتیجه ای ندارد. اگر خراسان مرکزی تشکیل شود مطمئنا بودجه ی مستقلی برای خراسان مرکزی اختصاص پیدا می کند و با تقسیم درست این بوجه بین شهرهای زیر مجموعه می توان رسیدگی بسیار بهتر و بیشتری به تاریخ و مشاهیر شهرهای این استان داشت، مطمئنا شهرستان نیشابور مرکز استان شود، بحث گردشگری، تاریخ و مشاهیر تغییرات صد در صدی خواهند داشت.

شاهراهی

شهرستان نیشابور در شاهراه اصلی ترانزیتی غرب به شرق کشور قرار دارد و وجود این شهر در جاده ی ابریشم بیانگر اهمیت شاهراهی این شهر است ، در حال حاضر جاده ی تهران به مشهد نیز از وسط شهر عبور می کند و در کنار این جاده شهرک های صنعتی و کارخانه جات متعددی قرار دارند که کار حمل و نقل را بسیار سریعتر و راحت تر انجام می دهند.

شاهراه ریلی

در بخش ریلی نیز نیشابور یکی از شاهراه های شرقی کشور محسوب می شود و خطوط ریلی از شرق و غرب و شمال و جنوب به این شهر متصل می شوند که این نیز یکی از دلایل پیشرفت بسیار زیاد صنعتی نیشابور است.

روی نقشه کلیک کنید و با کیفیت مشاهده کنید

در صورت استقلال نیشابور و تشکیل استان خراسان مرکزی به مرکزیت نیشابور مطمئنا شاهد شاهراه هوایی خواهیم بود که این نیز می تواند باعث پیشرفت بیشتر شهرستان و استان شود و میتوان گفت نیشابور در زمان استقلال از صد در صد قوای شاهراهی خود می تواند استفاده کند، این نکته را باید در نظر بگیریم که ویژگی شاهراهی نیشابور از ویژگی های منحصر به فرد آن است که باعث متمایز بودن آن حتی از چندین استان می شود که نمی توانند چندین شاهراه را همزمان در یک نقطه متمرکز کنند.

کشاورزی

باز هم می گویم ، شهرستان نیشابور چهار فصل است. در حال حاضر کشاورزی نسبت به گذشته در سطح شهر توسعه ی کمتری پیدا کرده و نقش کم رنگ تری دارد چرا که شهرستان نیشابور به سمت صنعتی شدن پیش رفته است، اما با وجود این نیشابور هنوز از برخی جهات در سطح جهان و کشور در بحث کشاورزی نام آور است و برخی محصولات آن در سطح جهان مورد استقبال قرار می گیرند و بسیاری از آنها نیز در سطح کشور. توسعه ی بخش کشاورزی و کشاورزی نویین می تواند عاملی باشد که پس از استقلال نیشابور تشکیل خراسان مرکزی به مرکزیت ابرشهر نیشابور می تواند ایجاد شود چرا که در حال حاضر بازار کشاورزی نیشابور با واسطه های بسیار دست به دست می شود تا به مشهد برسد و مشهد توزیع می کند و بسیاری از کشاورزان از این امر ناراضی هستند که مثلا چرا به ما دستور دادن تمام آلوهای ماسوله ی خراسان (شهر خرو) را به فلان شرکت مشهدی بدهیم و اون شرکت نه تنها پول ما را بعد از چندین ماه می دهد بلکه خودش آلو را به چند برابر قیمت می فروشد! اگر استقلال نیشابور بود مطمئنا دست واسطه های شهرهای دیگر و مرکز استان از این امر کوتاه می شد و کشاورزان می توانستند با سود واقعی و پول نقد محصولات خود را به صادر کننده یا پخش کننده بفروشند. این مشکل فقط در آلو نیست و برای زعفران نیز گزارش شده.

پیشرفت نسبت به گذشته

نیشابور در زمانی که قرار بود استان خراسان به سه استان تقسیم بشود حق خود می دانست که مرکز استانی جدید شود چرا که در آن زمان نسبت به مراکز استان های خراسان جنوبی و شمالی شهری به مراتب پیشرفته تر، پرجمعیت تر و دارای پتانسیل بیشتری برای مرکز استان شدن بود. متاسفانه با تقسیم ناعادلانه در گذشته به خواسته ی خود نرسید اما باز هم پا پس نکشید و به پیشرفت خود ادامه داد و در هر زمینه جزو ابر قدرت های شرق کشور شده است و پیشرفت بسیاری داشت و باعث سیل مهاجرت به این شهر شد و حال باید دید استان خراسان مرکزی به محوریت نیشابور شکل خواهد گرفت یا خیر؟ باید مسئولین دولتی و حکومتی برای تشکیل استان های جدید مطمئنا به مشکلاتی که برای یکی از ابر شهرهای ایران به خاطر نبود استقلال پیش آمده نگاهی بیندازند و بدانند این حق نیشابور است مرکز استان جدید شود.

دلایل مخالفت با استان شدن نیشابور

فاصله تا مشهد

شهرستان نیشابور در فاصله ی نزدیک با شهر مشهد است و به خاطر فاصله ی حدود ۱۱۵ کیلومتری با مشهد خیلی از مدیران مشهدی می گویند نیشابور نباید جدا شود چرا که در برنامه ریزی های خراسان رضوی مشکل پیش می آید! این مشکل چیست؟ خدا می داند.

نگین اقتصادی خراسان رضوی است

صد در صد نیشابور نگینی است در شرق کشور از لحاظ اقتصادی که اگر خراسان رضوی این نگین را از دست بدهد از لحاظ اقتصادی دچار آسیب می شود و مشهد نمی خواهد این مشکل برایش پیش بیاید حتی در زمان های گذشته که بحث استان شدن جدی شد زمزمه هایی به گوش می رسید که افرادی از مشهد دارن کارخانه های نیشابور را میخرند با قیمت بالاتر تا از این طریق جلو مسئولین را بگیرند ، نمی دانم این حرف ها درست بود یا نه اما باز هم دور از ذهن نیست.

سلسله الذهب

یکی از مسئولین مشهد به صراحت گفته بود هر چیزی که مربوط به امام رضاست باید در خراسان رضوی بماند! این حرف واقعا اشتباه است چرا که قرار به این بود باید محل تولد امام رضا (مدینه) نیز الان باید جزو خراسان رضوی می بود! اما این حرف مسئول وقت یک نکته را نشان می دهد، شهر مشهد نمی خواهد نگین خود یعنی ابرشهر نیشابور را از دست بدهد و با بهانه های مختلف می خواهد این را نشان دهد.

نبود فرودگاه

فرودگاه نیشابور طرحی است که قبل از انقلاب به دستور شاه کلنگ خورد و در حال ساخت بود اما متاسفانه بعد از انقلاب و پس از گذشت دهه ها این طرح را که زمین داشت و برنامه ریزی شده بود و بخشی از آن ساخته شده بود را رها کردند و تا کنون هیچ ارگانی پیگیر تکمیل آن نشده است. شهرستانی با جمعیت بسیار زیاد و فاقد فرودگاه. خیلی از مردم می گویند چون نزدیک مشهد هست اجازه نمی دهند اما کرج هم نزدیک تهران هست هم فرودگاه دارد و هم مستقل شد. بحث فرودگاه بسیار طولانی است که باید در مقاله های بعدی تک کارت به آن اشاره کنم.

نتیجه گیری

شهرستان نیشابور دومین شهر پر جمعیت خراسان رضوی و سومین شهر پرجمعیت شرق کشور است و از لحاظ تاریخی بسیار کهن است و تنها شهری است که دو بار پایتخت ایران زمین شده و تنها شهری است که مشاهیر آن در سطح جهان بسیار مطرح هستند و دو روز ملی بزرگداشت مشاهیر در ایران دارد ، نیشابور شهری است چهار فصل که آن را ایران کوچک نامیده اند و اگر بخواهیم تک تک نام ببریم ده ها صفحه می توان نکات مثبت نیشابور را نسبت به سایر شهرهای شرق کشور بیان کرد.

با وجود این همه پتانسیل موجود در این شهر که باعث شده موج مهاجرت به آن بسیار زیاد شود مطمئنا مدیران کشوری باید فکری به حال آن بکنند، متاسفانه در حال حاضر در هیچ بخشی استقلال عمل ندارد و این باعث می شود روند پیشرفت این شهر نسبت به شایستگی آن بسیار کند باشد و نمی توان این شهر را به حال خود رها کرد زیرا که هر روز جمعیت آن بیشتر می شود و به طبع نارضایتی مردمان بیشتری دیده می شود.

بحث استان شدن خراسان مرکزی به مرکزیت نیشابور باید جدی گرفته شود و نباید مانند سالهای گذشته از آن رد شد و برای رسیدن به این هدف نیاز اصلی شهر اتحاد مدیران آن است و یاری همه جانبه ی مسئولین و مردم تا رسیدن به این هدف.

متاسفانه در حال حاضر شهرهایی با پتانسیل هایی تقریبا نصف نیشابور هم دنبال استقلال و مرکز استان شدن در خراسان هستند و این واقعا بد است که به خاطر کوتاهی در کار مسئولین حق شهری با این جمعیت و پتانسیل های بسیارش خورده شود و تمام این بحث استان شدن خراسان مرکزی به مرکزیت نیشابور باری است بر دوش مسئولین که نباید از آن شانه خالی کنند و باید تمام توان خود را برای این بحث به کار گیرند و مطمئن باشند مردم نیشابور با غیرتی که بر شهرشان دارند در هر موردی که مسئولین نیاز به کمک داشته باشند به آنها کمک خواهند کرد.

مسئولین نیشابور منتظر تلاش شما هستیم

ما مردم نیشابور آماده ی یاری شماییم

۴.۵/۵ - (۲۵ امتیاز)

دیدگاهی در مورد “نیشابور مرکز استان خراسان مرکزی

  1. ناهید گفت:

    از هر طرف چک کنین نیشابور اولویت هست اما از سمت مسئولین چک کنید استان خراسان رضوی به خاطر حرف علم الهدی نباید نصف بشه!!!

  2. محمود گفت:

    ایشالا مرکز استان میشیم

  3. رضا گفت:

    حیفه این شهره
    خودم اهل قوچان هستم و به خاطر شغلم مجبورم تو شهرهای مختلف برم ۳ سال سبزوار زندگی کردم ، ۲ سال سیستان و بلوچستان بودم و ۲ سال قشم بودم ، از هر لحاظی بخوام این شهرها رو مقایسه کنم نیشابور خیلی بهتره ولی مردمش و مسئولینش قدر شناس نیستن ، فقط میتونم بگم آسفالت قشم بهتره و امکانات تفریحیش چون شهریه که واسه تفریح ساخته شده و تمام گردن کلفتای مملکت اونجا ویلا دارن و سرمایه گذاری کردن اما برای زندگی واقعا نیشابور از همشون بهتره و هیچی کم نداره .
    به خاطر شغلم در جریان خیلی چیزها هستم و میدونم شاید اگر سنگ اندازی مسئولین استانی نبود نیشابور امروز هزاران بار جلوتر بود ، با این همه سنگ اندازی هایی که براش کردن به اینجا رسیده و شده شهری که من بعد ازسفرهای متعددم برای زندگی انتخاب کردم ، کم و کاست داره اما استان بشه دیگه مشهدی ها و سبزواری ها و تربتی ها باهم سنگ اندازی نمی کنن و باور کنین اگر استان بشه حداقل پیشرفتش ده برابر میشه اگر مسئولینش به درد نخور باشن و اگر به درد بخور باشن واقعا رقیب جدی مشهد میشه
    باید تلاش کنیم استان بشه

    1. واقعا حرفتون منطقی هست
      متاسفانه خیلی از شهروندان نیشابور ، میگن یه نگاه به آسفالت و ظاهر شهر بندازید و در حد استان شدن نیست ، ولی انگار هیچ نکته ی دیگه ای از این شهر رو نمی بینند، شهری که اینقدر پیشرفت کرده که مهاجر پذیر شده و جمعیتش خیلی داره میره بالا ، مردم ظاهر رو میبینند و بزرگ میکنند و باطن رو نمی بینند نمیدونن برای همین آسفالت چند سال تحریم بودیم و نمی تونستیم آسفالت کنیم و حالا که میتونیم نمی بینند چند صد کیلومتر داره آسفالت میشه
      ایشالا مردممون کمی متحد تر باشند و سعی کنند هیچ وقت تو فضاهای عمومی مشکلات کوچیک شهر رو بزرگ نکنند چون شهرهای دیگه که از خیلی جهات عقبتر هستند میان و همین نکات کوچیک رو بزرگ می کنند و ازش بهره برداری می کنند

  4. سعید گفت:

    کاش مسئولین به واقعیت ها نگاه میکردن و شهری مثل نیشابور که پرجمعیت ترین بعد مشهد هست و صنعتی ترین شهر بعد مشهد در جایگاه اصلی خود قرار ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *